Video placeholde

Nejčastější argumenty, proč si to „musím koupit“. Jaké ovlivňují vás?

Potřebujete si udělat radost a dobře víte, že to růžové sako vám ji poskytne. Po kolikáté už tento měsíc? Schválně, kolik jste toho během pandemie nakoupila? A kolik si toho plánujete pořídit, až se obchody otevřou? Hromada věcí se kupí a víte, že pro vás ani planetu to není dobré. Jaký argument vábivé sirény nutí nakupovat vás?

Jak moc se vám stýská po nakupování? Po tříměsíční pauze možná netrpělivě očekáváte otevření obchodů a váš seznam věcí, co pořídíte, se plní každý den. Nebo jste možná propadla on-line nakupování a teď máte doma víc věcí, než unosíte. Já jsem si první vlnu pandemie na nákupních radostech užila. Balíčky, které každý týden padaly do post boxu, mi dodávaly energii, dobrou náladu a snění, co vše s nimi zažiji. Uznávám, že polovina z nich byla zbytečných. Když už jsem věšela na ramínko páté šaty, které jsem ještě neměla na sobě s vyhlídkou, že ještě nějaké ty měsíce ani mít nebudu, řekla jsem dost. Dokud můj společenský život nebude bohatý, nic nekoupím.

TIP NA VIDEO: Jak efektivně vytřídit šatník? Inspirujte se!

Video placeholde

Od mého posledního nákupu v lednu uběhly tři měsíce a já se držím. Ale odolat argumentům, proč nutně potřebuji nové džíny, tenisky anebo kardigan, vyžadovalo silnou vůli. Hodně mi pomohla kniha polské slow fashion blogerky Joanny Glogazy, která se nákupnímu detoxu a přístupu ke slow fashion věnuje. Nejen já, ale troufnu si říci polovina žen se na svůj šatník a nakupování díky pandemii začala dívat jinak. Slow přístup do našich životů vnikl sám a po několika detoxech šatníku nám došlo, kolik toho opravdu potřebujeme.

Planeta i naše peněženka nám nepřestávají děkovat. I sama Joanna si k uvědomělému nakupování musela dojít. Jak píše ve své nové knize o udržitelném nakupování Slow Fashion Módní revoluce (Grada, 2021), na jejíž obálku byl použit recyklovaný papír, který se zpracovával za použití větrné energie, náročné bylo zejména se vypořádat s argumenty, proč musím mít zase novou věc. Joanna sepsala ty nejčastější, ve kterých se asi každá z nás najde. Naštěstí jdou dostat z hlavy.

Chci něco nového, abych se znovu cítila pěkně

A nové boty to rozhodně dokáží! Kdo alespoň jednou ve své hlavě neslyšel dobře známou a zažitou frázi, kterou marketingoví specialisté používají ke zvýšení prodeje další kolekce. A tak nakupujeme boty, ve kterých stejně nechodíme, protože to na jedenácticentimetrovém podpatku neumíme. Moc dobře to víme, ale… Proto je nutné si nejen podle Joanny připomenout, že sebevědomí, úcta k vlastnímu tělu, zdravý životní styl a obklopení se milými lidmi jsou věci, díky nimž se budeme cítit a vypadat krásně, ne nové lodičky.

Už dlouho jsem si nic nekoupila

„Skvělé, jste na správné cestě, držte se!“ motivuje Joanna Glogaza, když slyší tento argument. „Umožní vám to mít odstup od dosavadních zvyklostí. Brzy si začnete všímat, jak je děsivé si říkat, že každotýdenní nakupování je normou.“

Tvrdě pracuji a zasloužím si, abych si něco koupila

Utrácet peníze za rozmazlování je v pořádku. Ale vše s mírou. Bohužel se často lidé chytnou do smyčky a čím více pracují a vydělávají peněz, tím více utrácí a nakupují.

Ale ta kabelka z nové kolekce se mi moc líbí!

Jak píše Joanna, je nutné přijmout skutečnost, že se vždycky najdou věci, které se nám budou líbit. „To je role módních značek – navrhovat věci, které lidé budou obdivovat. To neznamená, že musíte všechny mít. Nic se nestane, pokud si nekoupíte něco, co se vám moc líbí, za dva týdny si to asi ani nebudete pamatovat.“ Aby vyvrátila tento argument o nutném nakupování, popisuje zkušenost australské zdravotní sestry, která po mnoha letech práce s umírajícími sepsala věci, kterých lidé nejčastěji litovali těsně před smrtí. „Byly to: život podle očekávání ostatních, zřídkavý kontakt s blízkými nebo příliš času věnovaného práci. Nikdo nelitoval, že si nekoupil zlevněný pár lodiček na vysokém podpatku.“

Blíží se jaro/Valentýn...

Oslavování tradic posiluje rodinné vazby a dává nám důvody k radostnému očekávání. To však neznamená, že si pro každou příležitost musíme koupit něco nového. Co se místo nových květovaných šatů jít podívat na ty květy zblízka?

Tyto šaty jsou investice!

Ano, ale jedny nadčasové černé šaty nepotřebují mít další troje stejně nadčasové. Jedna, dvě věci stačí a pak raději investujte do sebe a rozvoje svých dovedností a schopností. „Nákup halenky, která byla zlevněná z tisícovky na pětistovku, neznamená, že jsi ušetřila pět set korun. Znamená to, že jsi prostě utratila pětikilo,“ říká jasně Joanna.

TIP NA VIDEO: Klasické kousky dostanou nový šmrnc díky kouzlení s doplňky!

Video placeholde

Je výprodej, taková příležitost!

Červené světlo, které před námi bliká: Výprodej. Neznám nikoho, kdo alespoň jednou odolal. Sice jsou to menší částky, ale nakonec dávají celkem slušně velkou sumu. O ušetření pak nemůžeme mluvit, zato máme spoustu věcí, které nepotřebujeme.

Vždy to mohu vrátit

Oblíbený argument on-line nakupování. Dám si do košíku víc věcí a co se mi nebude líbit či mi sedět, vrátím. A teď upřímně. Kolik vám toho doma zůstalo, protože jste promeškala vrácení, ztratila doklad nebo byla líná balík poslat zpět? Zůstala velká košile na dně skříně a výčitky.

Svatba/párty/silvestr!

Ano, herečky, zpěvačky a influencerky, jejichž společenský život je bohatý a sledovaný, potřebují pestrost šatníku, ale proč byste se nemohla v těch černých šatech v drobných doplňkových úpravách ukázat na vícero akcích? „Letos jsem na všechny takové příležitosti šla v tmavě modrých šatech, které mi perfektně sedí, a cítila jsem se fantasticky,“ uzavírá řadu dotěrných, ale zbytečných nákupních argumentů Joanna Glogaza. Tak proč nevyrazit na jarní procházku v tom šik béžovém svetru z podzimu? Postačí jenom jinak jej zkombinovat.