Milujete nakupování? Možná vám zatrne, až uvidíte výlohu obchodního domu Harrods

11. února 2018
Milujete nakupování? Možná vám zatrne, až uvidíte výlohu obchodního domu Harrods
• Foto: Harrods.com

Také ráda nakupujete oblečení a těžko se vám odolává novým kouskům? Možná získáte jiný náhled, až si prohlédnete fotografie aktuální výlohy módního domu Harrods. Ve spolupráci se značkou Vetements vznikla instalace, která má upozornit na znepokojující fakt: Totiž že až třicet procent ze současné produkce oblečení končí nikoli pouze ve slevách, ale i na skládce. 

Vetements. Značka, kterou založil progresivní gruzínský návrhář Demna Gvasalia se svým bratrem Guramem a kterou jen tak někdo neskousne (zejména její modely, které vypadají jako dvacet let staré věci ze sekáče, ale stojí stovky a tisíce dolarů). Má to své určité kouzlo, Gvasalia systematicky vrací do hry ironii a nadsázku a často by se dalo říct, že zkouší zákazníky, co všechno mu zbaští a kdy se odváží říct nahlas, že král je nahý. Ti ale zatím na jeho hru přistupují, baví se nošením triček s logem DHL i bot s podpatkem ve tvaru zapalovače a připadají si neskutečně cool. 

Gvasalia ale rozhodně není prvoplánový provokatér nebo člověk, který by dělal věci na efekt. Jako dítě prchal v 90. letech s rodiči a bratrem z rodné Abcházie, kde zuřila občanská válka, poté vyrůstal na sídlišti, a tak je mu určitá znepokojivá estetika jednoduše blízká. Vedle toho, že vystřelil na oběžnou dráhu úspěchu svou vlastní značku Vetements, stojí také v čele Balenciagy, která aktuálně soupeří s módním domem Gucci o pozici nejoblíbenější značky. A obě také mají společný odpovědný přesah.

Demna Gvasalia, kreativní ředitel Vetements a BalenciagyDemna Gvasalia, kreativní ředitel Vetements a BalenciagyAutor: Profimedia.cz

Slevy, slevy, slevy

Zatímco u Gucci se rozloučili s pravými kožešinami, bratři Gvasaliové se zamýšlejí nad neutěšenou nadprodukcí v módním průmyslu. „Současný problém s udržitelností módy je ten, že se ohlížíme pouze na to, kde a jak byl daný kousek vyroben. Současně ale přehlížíme to, co máme přímo před nosem: Tedy kolik značek na světě je a kolik oblečení sami kupujeme,“ komentuje Guram Gvasalia pro magazín Vogue. A doplňuje: „Já vždycky říkám: Základní ekonomická poučka zní, že kde je poptávka, tam je i nabídka. Pokud najdete nějaký kousek ve slevě, jedná se zkrátka o nadprodukci.“

Není to poprvé, co se zakladatelé značky Vetements snaží upozornit na přehnanou spotřebu oblečení. „Ale v této době udělat něco jednou nebo dvakrát není efektivní. Displaye našich mobilů se mění tak často, že se naše pozornost neustále scvrkává,“ komentuje Guram Gvasalia. Letos tudíž oba bratři uspořádají na padesát různých akcí, z nichž tou první jsou právě výlohy obchodního domu Harrods, který nechal čtyři svá okna zasypat hromadou oblečení (darovali ho zaměstnanci Harrods). Evokuje to skládku a působí tísnivě. 

Detail výlohy Vetements obchodního domu HarrodsDetail výlohy Vetements obchodního domu Harrods

Na skládku!

Zajímavé je, že Gvasalia oslovil i další velké řetězce a značky, aby se tohoto happeningu a současně charitativní sbírky zúčastnily, ale nikdo neměl zájem. „Ani jedna jediná značka, ani velké korporace. Všechny se bojí připustit, že vyrábějí mnohem víc oblečení, než jsou schopné prodat.“

Gvasalia přitom podniká své osobní průzkumy, jezdí napříč Evropou i Spojenými státy a snaží se zjistit, jaké množství oblečení končí ve slevách. „Vídám hory a hory oblečení, kterého se vyrobilo moc. Část se prodá s výraznými slevami, ale co zbyde, je mrtvé zboží. Statisticky třicet procent toho, co se vyrobí, končí na skládkách. Odpad,“ upozorňuje. 

Guram Gvasalia, CEO VetementsGuram Gvasalia, CEO VetementsAutor: Profimedia.cz

Vetements příkladem

A jak se návrhář a CEO módní značky vyrovnávají s tím, že sami přispívají k módní produkci? Jednak ani jeden z bratrů moc nenakupuje, k jejich oblíbené módní uniformě patří džíny, triko a mikina s kapucou. Co se týče jejich značky, tak Vetements nemá vlastní obchody a netlačí na prodejce, kolik toho mají prodat, ostatně, ani toho nenechávají příliš moc vyrobit. 

Aby současné značky spěly k větší udržitelnosti, musí se zamyslet, jestli se skutečně jejich zboží potkává s poptávkou. Jinak je to jako vyhazovat jídlo ve světě, kde panuje hlad. Naše planeta je zničená, protože pořád chceme víc a víc a víc bez toho, abychom se zamysleli nad dalšími generacemi. A to se týče i zákazníků, pokaždé se zkuste zamyslet: Doopravdy potřebuju tuhle věc?“ navrhuje Guram Gvasalia.

Plánujete svatbu? Zajímají vás nejnovější svatební trendy z přehlídek, tipy na nejkrásnější šaty, účesy, kytice, chcete inspiraci na nejromantičtější místa, kde se vdávat a kdy a co je potřeba zařídit? To vše a mnohem více inspirace a užitečných informací najdete v našem speciálu Dokonalá svatba. Naplánujte si s námi vaši svatbu snů!

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy