.

. Zdroj: archiv Vendula Stoklásková

.
.
.
.
.
9
Fotogalerie

Vendula Stoklásková založila obchod a naplnila ho tvorbou českých návrhářů

Jsou šikovní, jejich kolekce mají myšlenku, stojí za nimi hodiny práce. To jsou čeští módní návrháři. Tohle všechno si uvědomovala zakladatelka obchodu 100CLASS concept store, Vendula Stoklásková, a rozhodla se vytvořit místo, kde si jejich tvorbu můžete prohlédnout, zamilovat se do ní a obohatit svůj šatník. Založila obchod, a hlavně místo, kde móda a umění jsou jedno. 

Jste zakladatelkou projektu 100CLASS concept store, kde představujete a prodáváte tvorbu českých designérů. Byla to vášeň k módě, která vás přivedla k myšlence založit tuto galerii a obchod zároveň?

Částečně… když jsem se před třemi lety rozhodovala, co budu dál dělat, přišel mi nápad otevřít si obchod jako skvělý. Víte, co je nejhorší (nebo vlastně nejlepší)? Že jsem o tom vůbec nepřemýšlela, byl to nápad, který mi dával smysl jako něco, v čem se můžu realizovat a uplatnit své zkušenosti. Jako asi každá žena mám módu ráda a vždycky jsem se zajímala o tvorbu českých designérů a návrhářů, takže díky obchodu můžu dělat to, co mě baví a zajímá.

.
. | Zdroj: archiv Vendula Stoklásková

Jaké značky či návrháře u vás můžeme najít?

Spolupracuji celkem s více než třiceti značkami (návrháři). Některé, jako např. Hanu Zárubovou nebo Michaelu Čapkovou, mám už od začátku a samozřejmě další postupem času přibývají. S některými jsme měli jen krátkodobou spolupráci (Made by Ordinary) nebo limitované kolekce (Aim by Michaela Hriňová) a někteří se pak k nám po čase zase vrátí a navážeme dlouhodobější spolupráci. Tu nyní chystáme s Míšou Hriňovou, jejíž limitovaná kolekce měla velký úspěch. Najdete u nás také oblečení od Lindy Kaplanové a Kláry Spiškové (Geometr), které s Terezou Ujevićovou dělají jedinečné autorské kolekce.

.
. | Zdroj: archiv Vendula Stoklásková

Jinak je pro mě až překvapivé, kolik značek ze zahraničí mě za měsíc osloví se zájmem o spolupráci. V těchto případech jsem velmi “opatrná”, jelikož si myslím, že módní návrháře máme skvělé a je zbytečné sem něco dovážet ze zahraničí. Nicméně mě třeba nadchla polská návrhářka Marta Marusczyk (PULPA), jejíž věci přesně vystihují koncept obchodu a nic takového jsem v nabídce neměla, takže zde jsem neváhala ani minutu. Navíc její věci vznikají přímo v Polsku a i z lokálních materiálů, což je také jedno z kritérií, které v mém výběru návrhářů hraje podstatnou roli. Také nově navazuji na náš týdenní “pop up story”, který proběhl v rámci Fashion Revolution Weeku, s Tinou Princ (Things I Miss) a v nejbližší době nám od Tiny přijde pár autorských věcí.

.
. | Zdroj: archiv Vendula Stoklásková

Který je vám nejblíž, srdcovka? Je jich víc?

To je těžká otázka. Mám ráda všechny autory, které mám v obchodě. Je pro mě důležité mít nejen dobré zboží, ale i dobré vztahy s lidmi, se kterými spolupracuji, a vážně je mám moc ráda a neskutečně si vážím jejich práce. Nechtěla bych nikoho úplně upřednostňovat, ale když už musím, tak odjakživa miluju věci Hany Zárubové, mám několik kusů oblečení od Míši Čapkové a Míši Hriňové. A zbožňuju šály od Kateřiny Soukupové (KS Textile Art). Z poslední doby to jsou německé tenisky VOR, které se mi podařilo do Čech dostat a jsem z nich pořád neskutečně nadšená.

.
. | Zdroj: archiv Vendula Stoklásková

Co vás na českých návrhářích baví? Čeho si u nich ceníte? Zkrátka, čím jsou pro vás výjimeční?

Myslím, že česká tvorba je skvělá a má obrovský potenciál. Teď mě napadá jako příklad Alexandra Monhartová (batohy zn. Alexmonhart). S Alex se znám osobně již několik let a sleduji její tvorbu a má můj obrovský obdiv pro svoji píli, entusiasmus. To, jak rychle a kam se za těch pár let dostala, je úžasné.

Obchodů s módou je víc než dost, a vy jste se přesto rozhodla v takové oblasti podnikat. Co bylo nejtěžší, nebo je založení obchodu s módou hračka?

Já jsem na začátku asi takto vůbec nepřemýšlela, jelikož jsem věděla, že budu mít něco úplně jiného než ostatní obchody. Měla jsem nějaké osudové štěstí, že to pro mě opravdu byla hračka. Všechno mi tzv. hrálo do karet, takže od rozhodnutí k realizaci a otevření obchodů to trvalo necelých 5 měsíců. Tím ale nechci říct, že by tu nebyla konkurence nebo že by to bylo jednoduché. Snažím se jít po malých krůčcích kupředu a vím, že je ta cesta přede mnou ještě dlouhá, ale věřím, že je správná.

Kdo podniká, většinou nezůstává na jednom místě a v hlavě se mu rodí další a další nápady. Co vy? Směřujete někam dál? Další spolupráce? Projekt? Prozraďte.

No jejej, nápadů mám spoustu. Jen realizace je vždy trošku pomalá, ale věřím, že každý projekt potřebuje svůj čas. Co se týká sortimentu obchodu, mám rozjednané nové spolupráce včetně zajímavých zahraničních značek. Ale to hlavní, a snad to můžu už prozradit, je předělání obchodu právě kvůli rozšiřujícímu se sortimentu. Mám to v hlavě asi už skoro rok, nyní je hotový návrh a snad už během podzimu dostane reálnou podobu.

.
. | Zdroj: archiv Vendula Stoklásková

Módní udržitelnost a minimalismus. Jak jsme na tom my v České republice? Mladí návrháři se snaží, ale co my zákazníci, už jsme tuto myšlenku pochopili, nebo jsme k ní stále hlušší?

Z mého pohledu to není tak hrozné. Zákazníci si to možná neumí pojmenovat, ale ta myšlenka tady je. Vždycky, když se se svými zákazníky bavím, tak nám z rozhovoru vyplyne, že je už nebaví nakupovat v řetězcích, že raději podpoří lokální tvorbu. Určitá rezerva tu ale stále je, já však věřím, že to bude postupem času lepší a lepší.

Jakých sedm kousků je podle vás základem šatníku? Máte je?

Sedm základních kousků by mělo být součástí šatníku každé ženy a ani já nejsem výjimkou. Věci se pak dají lépe kombinovat a v podstatě si s nimi vystačíte po celý rok. Určitě by vám neměl chybět kvalitní kabát, sako, basic bílá košile/tričko, kalhoty (ať už klasické černé nebo pokud nenosíte, tak slim džíny), pak “little black dress” (alternativou může být sukně), černý svetr nebo rolák a z doplňků je to za mě určitě dostatečně velká kožená taška.

.
. | Zdroj: archiv Vendula Stoklásková

Za sebou máte řadu zkušeností, na co jste ve svém kariérním životě hrdá?

Víte, že vůbec nevím… já mám radost z každého i malého úspěchu. Mám radost, když jsou zákazníci u nás spokojení a vrátí se, když začnu spolupráci s někým novým a vidím pak jeho věci v obchodě, když se o nás píše i v zahraničí (loni to byl např. The New York Times) a tak bych mohla pokračovat do nekonečna. Obecně jsem ve svém životě samozřejmě nejvíc hrdá za celý 100CLASS concept store.