Aby se tanečnice v Česku uživila, musí umět všechno, říká choreografka Nevrlá

2 min čtení

2 min čtení

„Když se specializujete jen na jeden nebo dva styly, počet zakázek se snižuje. Lidé si vás zaškatulkují a poté vás poptávají pouze na akce, kam se daný tanec hodí,“ říká tanečnice a choreografka Monina Nevrlá v podcastu Ženy v byznyse. V něm mimo jiné rozebrala, co obnáší praxe profesionálního choreografa a jaké je to balancovat na pomezí taneční komerce a undergroundu.

S tancem začínala v pěti letech. Tehdy ji rodiče zapsali do taneční školy v rodném Prostějově, kde se věnovala stylu disco dance. V dospívání se chvíli specializovala na hip-hop i komerční styly. Dnes je její dominantou theatre jazz a vogue. „Dlouho jsem se tanečně hledala. Až ve 27 letech jsem přišla na to, co je mému srdci nejbližší. Zažila jsem i fázi, kdy jsem víc než rok vůbec netancovala. Postupně ale začínám cítit, že bych mohla tancování dělat pro zábavu, a ne jen pro byznys,“ říká v podcastu Ženy v byznyse Monina Nevrlá, která se v současnosti nejlépe cítí v tanečním undergroundu, který jí i jejím kolegům dává mnohem větší volnost v sebevyjádření.

I proto během prvního roku covidové pandemie založila vlastní uskupení Kiki House of Ambitchous, které vychází z ballroomové kultury, jež se rozmohla díky LGBTQ+ komunitě v New Yorku v 80. letech. Lidé, kteří byli kvůli své orientaci, rase či národnosti na okraji společnosti, si pomocí housů začali vytvářet bezpečné prostředí, v nichž fungovala rodinná hierarchie (v čele housu vždy stojí matka či otec a poté jsou zde děti, pozn. red.). Domy pak mezi sebou soupeřily na speciálních bálech, kde se prolínala láska k tanci s vášní pro módu. „Dodnes v housech platí, že by se v nich lidé měli cítit bezpečně a mohou se vyjadřovat pomocí pohybu. Tanec je nicméně pouze jedna ze složek, klíčová je především komunita,“ vysvětluje Nevrlá. Zároveň věří, že se ballroom kultura bude v Česku nadále rozvíjet a nabídne prostor mnoha lidem, kteří se cítí být z většinové společnosti vyčleněni.

Monina Nevrlá je spoluzakladatelka a spolumajitelka New Aliens Agency, matka vogueové skupiny Kiki House of Ambitchous a profesionální tanečnice. S tancem začala v pěti letech, prošla si mnoha styly, teď se ale věnuje výhradně theatre jazz a vogue. Působí jako choreografka v Prague Burlesque, navrhovala choreografie hudebních videoklipů například pro zpěvačku Giudi či Ewu Farnou. Specializuje se rovněž na fashion show choreografii.

Podcast Ženy v byznyse je společný projekt webu Ženy.cz a deníku E15 o byznysovém a marketingovém pozadí různých podnikatelských sfér z pohledu úspěšných žen, které se zapsaly do tváře české byznysové scény.