Digitální dieta: Jak mít rovnováhu mezi offline a online životem | Ženy.cz
 


Digitální dieta: Jak mít rovnováhu mezi offline a online životem

5. května 2020 • 06:00
Digitální dieta: Jak mít rovnováhu mezi offline a online životem
Teď přepnu do offlinu • Foto:iStock.com

Na změření času, kolik který trávíte s přáteli, sportem, čtením, zkrátka životem bez mobilu, appka není. Ale na to, kolik času v digitálním světě trávíte, ano. Možná ale ani žádný graf nepotřebujete a tušíte, že ve světě technologií jste až moc často. Jak si nastavit digitální rovnováhu a nemít pocit, že bez mobilu nedáte ani ránu?

Digitální rovnováha neboli digital wellbeing je nejen v zahraničí velmi probírané téma. Svědčí o tom zprávy a počty procent lidí závislých na technologiích, nově a nově vznikající aplikace na měření času na sítích, tisíce rad, jak na digitální detox, informace o škodlivosti modrého světla na pleť a psychiku nebo vliv na zakřivení páteře kvůli neustálému sledování telefonu. Jenže jak se ubránit světu, který nám nabízí neomezené množství informací, možností, nabídek, a hlavně odpovědí?

Digitálním světem si dobrovolně necháváme ovlivňovat náladu (i negativně), energii, denní režim a naše psychické zdraví. A přitom není nutné digitální svět zcela opustit, v 21. století to bez něj zkrátka nejde. Jde spíše o umění naordinovat si digitální blaho, které britský server The Wellbeing Thesis definuje jako schopnost pečovat o osobní zdraví, bezpečnost, vztahy a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem v digitálním prostředí.

Už vám technologie škodí?

Kolik je tedy příliš? Na to neexistuje žádná správná odpověď. Záleží na vás. Pokud se obáváte, že v online světě trávíte moc času, můžete si do telefonu stáhnout aplikaci, která vám čas v online světě bude měřit a upozorňovat na jeho přemíru. Ale i bez chytrých aplikací si můžete ověřit, jak na tom jste. Stačí si odpovědět na pár jednoduchých otázek.

Mám problémy se spaním? Cítím úzkost, když zapomenu svůj telefon? Kolik času tváří v tvář trávím s lidmi ve srovnání s tím, co jsem online? Cítím se někdy zahlcen příliš velkým množstvím informací nebo sociálními médii? Tak co? Jste už na hraně, nebo jste digi světu propadli? Nebojte, existují jednoduché tipy, jak si udělat přestávku a mít v rovnováze svůj off a online život.

Tipy na digitální rovnováhu

1. Omezte používání mobilního telefonu pomocí blokování aplikací, jako je Freedom, OFFTIME, nebo jen na chvíli zapněte telefon do režimu letadla.

2. Vytvářejte si pravidla pro pohyb na síti, například: žádná sociální média po 22:00, nastavte si na telefonu noční režim, určete časy, kdy se nebudete dívat na svůj telefon, nebo se dohodněte, že k jídlu bude chodit celá rodina bez telefonu.

3. Vypněte zvuky oznámení, panely zpráv a bannery. Nechte obrazovku čenobílou, aby byla méně přitažlivá.

4. Dopřejte si další možnosti zdravého rozptýlení, buďte kreativní a zapojte se do aktivity, která napomáhá relaxaci nebo vyrazte do přírody.

5. Vylepšete spánek tak, že telefon přesunete dál od postele a vypnete jej. Budit vás začne klasický budík.

6. Vytvořte ranní rituál. Vstávat. Zacvičit si. Jíst snídani. Vypít trochu vody. Dát si sprchu. U žádné z těchto činností není potřeba zapnout a používat telefon. Podobně ve svém domě vytvořte „telefonní zóny“ a „zóny bez telefonu“.

7. Začněte pravidlo „15 minut“. Až se vrátíte domů, prvních 15 minut udělejte něco, co vás zabaví. Uvařte si dobrou kávu nebo čaj. Pomazlete se se svým psem a vyrazte na procházku. Pozdravte všechny členy rodiny a povídejte si o vašem dni. Namasírujte si záda a chodidla. Připravte si oblečení na druhý den. Začněte vařit jídlo (bez receptu na telefonu).

8. Posílejte méně e-mailů. Raději zavolejte. Zajděte za dotyčným osobně. Někdy si sami zbytečně vytváříme přílišné vytížení.

9. Trávíte moc času na sociálních sítích? Skvělá doporučení, jak vybalancovat čas na sítích a mimo, mají autorky knihy Jak na sítě a guru v oboru sociálních médií Eliška Vyhnánková a Michelle Losekoot: „Sledujte na síti své přátele, ne známé, a vyhnete se tolik mocnému porovnávání. Zajímejte se detailně jen o své skutečné přátele a blízké, u kterých víte, co je i za oponou příspěvků. Další radou je nastavit si hranice. Jsou-li sítě součástí vašeho podnikání, stanovte si množství času a dobu, kdy budete online. Nezapomeňte žít offline, a to hodně. Váš onlinový život by měl pouze odrážet ten offlinový. Nebuďte jedním z těch lidí, co během jídla kontrolují Twitter, píší si se šesti lidmi, a nedávejte na FB každé jídlo, které jíte, a fotku každého místa, kde jste. Nechovejte se jako zpravodaj CNN, pochlubte se na síti, ale až později. Buďte kronikářem, ne zpravodajem.“

10. Nastavte si svět online podle sebe. Vy jste svým pánem. Přestaňte sledovat nepotřebné. Vypněte zbytečná oznámení. Občas se podívejte na svůj profil a příspěvky. Naše profily často fungují jako druh online zápisníků. Omrkněte zpětně svůj život. Dle vědců je navštěvování svého profilu dobré pro zlepšení vnímání sebe sama a připomínání podstatných kvalit a hodnot.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy