Co nesmí ve vaší pracovně chybět, když jste se rozhodla pro home office

21. září 2017
Místo, kde pracuji a kde se soustředím • Foto: pinterest

Čím dál tím více žen práci z domova vítá jako obrovskou pomoc při zvládání všech povinností, které na ně za celý den padají. Rodina, dojíždění... Jedno je však důležité. Rozhodnete-li se svůj pracovní život řídit z pohodlí domova, měla byste mít místo, nejlépe pracovnu, kam se zavřete a nikdo a nic vás nebude rozptylovat. Víte, jak si ji funkčně a stylově zařídit?

Chcete se v ní maximálně soustředit, podávat hvězdné výkony, ale neustále vás něco rozptyluje? Pohněte s věcmi a půjde vše jako po másle.

1. Kam s ní?

Pokud potřebujete k práci absolutní klid, je ideálním řešením samostatná místnost. Nemělo by se však jednat o přístěnek na košťata, mezi která dáte stůl a kopírku. Pracovna by měla být uspořádaná místnost, která je vyhrazena pouze pro práci, a vytváří tak prostředí, které podpoří koncentraci. Při volbě prostoru pro práci hrají roli také osobní preference.

„Zatímco někdo se rád cítí obklopen okolím a vystačí si s pracovním rohem v obývací části, jiní potřebují absolutní klid v nejklidnější části bytu/domu,“ uvádí Anežka Jeřábková, bytová architektka a spoluzakladatelka pražského ateliéru jeřábarch. 

Chce to systém ve světlých barváchChce to systém ve světlých barváchAutor: pinterest

Jak vyřešit umístění pracovny v případě, že nejsme ani jeden z uvedených případů a rádi pracujeme v klidu, ale zároveň s pocitem, že nejsme zcela odříznutí od okolního dění? Kompromisem může být užití prosklené stěny, která umožní vizuální kontakt a zároveň odstíní hluk. Jiné řešení za použití velkých posuvných dveří vám dá na výběr, zda se zavřete do pracovny, nebo jejich úplným otevřením zvětšíte navazující prostor,“ radí Anežka Jeřábková.

  Home office v číslech Dle statistik Eurostatu v zemích Evropské unie využívá homeworking necelých 4,6 % ze všech zaměstnanců; v některých západních a severských státech jich pracuje převážně z domova dokonce dvakrát tolik (nejvíce v Nizozemí 12,6 %), v v České republice naopak méně – 3,3 %. Částečně z domova (v home office) pracuje na území EU 8,8 % všech zaměstnanců; v západních a severských státech 10 až 25 % (nejvíce ve Švédsku 24,7%); v ČR pouze 4,7 %.

2. Mám malý byt

V malém bytě se často bojuje o každý metr čtvereční. Pracujete z domova nebo si práci nosíte domů? I na malém prostoru lze vyčarovat útulné a účelné pracovní místo. Pracovna si své místo může najít například pod schody nebo se stát součástí stěny v obýváku.

„Není vhodné sdílet pracovní funkci s jinými a používat k práci například jídelní stůl. Místo toho můžete ušetřit místo třeba výklopnou pracovnou s barovou židlí či stolem na míru v nevyužitém rohu,“ radí Anežka Jeřábková. 

Když máte malý bytKdyž máte malý bytAutor: pinterest

3. Co by v pracovně nemělo chybět

Nejdůležitějšími a zároveň nezbytnými prvky každé pracovny jsou stůl a židle. Jak je správně vybrat? Stůl by měl odpovídat tomu, jaké pracovní činnosti se věnujete a co při ní využíváte. „Větší stůl o rozměru alespoň 120 cm, optimálně 150 cm, budou potřebovat ti, kdo pracují na stolním počítači nebo rýsují. Kdo pracuje na laptopu, vystačí si se stolem menším. Pracovní židle by měla odpovídat tomu, kolik času na ní budete trávit,“ uvádí architektka a dále doporučuje: „Pro dlouhé sezení je jednoznačně dobré investovat do ergonomické židle na kolečkách, kterou lze dnes pořídit v kvalitním a vkusném provedení, například s chromovými nohami a koženým sedákem.“

 

Mezi další vybavení, bez kterého se žádná pracovna neobejde, patří úložné prostory. Prostor, kde pracujete, by měl být vždy uklizený a zorganizovaný. Je tedy třeba nepodcenit úložné prostory, jejich rozvržení a umístění. "Ty lze řešit i v menších prostorách formou polic, úložných systémů, šuplíků,“ uvádí Anežka Jeřábková a dodává: „V současných pracovnách mají své místo i zabudované reproduktory, magnetické tabule, různé doplňky. Schránky s vývody integrované v pracovním stole zkrotí všudypřítomné kabely.“

4. Co jí sluší? Červená?

Styl, vybrané materiály a barevnost by měly vést k tomu, abyste se v pracovně cítila vyrovnaně a dokázala se soustředit. Je vždy žádoucí použít přirozených materiálů, jako jsou dřevo, bílá omítka, kůže, přírodní tkanina, chróm, ocel, kámen. Naopak se nedoporučuje použití imitací a různých umělých fólií, tapet, tabulí. Stejně tak je třeba se vyvarovat rušivých vzorů a křiklavých doplňků, které na sebe strhávají příliš pozornosti.

Pracovna Michelle Kohanzo, výkonné ředitelky prodejce dětského nábytku The Land of NodPracovna Michelle Kohanzo, výkonné ředitelky prodejce dětského nábytku The Land of NodAutor: pinterest

 

5. Jak na pány, jak na dámy?

Na rozdílné představy žen a mužů bychom měli myslet i při zařizování pracovny. Pokud potřebujete pracovnu využívat oba, zařiďte ji co možná nejvíce neutrálně nebo tomu, kdo pracuje z domova méně často, vyhraďte menší pracovní kout jinde v domě/ bytě. A jak by mělo vypadat zařízení ryze mužské a ryze ženské pracovny?

K práci je potřeba hlavně dobré světlo. Nezapomeňte na něj!K práci je potřeba hlavně dobré světlo. Nezapomeňte na něj!Autor: Isotra

„Zařízení pánské pracovny může vycházet z historických salónků, na jejichž funkci v současnosti rádi navazují ti, kdo tráví v pracovně hodně času. Použití tmavého nebo tmavě mořeného dřeva, kůže a oceli vytvoří tu správnou gentlemanskou atmosféru. Ženám pak může být příjemně v zemitých barvách doplněných akcentem oblíbené barvy a s doplňky, jako jsou hodiny, vázy, nádoby na psací potřeby, koberec,“ komentuje časté rozdíly v preferencích žen a mužů Anežka Jeřábková a zároveň dodává: „Ovšem všeho s mírou, příliš doplňků by mohlo působit chaoticky a rušivě, vhodné je vybrat jen několik předmětů, ke kterým máte osobní vztah.“

Něco vás napadlo? Skvělé, zavřete se do své pracovny, pohněte věcmi a vzhůru do práce.

 

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy