Ženy trpí častěji úzkostí a depresí, než muži. Čeho se bojí a co s tím?

14. prosince 2017
Ženy trpí častěji úzkostí a depresí, než muži. Čeho se bojí a co s tím?
Strach, co mě ovládá • Foto: istock.com

Mám strach z toho, že to nezvládnu, že nejsem v práci dost dobrá, že selžu… Miluje mě můj muž vůbec? V hlavě se vám honí myšlenky a vy nedokážete nic, jen se strachujete, vlastně pořádně nevíte proč, jste slabá a vaše produktivita je na nule. Právě se seznamujete s úzkostí. Dejte si na ni pozor.

Nevznikne jen tak. Je to kombinace emocí, kdy zažíváte neopodstatněný strach, máte zlé předtuchy a obavy, buší vám srdce, je vám nevolno a chvějete se. Bývá bez příčiny v určitou chvíli. Že vám to přijde povědomé? Úzkost velmi často bývá reakcí na stres, a že ho máme. Jako právě teď. Proč je konec roku tím nejhektičtějším obdobím? Myšlenkou adventu je zklidnit se, rozjímat, udělat si čas na rodinu, odpočinout si. Neměl by nám to někdo tvrdě připomenout? Připravit perfektní a krásné Vánoce, zvládnout dokonale všechny večírky, v práci finišovat s důležitými projekty… Spánky buší a hormony stresu jsou na vrcholu blaha. Pěkně to s námi mává a úzkostí sotva dýcháme. A navíc jsme ženy.

Ženy mají problém a muži si pískají

Kromě biologických mechanismů se zdá, že ženy a muži reagují zcela odlišně na události ve svém životě. Ženy jsou náchylnější ke stresu, což může zvýšit jejich úzkost. Také při stresových situacích mají ženy a muži tendenci používat různé strategie zvládání. U žen, které čelí životním stresorům, je pravděpodobnější, že je zlomí a srazí na kolena, což může zvýšit jejich úzkost, zatímco muži se více snaží najít řešení a jsou aktivnější v boji proti strachu a nejistotě. Další studie, vedené organizací Calm Clinic, naznačují, že u žen dochází častěji k fyzickému a duševnímu zneužívání než u mužů, což je další příčina častějšího výskytu úzkosti u žen. Více situace prožívají, snaží se vyhovět všem, trápí se více tím, jak budou vypadat před ostatními, a samozřejmě obrovskou roli hraje hormonální nastavení, menstruační cyklus, těhotenství, porod, a tím to rozhodně nekončí.

Článek, který byl publikován v časopise Brain and Behavior, poukazuje na to, že u žen je dvakrát více pravděpodobnější, že se u nich vyskytne deprese. „Tato odlišnost mezi pohlavími může být důsledkem rozdílů v chemii mozku a výkyvů hormonů nebo v tom, že se muži a ženy jinak vyrovnávají se stresem,“ říká Olivia Remes, doktorandka na Cambridgeské univerzitě v Anglii.

Že ten, kdo má krásný a dokonalý život, se s úzkostí nemůže potkat? Tak to je velký omyl. S úzkostí se praly i minulý rok věhlasné celebrity jako Selena Gomez, Ellie Goulding nebo Amanda Seyfried. Úzkost si nevybírá dle postavení, peněz, kariérového žebříčku, může ji mít kdokoli. Dokonce v Americe jsou úzkostné poruchy nejčastějším duševním onemocněním, které postihuje jednoho z pěti lidí, přičemž u žen je dvakrát tak větší pravděpodobnost, že budou postiženy, než muži, uvádí Asociace pro úzkost a depresi v Americe.

Hledejte proč

Všechno má svůj důvod, a strach obzvlášť. Nechcete-li se jím nechat ovládnout, zkuste prozkoumat, co jste díky úzkosti či depresi získala nebo čemu jste se díky nim vyhnula. Úzkost a deprese někdy fungují jako pokrytí pro nás mnohem hůře přijatelných pocitů. Nechcete si přiznat nefungující partnerský vztah, bojíte se dospělosti, a tak stojíte na místě, máte strach z vlastní neschopnosti v práci? Možná také utíkáte před pocity opuštěnosti či vlastního nepřijetí nebo unikáte traumatickým vzpomínkám. Máte-li své proč, začněte se prát, postavte se zpříma a začněte čelit svým vlastním strachům. To je cesta k osvobození. Vzpomeňte si na pocity vítězství, když jste někdy svůj strach překonala. Se strachem to tak je. Když před ním utíkáte, rozšiřuje se a vy máte stále méně odvahy i k věcem, kterých jste se dříve tolik nebála. Stejně tak je to i opačně, čím více strach překonáte, tím více odvahy získáte i k překonání dalších překážek.

 

Kromě léků, které bývají indikovány, pomůže zejména změna životním stylu, pomocí které lidé mohou přispět ke zlepšení svého duševního zdraví, jako je pravidelná fyzická aktivita, meditace či jóga.

Pokud ještě depresí či úzkostí netrpíte, přestaňte být otrokem svého strachu a začněte mu čelit. Naslouchejte svým emocím a signálům svého těla. Zkuste emoce nepotlačovat, ale přivítejte je a vnímejte, co vám napovídají, protože jinak se možná ozvou mnohem silněji – formou úzkosti nebo deprese. A zejména teď, když se na nás všechno valí.

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek
720p 360p
Další příběhy

Horoskopy