Gucci už není nejžhavější značkou. Kdo ji předběhl?

21. listopadu 2017
Norská módní redaktorka Janka Polliani v outfitu Gucci • Foto: Profimedia.cz

Kdo se jen trochu orientuje v módě, nemohl si nevšimnout vzestupu značky Gucci. A nejen v obchodním slova smyslu (prodeje v posledním kvartálu skutečně poskočily skoro o padesát procent oproti loňskému roku), ale i co se týče vlivu na současné trendy. Teď ji ale v popularitě přeskočila jiná značka. Tipnete si která?

 

Není to až takové překvapení. Pomyslnou korunku italskému módnímu domu ukradla značka Balenciaga, v jejímž čele stojí gruzínský módní návrhář Demna Gvasalia. Alespoň podle údajů vyhledávací módní platformy Lyst, která má k dispozici data od svých 65 milionů registrovaných zákazníků a v databázi na pět milionů produktů zhruba dvanácti tisíc značek.

Tenisky a kabelka Balenciaga. Tenisky vyhrály žebříček v kategorii jednotlivých produktůTenisky a kabelka Balenciaga. Tenisky vyhrály žebříček v kategorii jednotlivých produktůAutor: Profimedia.cz

Ale pro Gucci to není neúspěch, tento módní dům pod vedením geniálního kreativce Alessandra Micheleho i nadále drží status stabilního velkého hráče. Kromě oblečení a doplňků uvedl letos na trh také interiérový dekor a jeho boty nebo kabelky stále způsobují většině mileniálů módní orgamsus. Stejně jako tenisky nebo taška od Balenciagy.

Na třetí místo se senzačně vyšplhala značka Off-White (v předchozím kvartálu byla 34.), současná jednička na americkém trhu, za kterou stojí černošský designér a DJ Virgil Abloh. Ten na zářijovém fashion weeku představil kolekci inspirovanou šatníkem princezny Diany. Čtvrtá pozice patří opět Gvasaliovi, respektive jeho vlastnímu počinu, značce Vetements.

Do první desítky se probojovaly ještě tradiční módní domy Givenchy, Valentino a Saint Laurent, ale také značka legendárních sportovních péřovek Moncler, pánská Stone Island, kterou miluje třeba bývalý frontman Oasis Liam Gallagher, nebo Raf Simons, který se do první desítky dostal hlavně díky originálnímu pásku z lepenky (ano, i toto uživatelé vyhledávají). Co to vypovídá o současné módě?

Streetwear x vysoká móda

Je to v podstatě mix elegantních módních domů s dlouhou historií a cool značek, které produkují streetovou a althleisure módu a oblíbily si je hudební hvězdy v čele s Rihannou nebo rapperem Drakem.

" @badgalriri "

Příspěvek sdílený Off-White™ (@off____white),Říj 2, 2017 v 8:49 PDT

Žebříček také poměrně věrně odráží současný styl, kdy se nebojíme kombinovat luxusní módu s dostupnějšími kousky, dříve zapovězené sportovní kousky jako ohromné péřovky či tenisky s ikonickými kabelkami, kdy se inspirujeme navzájem a přitom neustále hledáme a ladíme svůj vlastní styl. A hlavně kdy neustále bažíme po něčem neotřelém.

Jen málo tradičních značek bylo schopno se přizpůsobit rychlé digitální době, která výrazně změnila i dynamiku módního průmyslu. Dvě z těch, které měly šťastnou ruku při výběru svého kreativního ředitele, nyní kralují i uvedenému žebříčku Lyst. Gucci má od roku 2015 v čele na první pohled excentrického Itala Alessandra Micheleho, Balenciaga spíše nenapádného Gruzínce Demnu Gvasaliu.

Alessandro Michele (45), kreativní ředitel GucciAlessandro Michele (45), kreativní ředitel GucciAutor: Profimedia.cz
Demna Gvasalia (36), kreativní ředitel Balenciagy a zakladatel VetementsDemna Gvasalia (36), kreativní ředitel Balenciagy a zakladatel VetementsAutor: Profimedia.cz

Prvnímu vděčíme za opulentní mix potisků, výšivek, perel a metalického lesku, druhý vzkřísil sídlištní estetiku východního bloku. Jak se jim povedlo s těmito komplikovanými trendy proniknout do srdcí mileniálů, kteří v současné době představují největší kupní sílu?

Guccify Yourself!

„Svět se změnil. Zákazníci jsou úplně jiní. Myslím, že dnes se rádi sami rozhodují, co chtějí nosit a jak to kombinovat. Idea tak zvaného total looku se zhroutila, už to není čerstvé,“ uvažuje v rozhovoru pro NY Times Alessandro Michele a Demna Gvasalia přitakává: „Protože lidé chtějí osobitost. Nechtějí vypadat jako z kampaně. A i když tak ve finále třeba i vypadají, je to jejich rozhodnutí.“

Michelemu i Gvesaliovi se podařilo učinit z luxusních a známých, ale poměrně zkostnatělých brandů trend sám o sobě. Nebojí se využívat ironii a nadsázku, jejíž součástí jsou i viditelná loga. Lidé totiž na jednu stranu touží vynikat, ale současně chtějí patřit k nějakému kmenu. Tohle poselství v sobě otevřeně nesla například letošní cruise kolekce Guccify Yourself – tedy buďte Gucci, ale buďte sami sebou.

Logo dává pocit, že patříte ke svému kmenuLogo dává pocit, že patříte ke svému kmenuAutor: Profimedia.cz

Oba návrháři se v rozhovoru shodují také na tom, že neusilují, aby každá jejich kolekce vypadala jinak. Naopak se snaží o kontinuitu ani zákazníci by podle nich neměli brát ohled na to, z jaké kolekce mají oblečení. A do třetice je pojí velká autenticita, s jakou ke své práci přistupují. Dopředu neuvažují, kudy by se měli vydat, jdou zkrátka tam, kam je jejich cit a srdce táhne. A ostatní je následují.

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy