V Miláně se poprvé rozdávaly ceny za udržitelnou módu. Mají smysl?
Green Carpet Fashion Awards přitáhly pozornost nejen díky netradičně zelené barvě koberce, ale také díky přítomnosti celebrit v čele s Gisele Bündchen nebo Colinem Firthem. A zatímco topmodelka získala jedno z ocenění, slavný britský herec přijel podpořit svou ženu Livii, která celou akci iniciuje.
„Červený koberec je největší komunikační platformou na světě,“ vysvětluje Livia Firth magazínu Business of Fashion, proč se rozhodla uspořádat velkolepou akci v milánské opeře La Scala, na níž nechyběli přední světoví návrháři ani slavné herečky či topmodelky.
„Je nám jasné, že už existuje celá řada módních cen, některé jsou dokonce zaměřené na udržitelnost. Ale chybělo nám něco, co by odráželo dění ve světovém měřítku a co by se více zaměřilo na subdodavatele,“ dodává Livia, která se narodila v Římě a je známá také pod svým rodným jménem Giuggioli – to vysvětluje, proč svou pozornost upřela právě na Itálii, ačkoli žije se svým mužem, dětmi, psem a rybičkami v Británii.
Sama přitom založila společnost Eco Age, která pomáhá módním značkám na cestě k větší udržitelnosti a sociální odpovědnosti. Často cestuje přímo za dodavateli (klidně i do zemí třetího světa), aby zjišťovala jejich pracovní podmínky a pomáhala zlepšit komunikaci mezi nimi a svými klienty a také aby zajistila větší transparentnost produkce oblečení a doplňků.
Ani etiketa Made in Italy vám nezajistí, že vaše luxusní kabelka vznikala výhradně v Itálii.
Problém s nepřehledností subdodavatelů má v Itálii bohužel i segment luxusního zboží. Ani etiketa Made in Italy vám nezajistí, že vaše kabelka vznikala pouze na Apeninském poloostrově. Mnohem spíš byla vyrobena v továrně někde ve východní Evropě a v Itálii pouze dokončena.
Ještě větším problémem je, že móda dlouhodobě patří k nejvíc znečišťujícím průmyslům světa. A podle predikcí OSN se tato situace může jen zhoršovat. S nárůstem populace do roku 2030 vzroste také spotřeba oblečení, a to až o 63 procent.
Ceny Green Carpet Fashion Awards tak vznikly, aby ocenily všechny, kdo se snaží v této složité problematice něco změnit. Mezi prvními byli například návrháři Giorgio Armani, Alessandro Michele, kreativní ředitel Gucci nebo Muiccia Prada, cenu magazínu Vogue dostala Gisele Bündchen.
Současně se snaží vyslat jasný signál zbytku módního průmyslu, že udržitelnost je něco, o co stojí za to usilovat a co stojí za to oslavovat ve velkém stylu. A ovlivnit mohou i zákazníky, které víc než ekologie zajímá, jestli je jejich produkt cool nebo sexy.
Livia Firth si navíc uvědomuje, že změnit tohle podvědomí bude běh na dlouhou trať. Ale jako správná Italka poznamenává: „Řím taky nebyl postaven za jediný den.“