Iveta Mauerová, Miss české republiky 2018

Iveta Mauerová, Miss české republiky 2018 Zdroj: soukromý archív

Vlastina Svátková v roli Elizabeth ve filmu Můj příběh s maskou od Adély Anděly Bursové
Adéla Anděla Bursová
Adéla Anděla Bursová, make-up artistka
Adéla Anděla Bursová
Adéla Anděla Bursová při své práci
7
Fotogalerie

Maska popálené Vlastiny Svátkové byla psychicky náročná, říká make-up artistka Adéla Anděla Bursová

Před dvěma týdny se v kinech objevil nový český dramatický film Můj příběh. O ženě, která spadla až na dno a zůstala pošramocená na těle i na duši. Herečka Vlastina Svátková tak musela denně absolvovat složité maskování make-up artistkou Adélou Andělou Bursovou. Jaká je práce make-up artistky? Jak se líčí do krásy a jak do ošklivosti? 

Adéla Anděla Bursová je make-up artistka, stylistka a cestovatelka ve světě krásy, barev, lidí a umění. V loňském roce se svým týmem pečovala o Českou Miss a také se podílela na tvorbě nového dramatu Můj příběh. Líbila se jí její zrůdná maska, kterou vytvořila? Jak se líčí na Miss? A má rudá rtěnka pořád stejnou sílu?

Adéla Anděla Bursová
Adéla Anděla Bursová | Zdroj: soukromý archiv

Jako make-up artistka jste spolupracovala na natáčení nového filmu Můj příběh. Jaké to bylo?

Na rovinu, byla to jedna z nejnáročnějších zakázek, které jsem kdy dělala, protože se potkaly dvě roviny. Osobní i pracovní. Během příprav jsem si zlomila komplikovaně nohu, což se na velká golfová hřiště moc nehodilo. Pro speciální složení masky bylo potřeba dělat přípravu každý den, a to se s dlouhými natáčecími dny rovnalo minimálnímu spánku. Byla jsem utahaná, podrážděná, často profesně na hraně svých znalostí, co můžu ještě zkusit. S pocity výčitek, že i pro štáb jsem velkou komplikací, to bylo opravdu těžké. A také tento film nepřežil můj partnerský vztah.

Dalším bodem byl náš vztah s Vlastinou, který se budoval velmi dlouho. Stály jsme proti sobě jako dvě vyčerpané, vyděšené ženy. Neznala mě, a tak se se logicky bála, že jí můžu dlouhodobě zničit pleť. I pro mě bylo těžké zůstat v klidu, když mě občas přepadal pocit, že nikdo nedoceňuje, že riskuji svou pověst a to, že tělo nemá dost prostoru se léčit. Až jedna vypjatá situace odhalila pravdu a konečně jsme k sobě našly cestu. Možná o to hezčí to je dnes.

Jak náročné bylo vytvářet masku popáleného obličeje?

Když jsem na projekt kývla, cítila jsem, že to chci dokázat, přestože se jednalo o tak nelogický krok. Dělat masku herečce, která na ni bude mít alergickou reakci, je za mě vlastně neprofesionální krok. Jenže já jsem taková intuitivní bláznivka a cítila jsem, že to mohu udělat. Zhruba čtyři měsíce příprav. Pomoc jsem hledala snad u všech popáleninových center v Čechách. Kvůli GDPR bylo těžké sehnat obrazový materiál, nastudovat jak by se popálenina právě u tak jemné pleti, jako má ona, chovala. Avšak přála jsem si vzdát určitou úctu obětem tohoto zranění co největší reálností. Zároveň však dalším požadavkem bylo diváka zbytečně nevyděsit a neudělat masku tak šílenou, aby vlastně přebíjela ostatní dojmy z příběhu jako takového.

Vlastina Svátková v roli Elizabeth ve filmu Můj příběh s maskou od Adély Anděly Bursové
Vlastina Svátková v roli Elizabeth ve filmu Můj příběh s maskou od Adély Anděly Bursové | Zdroj: soukromý archív

I právě proto jsme se rozhodli nechat Elizabeth v příběhu uzdravit víc, než je bohužel reálné. V druhé části filmu už bylo v pořádku odvést pozornost od „pekla, které bylo“. Na pomoc s vymýšlením postupů, které bylo potřeba střídat, jsem oslovila zhruba 15 různých lidí. Od kosmetiček, lékařů, chemiků až po samotné kolegy maskéry. Nakonec jsme s mým parťákem Jakubem Gründlerem našli cestu. Ačkoliv upřímně občas jsem byla už zoufalá a zkusila třeba lepit i zklidňujícím krémem nebo jsem neustále žádala kostymérku Kateřinu Krobovou o nové nápady, čím zakrýt pokožku, která se ten den nedala líčit. Jen tak mezi řádky, právě úžasný přístup Kateřiny a režisérky Hanky Hendrychové byl jeden z důvodů, proč i lidsky jsem projekt zvládla. Dnes už máme s holkama i s Vlastinou, společný chat „Asociálky“ na naše opravdové babince.

Adéla Anděla Bursová
Adéla Anděla Bursová | Zdroj: soukromý archiv

Proč jsou tyto efekty složité?

Složité to být nemusí. Spíš časově náročné. Masky se nejdřív modelují z plastelíny, pak odformovávají, odlévají, barví a samotná aplikace už je jen zlomek času. Složení se velmi liší dle toho, co potřebujeme. V podstatě tvoříme z polyuretanových pěn přes různé silikony, plasty až po jiné speciální materiály.

Při natáčení je člověk jistě v neustálém stresu, aby byl výkon perfektní. Předpokládá to, že je maskér skutečný profík, anebo se to dá vždy nějak „uhrát“?

Po tomto filmu už asi můžu říct, že se to dá i nějak uhrát. Ačkoliv tady to uhrála samotná Vlastina. Povel „KRK!“, který znamenal, že maska se ten den nedala aplikovat na krk a ona musela hlídat, aby nezvedala bradu, slyšela snad tisíckrát. Jinak samozřejmě musí být maskér profík. Tuhle práci jsme si vybrali dobrovolně. To, že se u ní nespí, někdo na vás vrčí, jste mimo domov a jiná úskalí, k ní prostě patří.

Pojďme se od „ošklivosti“ přenést ke kráse. Starala jste se také o make-up finalistek České Miss – jaký je rozdíl mezi filmovým líčením a pro focení?

U filmu jde většinou o realističnost, návaznosti. Fashion svět zas touží najít spojení s ideály krásy, originalitou a uměním. Showbusiness zase chce dát možnost vyniknout jedinečnosti osobnosti v co nejatraktivnější variantě pro cílovou skupinu.

Iveta Mauerová, Miss české republiky 2018
Iveta Mauerová, Miss české republiky 2018 | Zdroj: soukromý archív

Může si modelka nebo herečka sama říci, co jí v líčení vyhovuje a jaké jsou její preference, anebo to je pouze ve vašich rukou?

Herečka určitým způsobem může, ale i tam to má své meze a jsou nad ní autority, které to rozhodují. Modelka ne. V podstatě je to jeden ze znaků profesionální modelky, že do práce vizážistů nemluví a umí „unést“ vše, co se jí oblékne i nalíčí. Sahat bez konzultace se mnou do mé práce vnímám stejně, jako by návrháři přešila šaty.

Jste profesionálka s mnoha zkušenostmi a jistě se na vás ženy i obrací s radou týkající se líčení. Prozraďte, jaký prostředek může žena využít k tomu, aby si dodala šmrnc? Pokud se například příliš nelíčí, nemá čas, neumí to?

Myslím, že řasenka, tvářenka a hydratované rty můžou většině žen vystačit. Ale velmi nerada zobecňuji. Zůstala bych spíš u toho, že žena má být primárně zdravá a tak i vypadat. On totiž každý ideál krásy je podprahově jen informace „jsem mladá, plodná, zdravá samička.“

Adéla Anděla Bursová
Adéla Anděla Bursová | Zdroj: soukromý archiv

A co červená rtěnka? V dnešní době velmi oblíbená a doporučována pro zvýšení sebevědomí, smyslnosti…

Pokud se efektem červené rtěnky myslí její smyslnost, tak ano i ne. Podvědomě odkazuje právě k zmíněnému zdraví ženy a posílá mozku pozorovatele informaci, že žena má ovulaci. Avšak obávám se, že v dnešní době, kdy sexualita je druhem zboží a je jí přespříliš, toto funguje spíš třeba v partnerství, kde muž se může naučit, že určitý typ líčení je message pro něj. Pro společnost je to dnes víc módou.

Řídíte se i vy osobně v líčení nějakými trendy, anebo je necháváte bez povšimnutí? Jsou vůbec trendy v líčení žádoucí?

Tady začíná rovina mého jiného přístupu. Trendy respektuji a vážím si jich. Tuším, kolik lidské oddanosti tomuto řemeslu je potřeba, aby vznikaly. Cítím příběhy lidí, kteří za nimi stojí. Avšak víc je vnímám jako umění. Běžné klientky spíš inspiruji k tomu, aby vnímaly svou cykličnost, aktuální životní situaci, pro koho se líčí a samozřejmě i jejich věk. Zastávám názor, že krásu vytváří lifestyle a péče o fyzické tělo, kdežto make-up je naše holčičí hra a druh neverbální komunikace.