Vánoce na talíři: 5 pastí, které nám kazí hubnutí. Jak na ně vyzrát? | Ženy.cz
 


Vánoce na talíři: 5 pastí, které nám kazí hubnutí. Jak na ně vyzrát?

13. prosince 2018 • 06:00
  • Vánoce na talíři: 5 pastí, které nám kazí hubnutí. Jak na ně vyzrát?

    I když si hlídáte váhu, nebo jste dokonce zrovna v dietním režimu, určitě budete souhlasit s tím, že tohle období se má vychutnat. Jak být v klidu a nespadnout do žádné dietní pasti, jsme zjišťovali u nutriční terapeutky Lady Noskové. 

    1. past: Cukroví 

    S jeho přípravou se začíná úderem 1. prosince, někdy i dřív, takže máte vlastně celý měsíc na to ochutnávat při pečení i tajně ujídat už hotové sladkosti. Vždyť přece z jednoho kousku se vám nic nestane. Nebo ano? Jaké je řešení téhle situace? Je klíčem příprava menšího množství, nebo spíš zdravější receptury? „Myslím, že menší množství prostě nefunguje. Ochutnáte jeden, a nemůžete odolat dalšímu. Lepší přístup je připravit si zdravé mlsání, které vám přinese dobrý pocit, že mlsáte bezpečně a nestresujete se. Všechny tři ingredience, ze kterých se obvykle cukroví vyrábí – mouka, máslo, cukr – jsou totiž problematické.

    Bílou mouku můžeme nahradit celozrnnou, která má nižší glykemický index, a výrobky z ní díky vyššímu obsahu vlákniny zasytí na delší dobu. Do pečeného cukroví můžeme použít i rozemleté ovesné vločky. Máslo je možné nahradit rostlinnými tuky a oleji, například v perníčcích nebude rostlinný tuk vůbec vadit. V krémech je však máslo nenahraditelné, takže se jim budeme raději vyhýbat. Množství cukru uvedené v receptu můžeme snížit nebo částečně nahradit sirupem z agáve, stévií, medem nebo javorovým sirupem. Nepečené cukroví si výborně dosladíte rozemletými fíky, datlemi nebo jiným sušeným ovocem."

  • 2. past: Vánoční večírky a oslavy

    Předvánoční období je už tradičně synonymem nejrůznějších oslav, večírků a příležitostí hřešit, a to jak alkoholem, tak různými malými dobrůtkami, které se na takových akcích podávají. Nabízí se otázka, jestli se lze případným karambolům vyhnout tím, že se raději předem najíme doma, a zda je opravdu jedinou variantou vinný střik. „Večírky a sedánky s přáteli k Vánocům patří, vyhýbat se jim nebude řešení, protože se budete cítit asociálně. Ale nápad s ,předkrmem‘ doma je dobrý. Podle typu podniku a lidí se dá většinou předpokládat, co se bude konzumovat, a lehká předehra ve formě zeleninové polévky (objem do žaludku a zelenina s vlákninou) může pomoci.

    Se svátky je taky spojená větší konzumace alkoholu. To, že se jedná o prázdné kalorie, víme všichni. Proto by bylo fajn stanovit si dopředu limit. Dám si skleničku, ale jen jednu, nejvýše dvě, a s každým 1 dl vína vypiju 2 dl vody. Myslím, že se to dá přežít. Pokud by to vypadalo na něco ostřejšího, pravidla jsou podobná. Jen pozor na vaječné koňaky a punče. Energie v nich ukrytá se může vyrovnat až osminásobku skleniček vína! Když už jsme u těch zimních nápojů, neodmyslitelně k nim patří i čaje. Dopřávejte si je ovoněné vanilkou, skořicí, zázvorem, hřebíčkem, podpoříte tak kouzlo Vánoc a ze svého pitného režimu budete mít výborný pocit a čisté svědomí.“ 

  • 3. past: Vánoční trhy

    Výprava na vánoční trh je tradičním zpestřením adventního období. Co ale dělat, když vás přepadne neodolatelná touha ochutnat některé z místních lahůdek? „Já vnímám vánoční trhy pouze jako zajímavou procházku. Vždycky si představuju, jak dlouho to tam ti lidé prodávají, jak to uskladňují a podobné nepodstatné věci. A po procházce raději zapadnu do hospůdky nedaleko, kde vím, že si mám co dát. Ale pokud trváte na tom, že chcete konzumovat, pak si určitě můžete dát kaštany (867 kJ/100 g). Pečená šunka (724 kJ/100 g) bude taky fajn, svařák se dá objednat bez cukru. A když už si dopřejete, co si potřebujete dát, tak to vykompenzujte dlooouhou procházkou domů."

  • 4. past: Sváteční jídla

    A je to tady, největší kámen úrazu je v těch rodinách, kde se někteří její členové nechtějí vzdát tradičních českých jídel a nehodlají přistoupit na náhražky. Jak se nezpronevěřit zdravému životnímu stylu? „To je o přístupu. Někdo lpí na tradicích a nehodlá se jich o Vánocích za žádnou cenu vzdát. Pak to nemá smysl lámat přes koleno. Zůstat u klasiky je pro něj menší stres. Pokud nejí tato jídla bohatá na tuky často, jednou za čas se nic nestane. Jsou ale lidé, kteří vlastně vánoční jídla v českém pojetí (kapr, salát) nemusejí. Pro ty je tu možnost začít tradice nové, modernější, a hlavně zdravější. V jiných kuchyních je spousta luxusních nápadů na vánoční jídla. Já zůstávám u ryby, zdravější úpravy přílohy a netradičně zpracované zeleniny. Ve své nové knize o tom mám celou kapitolu. Někdo chce přece jenom zůstat u klasiky a je ochoten jídlo alespoň odlehčit (kapr bez trojobalu, salát s jogurtem), i to je varianta."

  • 5. past: Na návštěvě

    Poslední pastí, kterou je potřeba zmínit, jsou návštěvy. Znáte to pořekadlo: Doma jez, co chceš, v cizině, co ti dají… „Člověk si musí uvědomit, že Vánoce nejsou čas, kdy je vše dovoleno. Vánoce jsou stále dny jako jiné a není důvod si na všech frontách povolovat uzdu. A pokud se člověk dlouhodobě snaží zhubnout nebo udržuje správné návyky, proč by si to měl pokazit na Vánoce (datum v kalendáři)? Buď můžu říct na návštěvě pravdu: ,Víš, mně se teď podařilo zhubnout, nechci si to pokazit, dám si jen šunku, nějakou zeleninu… cokoli, co se hodí.‘ Nebo budu muset zatloukat a vymluvím se na nevolnost. Přispět nějakým občerstvením je výborný nápad, protože si alespoň nesete záchranu, že máte co jíst bez výčitek. A hostitelce určitě usnadníte práci. Je fajn se na tom dohodnout dopředu, rozdělit si úkoly a ona pak není překvapená. Funguje taky stará finta s ,předkrmem‘ doma."

Autor: redakce Dieta
Jdi na homepage Zpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!