Ženy a muži na síti

Ženy a muži na síti Zdroj: iStock.com

Co dělají muži a ženy na sociálních sítích. Kdo lajkuje a kdo natáčí videa?

Na vaší facebookové zdi nesmí chybět posty z cest, rodinných oslav a z večírků s kamarádkami. U vašeho partnera byste ale takové posty možná hledala marně. U něj se to hemží spíš vtípky a sportovními výkony. Jsme jiní a i naše chování na síti. Co baví ženy? A na čem ujíždí muži?

Americká manažerka a provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandbeg kdysi pronesla v jednom rozhovoru větu, která přesně vystihuje chování na síti: „Svět je společenský. A ženy jsou více sociální než muži. Facebooku, největšímu nástroji sociálních sítí na světě, tedy dominují ženy.“ A protože jsou právě sociální sítě nejen místem online kamarádství, ale i prostředím, kde se nakupuje a prodává, podniká i investuje, podíval se americký Forbes právě na chování mužů a žen na sítích a společně s jeho analýzami a postřehy dali nahlédnout, jak se na síti chováme.

Kdo žije na síti?

Podle BrianSolis.com a Google Plánovače reklam je z 400 milionů lidí na webu 57 % žen a přitahuje o 46 milionů více návštěvnic než návštěvníků za měsíc. Plus ženy jsou aktivnější na Facebooku. Facebook COO Sheryl Sandberg říká, že ženy na Facebooku mají o 8 % více přátel a podílejí se z 62 % na sdílení. „Společenský svět je veden ženami.“ Souhlasíte s ní? Kolik vašich kamarádek má sociální sítě a je na nich aktivních a kolik vašich mužských přátel? V mém prostředí rozhodně vítězí ženy. A dle výzkumů to není jen Facebook. Ženy jsou většinou uživatelů na řadě velkých sociálních platforem včetně Twitteru, MySpace, Bebo a Flickr. Muži jsou zatím nejaktivnější na webech jako Digg, YouTube a LinkedIn, které jsou více zaměřeny na obsah a propagaci než na diskuzi.

Na co ten Facebook máš?

Ženy však nenavštěvují jen jiná místa než muži, ale i jejich používání sociálních médií je jiné. Odborníci se domnívají, že rozdíl mezi tím, jak muži a ženy pracují online, odráží jejich motivaci offline. Zatímco ženy často používají online sociální sítě k navázání spojení a sdílení položek ze svého osobního života, muži je používají jako prostředek ke shromažďování informací a zvyšování jejich statusu. „Jsme ženy, rády mluvíme o věcech, a tak používáme sociální média jako způsob, jak se spojit,“ říká Jodi Kahn, vedoucí populární internetové stránky pro ženy iVillage. Nedávná společná studie společností BlogHer a iVillage podporuje její teorii a uvádí, že tři čtvrtiny žen používají online komunity, aby zůstaly v kontaktu s přáteli a rodinou, a 68 % je používá ke „kontaktu s ostatními, jako jsem já“.

Obě pohlaví se shodují v tom, že na síti hledají informace a rady, ale ženy je mají tendenci získávat od více osob. „Ženy se chtějí dozvědět o skutečných lidech, kteří zažívají podobné konflikty. Pokud jste maminka, která řeší, jak své dítě naučit na nočník, je pro vás nesmírně důležité slyšet, jak to dělají jiné maminky,“ vysvětluje na typickém příkladu Jodi Kahn. Muži jsou naopak spíše výzkumníci a sociální horolezci. Profesorka marketingu sociálních médií na UC Berkeley, Lorrie Thomas, říká, že muži používají sociální média k ukládání kontaktních informací pro budoucí použití.

Muži si jdou přes sítě za kariérou

Využívání sociálních médií u mužů je silně kariérní. Shromažďují na nich informace a skrze ně posilují svůj vliv. Používají sociální média častěji k propagaci, soutěžím, k prodeji a ke zlepšení své profesní dráhy. Tyto rozdíly ve využívání sítí vysvětluje řada odborníků skrze výchovu, kde jsou tyto genderové rozdíly zakořeněny v komunikačních stylech získaných od narození. „Dívky a chlapci jsou často vychováni ve dvou odlišných kulturách, kde se učí odlišným pravidlům a normám chování a mluvení: Dívky se učí budovat vztahy sdílením sociálních informací. Chlapci se učí srovnávat a soutěžit s ostatními, vždy usilují o větší úspěch,“ vysvětluje Sherry Perlmutter Bowen, profesorka pro gender a komunikaci na Villanově univerzitě v Pensylvánii. Její vysvětlení doplňuje psycholog Leslie Sokol, autor knihy Think Confident, Be Confident, který věří, že rozdíly ve virtuální komunikaci mezi muži a ženami lze v historii sledovat jako evoluční metody přežití. Po celou dobu si dle něj muži navzájem konkurují, dokonce i v říši zvířat. „Nejsmyslnější pták s nejjasnějším peřím a nejlepším teritoriem přilákal a získal všechny samičky. Bylo v jejich nejlepším zájmu neukazovat slabiny a ukazovat svou strategii,“ říká odborník.

Sokol také věří, že ženy, sběratelky a komunitní tvůrci, musely pracovat jako tým, aby přežily. Více sdílely své rady, plány, nedostatky a i se více podporovaly. Dnes je tomu podobně a to se odráží v online světě.

Kdo víc sdílí a postuje?

Elisa Camahort Page, spoluzakladatelka a hlavní provozní ředitelka BlogHer, pozoruje díky své práci, že muži využívají sociální média k prezentaci svých nápadů a dovedností oproti ženám, které hledají spojení s ostatními sdílením vzestupů a pádů jejich každodenního života. Avšak v oblasti psaní blogů, které jsou často nějak tematicky zaměřené, jsou muži mnohem aktivnějšími účastníky. Více čtou, píší a zveřejňují komentáře k blogům. Překvapivě jak muži, tak ženy uvádějí, že jejich nejčastějším tématem blogu je „můj život“. Druhým nejoblíbenějším tématem pro muže je obchod a kariéra, jídlo a móda jsou na druhém místě vázány na ženy.

I s využíváním další velmi oblíbené sítě je to u mužů a žen jiné. Podle studie BlogHer-iVillage jsou muži aktivnějšími uživateli služby YouTube a přibližně o 20 % více mužů týdně navštěvuje web, aby sdíleli svá videa. Nejspíše je to proto, že web Youtube je pasivnější. Čím to je? „YouTube je o hledání, konzumaci a předávání obsahu, ale nejde tam o konverzaci,“ doplňuje stručný přehled chování pohlaví na síti provozní ředitelka BlogerHer Elisa Camahort Page, která také věří, že muži využívají sociální média k prezentaci svých nápadů a dovedností oproti ženám, které hledají spojení s ostatními, aby sdílely svůj každodenní život v různých podobách.

Takže, už máte odpověď na otázku „Co na té síti pořád děláš?“ Vy jako žena lajkujete všem svým kamarádkám děti, kabelky a jídlo, abyste byla v kontaktu, nasávala rady a podporovala, muži si sdílejí rychlejší auta, která je udělají ještě většími borci, fotbalové zápasy už těch úspěšných borců a že má jejich kolegyně z práce nové roztomilé koťátko, je jim šuma fuk. Vy však dáte LIKE.