Sedm jednoduchých tipů úspěšných lidí, jak nastartovat kariéru

25. července 2017
  • Sedm jednoduchých tipů úspěšných lidí, jak nastartovat kariéru

    Zvažujete, že byste se odvážně pustila do podnikání? Nebo chcete svou práci posunout na další stupeň? Vzhůru do toho. Po celém světě ženy rozbíjejí skleněné stropy a dokazují, že mají tolik sil, aby se staly úspěšnými podnikatelkami a vysoce postavenými manažerkami. Zde je několik praktických rad, abyste se stala ve své práci úspěšnou.

    Když se zeptáte jakékoliv úspěšné ženy, jak dokázala být tam, kde je, většina z nich vám řekne, že to není pouze její zásluha. A neznamená to mít schopné a inspirativní spolupracovníky. V první řadě to znamená ochotu učit se novým věcem a nechat se inspirovat zkušeností ostatních. Zájem o pozadí kariéry úspěšných lidí vám pomůže i s tou vaší. 

    1. Čtěte: Jedním ze skvělých zdrojů je bezesporu web, například Forbes nebo Harvard Business School jsou plné zajímavých a inspirativních článků. Do rukou by vám měly přijít i knihy těch opravdu hodně úspěšných, neboť jsou plné nejen pracovní, ale i životní motivace a zkušeností k nezaplacení.

    Čtení příběhů úspěšných lidí vám poskytne představu o tom, jak vypadá cesta k na vrchol a s jakými překážkami se můžete setkat.

    Začíst byste se měla určitě do těchto knih: Sheryl Sandberg Opřete se do toho. Ženy, práce a vůle uspět nebo její nová kniha, zatím jen v angličtině, Opinion B: Facing adversiry, building resilience, and finding joy. Generální ředitelka společnosti Facebook diskutuje o otázkách, jako jsou nízká úroveň žen v podnikových institutech, nerovnosti v odměňování žen na pracovišti a o obtížnosti vyrovnávání profesních cílů se zvládnutím rodiny. Povzbuzuje mladé absolventky, aby "věřily samy v sebe, zvedaly ruce, seděly u stolu, riskovaly a podporovaly se navzájem".

    ...
    Nebo Anne-Marie Slaughter, profesorka v Princetonu, která se v roce 2012 stala významnou osobností, když napsala článek nazvaný "Proč ženy stále nemají všechno", kde upřímně zhodnocuje své obtíže při vyvažování práce jako ředitelky plánování na Ministerstvu zahraničí pro Hillary Clinton se svými povinnostmi matky dvou synů. Jistě zajímavou ženou, o které je radno si něco přečíst, je i Hillary Clinton, jež je dlouhou dobu zastánkyní práv žen.

    2. Zajímejte se o ženy ve vašem oboru. Nezáleží na tom, v jaké jste oblasti, vždy se najdou úspěšné ženy, které dláždily cestu ostatním. Zjišťování informací o úspěšných ženách v konkrétním oboru vám dá lepší představu o tom, co je typické pro profesní dráhu, a poukáže na některé praktické kroky, které můžete podniknout, abyste se stala úspěšnou. Zajímejte se o to, jaké školy navštěvovaly, jaké pracovní stáže absolvovaly, zda pracovaly v zahraničí, kde získaly své první zaměstnání a o jakékoliv další informace týkající se jejich kariéry. Zjistěte, co tyto ženy dělaly správně, a poté použijte znalosti k vypracování vlastního plánu kariéry.

  • 3. Hledejte způsob, jak vyvážit práci a rodinu.

    ...
    Snad největší starostí žen, co se týká práce, je, jak zajistit rovnováhu mezi pracovním a rodinným životem. Průzkumy ukázaly, že většina žen opouští svou práci kvůli tomu, že na pracovišti je nepřátelská atmosféra týkající se oblasti práce a rodičovství. Nejlepší způsob, jak zajistit rovnováhu mezi prací a rodinou, je najít společnost, která má vstřícnou firemní politiku vůči rodičům, jako například flexibilní pracovní dobu, zkrácené úvazky, možnosti home office, firemní školky či různé benefity týkající se dětí.

    Nebojte se zapojit do různých programů, které vám pomohou navrátit se, například po mateřské dovolené, zpět do pracovního procesu. Vždyť i ty nejúspěšnější ženy mají děti.

    1080p 720p 480p 360p 240p
    Reportáž z akce Back to work 2016

  • 4. Překonejte nerovnost v odměňování

    ...
    Navzdory fantastickému pokroku, kdy se zvýšil počet žen v pracovní sféře, a podílu těch, které dosáhnou řídících a výkonných funkcí, je ještě dlouhá cesta, zejména pokud jde o rovné odměňování. Lehce frustrující pravdou je, že ženy získávají za stejnou práci výrazně méně než muži. Faktory, jako jsou vzdělání nebo rozhodnutí mít dítě, mohou ovlivnit úroveň odměňování. Hlavní problém však spočívá v tom, že se ženy důsledně podhodnocují a ne moc účinně vyjednávají se zaměstnavateli o vyšších mzdách.

    Abyste překonala nerovnost v platu, informujte se, kolik jiní lidé (muži a ženy) se stejnou kvalifikací a na podobných pozicích vydělávají. Pak se naučte vyjednávat. Jakmile znáte svoji hodnotu, měla byste zapracovat na prodeji svých kvalifikací, dovedností a úspěchů. Nikdy nenabízejte číslo platu, uveďte platový rozsah. Pokud jste již v zaměstnání, kde máte pocit, že nejste dostatečně ohodnocena, nebo zjistíte, že kolega je za stejnou práci placen více, nebojte se požádat o zvýšení. Tipy, jak na to, se dočtete zde.

  • 5. Buďte si jistá sama sebou

    ...
    Abyste se stala úspěšnou podnikatelkou, potřebujete důvěru v sebe a ve své schopnosti. Lidé vás vidí tak, jak se sama prezentujete. Pochybnosti o sobě samé jsou přirozené, ale nenechte se jimi přemoci. Pamatujte, že jste, kde jste, protože jste dobrá v tom, co děláte. Cítit se sebevědoměji vám pomůže i vaše tělo. Můžete to udělat tím, že budete stát vzpřímeně s hlavou vzhůru. Zdravte lidi pevným stiskem ruky a úsměvem. A co je nejdůležitější, udržujte oční kontakt s osobou, s níž mluvíte. Pokud máte špatný den, kdy je  vaše sebedůvěra na nule, snažte se ji přivolat. Můžete se cítit hloupě, ale když se na sebe podíváte do zrcadle a řeknete si několikrát mocnou větu "Jsem skvělá v tom, co dělám" nebo "Jsem odhodlaná dosáhnout vrcholu", zjistíte, že to vlastně trochu funguje.

  • 6. Buďte asertivní

    ...
    Jedním z nejtrvalejších stereotypů vyjadřující se o ženách v podnikání je názor, že jsou slabé a emocionální. Připravte se na to, že toto tvrzení budete muset často vyvracet. Nejlépe tím, že se budete chovat zcela opačně, a to jak svým projevem, tak i svými činy. V první řadě věřte svým rozhodnutím. Pokud jim budete věřit vy, ostatní nebudou mít důvod o nich pochybovat.

    ...
  • 7. Pracujte dobře s kritikou

    Schopnost zvládat kritiku a těžit z ní je velmi důležitým aspektem úspěchu. Existuje však velký rozdíl mezi konstruktivní kritikou a destruktivní kritikou. Musíte se naučit rozpoznat a zvládnout každou z nich. Destruktivní kritika je poznámka nebo obvinění, které má ublížit vaší sebeúctě. Nemá to pomoci ani vám neumožní vidět to, co jste udělala špatně a mohla byste vylepšit. Příklad destruktivní kritiky jsou věty typu: "Jak jsi mohla být tak hloupá?" nebo "Co sis myslela?" Nejlepší způsob, jak se vypořádat s tímto typem kritiky, je prostě ignorovat ji. Na druhé straně konstruktivní kritika je určena k tomu, aby vám pomohla zlepšit se a měla by být považována za pozitivní. Příkladem konstruktivní kritiky by bylo: "Díky za zprávu. Bylo to dobré úsilí, ale myslím, že byste mohla využít ještě více statistik a informací a podpořit vaše zjištění." Nejlepší způsob, jak zvládnout tento druh kritiky, je poděkovat osobě za zpětnou vazbu a využít její připomínky k tomu, abyste v budoucnu zlepšila svou práci.

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy