Přehledně a odborně: 9 základních pravidel hubnutí (bez ohledu na věk)

Zdravá strava, pitný režim, pohyb, spánek… Teorii většinou dobře známe, při převádění do praxe se ale někdy zdá, že s námi tělo nehraje fair play. Proč jsem každé odpoledne unavená, přestože spím 8 hodin denně? Proč nemohu shodit těch posledních pár kil, když jím přesně podle jídelníčku na míru? Tady je odpověď.

Zeptali jsme se: Ing. Josefa Soukupa, výživového specialisty a osobního trenéra

Pravidlo 1: Nový životní styl místo diet

Slovo „dieta“ je označení pro jakýkoli způsob stravování, ale obecně je spojováno hlavně s dietami redukčními, s účelem snížení hmotnosti. Proč většina těchto diet zafunguje jen dočasně ?

Tip na video: Jógové protažení, které můžete dělat každý den

Co na to odborník:

„Redukční diety fungují na bázi kalorického deficitu, tedy příjmu nižšího množství energie, než je její výdej. Toho se dá dosáhnout čistě jen zvýšením pohybové aktivity bez úprav jídelníčku nebo řadou nejrůznějších diet. Ale snaha najít nějakou zázračnou a rychlou redukční dietu není dobré řešení. Přestože mohou vést k redukci hmotnosti, pokud spolu s nimi neupravíte i svůj životní styl, po návratu k původnímu způsobu stravování se nejspíš dostanete zpět na svou starou hmotnost. V mnoha případech dokonce přiberete. Lepší a udržitelné výsledky přinese postupná úprava životního stylu, přestože efekt nemusí být vidět tak rychle.“ TIP: Největším problémem jsou diety, které slibují rychlý úbytek kil a neřeší, co bude dál. Máme se po dokončení 30denní výzvy vrátit ke starému režimu? Ze začátku bude nejspíš odpověď znít ne, ale dieta je tak úmorná, že po prvních dnech už se na její konec těšíme jako na smilování. Spolu se snížením hladiny leptinu (hormonu sytosti) a zvýšením hladiny ghrelinu (hormonu hladu), které s sebou tyto diety většinou nesou, to zkrátka nedáme, a po jejich ukončení jedeme dál v původním módu. Teprve ve chvíli, kdy svůj nový životní styl přijmete a nebudete ho nazývat dietou nebo redukčním režimem, máte vyhráno!

Článek pokračuje na následujících kapitolách. >>>