Chcete být lepší a zvládat krize? Zvolte pomalý přístup | Ženy.cz
 


Chcete být lepší a zvládat krize? Zvolte Kaizen neboli pomalý přístup

28. července 2020 • 06:00
Chcete být lepší a zvládat krize? Zvolte Kaizen neboli pomalý přístup
Mířím výš. Pomalu, ale jistě • Foto: iStock.com

Slyšeli jste někdy o japonské filozofii Kaizen? Že ne? Tak ji rozhodně začněte objevovat. Její podstatou je pomalé zlepšování a postupné zavádění drobných změn vedoucích k velkému cíli. Dá se aplikovat na osobní i pracovní život. A dělá s ním divy. To zní skvěle, co myslíte?

Kai znamená změna a zen je lepší, označení tedy doslova znamená změnu k lepšímu a výhodou filozofie Kaizen je, že může fungovat v běžném životě, ale i v oblasti práce. Japonské učení totiž vychází z předpokladu, že všechno se vždycky dá zlepšovat. Dokonce i když váš život nebo firma, kterou vedete, fungují perfektně, vždy se najde něco, co může být ještě lepší, efektivnější, propracovanější nebo úspěšnější.

Máte obavu, že budete muset přistoupit k razantním změnám? Strach pusťte z hlavy. Nepůjde o žádné velké zásadní změny a rozsáhlé inovace, které sice mohou být myšleny dobře, jenže jejich problém je, že bývají jednorázové, a také jejich zavádění může trochu bolet. Spousta lidí totiž nemá ráda změny, a čím jsou větší, tím větší ohrožení v nich cítí. Kaizen proto radí zdokonalovat se od těch nejmenších detailů. Robert Maurer ve své knize The Spirit of Kaizen (Amazon) popisuje a rozpracovává možnosti zdokonalování se. Kdo však touží se hnout z místa i v kariéře či posunout výš svou firmu a lépe ji zorganizovat, v této knize najde funkční návod, jak na to. My se zaměříme na zlepšení sebe samých.

Učte mozek pomalu

Ve chvíli, kdy se i velmi malá změna zdá příliš náročná nebo nepříjemná, znamená to, že ve vás probouzí strach. Robert Maurer navrhuje několik způsobů, jak ho překonat. Dokonce i v krizi postupujte pozvolna. Pokud sice dobře víte, že vás velký krok zachrání, ale zdráháte se ho udělat, vydejte se malými krůčky. Jde o to naučit mozek, že se každý den nebo týden změní jedna malá věc. Zvykne si změny nejen akceptovat, ale také je vymýšlet. A postupem času si ani nevšimne, že další z malých změn, kterou přijal, byla vlastně velká a zásadní.

Pomalý výdech a nádech

V krizi pomáhá jednoduše zklidnit dech. Při nádechu napočítat do čtyř, zadržet dech, než napočítáte do osmi, a vydechnout opět na čtyři. Zopakujte to desetkrát za sebou pokaždé, když cítíte, že vás ovládá vztek, úzkost či strach, což jsou emoce, které právě příchod změn velmi často vyvolává. Jak to, že něco tak malého, jako jsou výdechy a nádechy, funguje? Vlastně nefunguje. Jde ale o to, že když to budete dělat pravidelně, po týdnu zjistíte, že máte reakce vlastního těla mnohem více pod kontrolou. Velmi podobně funguje, když uvolníte ramena, která máme velmi často zaťatá a zvednutá nepřirozeně k uším, a narovnáte svůj postoj.

Umlčte hlas

Našeptává vám váš vnitřní hlas, že na něco nemáte, že nadcházející změnu nezvládnete, protože nejste dost dobří? Pravděpodobně je to nějaký pozůstatek necitlivého učitele nebo dokonce rodiče. Až se zase přistihnete, že ho slyšíte, představte si ve své situaci člověka, kterého dobře znáte a vážíte si ho. Řekli byste mu to samé, co říkáte sobě? Asi ne. To, co byste řekli jemu, se naučte říkat i sobě. Čím častěji toto cvičení vyzkoušíte, tím rychleji hlava odvykne zbytečné a přehnané sebekritice.

Mluvte o tom, co vás trápí

Neizolujte se od ostatních. Ani když jde o váš osobní problém nebo váš vlastní byznys. Když máte strach, zamyslete se, komu můžete říct o pomoc. Buďte přitom ale konkrétní a dobře definujte, s čím přesně chcete pomoct. Díky tomu lépe vyberete osobu, na kterou se obrátit, a ona také snadněji pochopí zadání. Bojíte se nebo stydíte říct si o pomoc? Nechte si klidně pár dní, během nichž nad tou prosbou budete přemýšlet. Tři dny se budete bát, ale čtvrtý den už to najednou bude dávat smysl.

Zjistěte, co opravdu chcete

Někdy může nejistota pramenit z toho, že se soustředíme na špatné cíle. Někdy problémy v osobním životě řešíme tím, že si začneme hledat práci, a naopak. To je důvodem, proč i když se snažíme něco dělat, změny nepřinášejí žádné zlepšení a pak se začneme každé další děsit. Je proto velmi důležité přemýšlet, co přesně je naším cílem, čeho chceme dosáhnout, a poté zvolit drobné postupné změny, které nás k cíli reálně mohou přivést.

Lepší pracovní morálka

A jeden tip z pracovního prostředí. V době skoronuceného home officu se řeší: „Kdo pracuje míň, víc a zda vůbec.“ Pracovní morálku má každý jinou. Jak upozorňuje Robert Maurer v knize The Spirit of Kaizen, chybějící morálka je jedním z největších globálních problémů ve firmách. Není totiž snadné s jistotou říct, kdo jí trpí a kdo pracuje na maximum. Jenže jejím důsledkem je, že se zvyšují náklady, ale i počet problémů a komplikací, které do pracovního procesu vstupují. Přitom podle Maurera stačí jen pár minut denně, aby se morálka výrazně zvedla. Filozofii Kazein do svého pracovního přístupu zařadila i Toyota a další se přidávají. Vidí totiž pozitivní efekt.

Nejjednodušším způsobem, jak nastartovat morálku, je platit lidi přímo za odvedenou práci. Nedá se to ale zavést všude, navíc lidé nechtějí jen výměnný obchod. Chtějí být součástí týmu, chtějí být oceňováni, cítit se užiteční. Jak je v Kaizen zvykem, pro začátek stačí jen velmi málo: začít prosit a děkovat. Projevit zájem, usmát se, pozdravit. Dejte si předsevzetí, že přesně tomu věnujete každý den tři minuty.

V další fázi můžete přejít ke komplimentům. Dobře funguje, když se lidí ptáte na jejich názor. Když mohou být slyšet a vyjádřit se. Zároveň si dávejte pozor na záporné odpovědi. Když někomu budete stále říkat, že něco nejde, že neuděláte, o co vás prosí, brzy otupí, přestane se snažit, ptát se a jeho náplň práce mu začne být trochu jedno. Protože každá společnost a každý tým funguje trochu jinak, je dobré zamyslet se nad vlastními změnami ušitými na míru. Zeptejte se (sami sebe, ale klidně i svých kolegů): Jakou malou věc mohu každý den udělat, aby se naše morálka zlepšila? Abychom se v práci cítili dobře?

Takovou otázku položte i sami sobě. Můžete udělat nějakou drobnou změnu, abyste se cítili v životě lépe? Možná vstávat o deset minut dříve. Víc se smát. Umět požádat o pomoc. Nebo přestat nosit boty, které vás tlačí a nesedí.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy