Sirtfood dieta, podle které zhubla Adele. Dovoluje i mlsat | Ženy.cz
 


Jak zhubla Adele? Za pomoci lehce kontroverzní Sirtfood diety, která dovoluje i mlsat

14. ledna 2020 • 14:00
Jak zhubla Adele? Za pomoci lehce kontroverzní Sirtfood diety, která dovoluje i mlsat
Adele • Foto: profimedia.cz

Svět internetu zaplavily fotografie „nové“ Adele, která se zbavila desítky kilogramů. Všichni se ptají: Jak zhubla? Jaký sport si oblíbila? Jak to zvládla? A můžu takhle zhubnout i já? Můžete. Zkuste stravovací plán, ve kterém zůstane i vaše oblíbená čokoláda. Ale pozor!

-->

Ačkoliv je Adele především majitelka famózního hlasu a mnoha cen Grammy, velmi často se v médiích řešila také její váha. Přesněji řečeno nadváha, což bylo známé i samotné Adele. Ve svých jednatřiceti letech si však najala trenéra a začala s novým stravovacím plánem.

Sirtfood Diet neboli sirtuinová dieta se stala velmi populární i v Evropě. Sbírá body už jen proto, že povoluje červené víno a čokoládu. Experimentovaly s ní i sestry Middletonovy, Pippa  a vévodkyně z Cambridge Kate, které vypadají skvěle. Propadly jí atletky, neboť neztrácíte svalovou hmotu, nebo modelky jako Gigi Hadid, protože jste štíhlé a fit. I každý zázrak má své ale, a proto se na tuhle „Adele“ dietu podíváme zblízka. Na krátkou dobu to půjde, z dlouhodobého horizontu tu bude háček.

Co je Sirtfood dieta?

Tento poněkud kontroverzní dietní program vytvořili dva britští odborníci na výživu Aidan Goggins a Glen Matten poté, co v roce 2016 poprvé vydali knihu receptů Sirtfood Diet (k dostání na Amazon.com), kde propagují tento typ stravy, který tzv. zapíná váš „hubený gen“. „Tato strava je založena na výzkumu sirtuinů (SIRTs), skupiny sedmi bílkovin nalezených v těle, u kterých bylo prokázáno, že regulují řadu funkcí včetně metabolismu, zánětu a délky života,“ vysvětluje výživová specialistka Taylor Jones, publikující pro server Healthline.com.

Tato dieta zaručuje snížení hmotnosti, ale zachování svalové hmoty. Vůbec nevíte, jak si máte tuto dietu představit? Do svého jídelníčku začleňujete tzv. sirtuiny, což jsou enzymy, které pomáhají spalovat tuky a posilovat svaly. Základem celého stravování jsou zeleninové šťávy, spousta ovoce a zeleniny. Jsou doporučovány jahody, borůvky, cibule, petržel, rukola, kapusta, sója, kurkuma, vlašské ořechy, pohanka, matcha zelený čaj a nevylučuje se ani hořká čokoláda (85 % kakaa) nebo červené víno. Tak to by šlo, ne?

Co můžete jíst na Sirfood dietě?

Ideální jsou právě zeleninové šťávy ze zmíněných potravin, protože v prvních dnech máte příjem pouze 1000 kcal a později až 1500 kcal. „Smoothie, kterými je jídelníček obohacen, mohou napomoci k pročištění těla díky dostatečnému množství vlákniny. Taková týdenní očista na pročištění organismu, proč ne. Avšak nejde dodržovat dlouhodobě, garantuje jojo efekt, ale také hrozí vlčím hladem,“ upozorňuje výživová poradkyně Svatava Zacharová.

Odbornice dále doporučuje: „Rozhodnete-li se pro sirtuiny, začnete je ve fázích začleňovat do svého jídelníčku (kapusta, borůvky, olivy, rukola a další…). První týden každý den sníte jedno jídlo bohaté na sirtuiny a doplníte ho zeleninovým smoothiem. Další dva týdny spolykáte až tři jídla bohatá na sirtuiny a opět zeleninové šťávy. Po skončení kúry už se nemusíte tolik omezovat, ponecháte zdravý jídelníček a sirtuinové potraviny, které vám vyhovují. Při této dietě není žádné jídlo zcela zakázáno, ani čokoláda."

Jedná se o skutečně zdravou dietu?

Odborníci na zdraví z Glenn Laboratory for the Science of Aging však varují, že tento typ stravování není zcela zdravý. I čeští odborníci se k ní staví rezervovaně, neodsuzují ji, ale nedoporučují z dlouhodobého hlediska. „Bohužel většina lidí dodrží jen první fázi, kdy dojde k rychlému poklesu hmotnosti. Druhou fázi už zařadí málokdo. U většiny lidí dojde k velkému jo-jo efektu a dieta je nenaučí správnému stravování,“ zmiňuje nutriční specialistka Pavlína Zdeňková Kroužková.

A ačkoli mnoho z těchto potravin má zdravé vlastnosti, nebyly provedeny žádné dlouhodobé studie na lidech, které by určovaly, zda konzumace stravy bohaté na sirtfoods má nějaké hmatatelné přínosy pro zdraví. Na druhou stranu, přidání potravin bohatých na sirtuiny k vaší pravidelné stravě v dlouhodobém horizontu může být velmi dobrý nápad. Ale v tom případě nemusíte začínat s dietou, ale jen více zařadit potraviny do jídelníčku. Zdá se vám seznam takových potravin omezený? Nejste sami. Mnozí odborníci na zdraví kritizují sirtuinovou dietu za to, že je velmi restriktivní neboli omezující.

Pozor na velmi nízký kalorický příjem

Výživová specialistka Tracy Lockwood Beckerman říká, že by nikdy nedoporučila Sirtfood Diet žádnému ze svých klientů právě kvůli přísnému omezení kalorií. „I když chválím dietu Sirtfood za podporu spotřeby skutečných ingrediencí, odsuzuji ji za podporu omezení kalorií a nezdravých stravovacích pravidel.“ Stejně jako další známé diety, které něco striktně omezují či zakazují. Proti omezenému příjmu kalorií se staví i americká dietoložka McKenzie Caldwell, která se specializuje zejména na výživu žen a žen v  těhotenství, která říká, že počet kalorií souvisejících se stravou je zdaleka nejhorší.

1 000 kalorií denně je vhodné pouze pro dítě ve věku od 2 do 4 let,“ uvedla s odvoláním na aktuální pokyny pro výživu distribuované klinikou Mayo. „Nejen, že to není dostatek energie na podporu dospělého těla, ale do tohoto množství ani není možné zařadit všechny makro- a mikroživiny, které dospělý potřebuje. Strava může v krátkém období způsobit hubnutí jen proto, že je to kalorické omezení. “

Zdá se vám tato dieta zajímavá a zcela vás ohromil váhový úbytek Adele? Vyzkoušejte, ale berte v potaz všechny plusy a minusy. Konzultujte ji se svým dietologem či výživovým poradcem.  A co začít jen tím, že zařadíte do jídelníčku více ovoce a zeleniny? Nebo třeba zkuste náš zdravý jídelníček na zhubnutí - kila půjdou dolů sice pomaleji, ale za to nastálo.

 

Jdi na homepageZpět na začátek