.

.

Mozek jako laboratoř štěstí: 5 tipů, jak rozproudit hormony a cítit se spokojeně

Ať už prožíváme pocity štěstí, smutku, zamilovanosti či zoufalství, v pozadí stojí jedna velká chemická laboratoř ukrytá v našem mozku. Za naše rozpoložení jsou totiž odpovědné hormony. Mezi nejvýznamnější patří známý hormonální kvartet štěstí: dopamin, endorfin, serotonin a oxytocin. Naučte se z nich umíchat blahodárný koktejl radosti a nastavte mozek na pozitivní vlnu.

1. Učte se a sněte 

Hrajte si, analyzujte, učte se. To jsou základní cvičení mozkové gymnastiky. Používání mozku zlepšuje jeho plasticitu. Od raného dětství po celý život si budujeme nervová spojení a práce není nikdy hotová! Čím více synapsí (neuronových spojení), tím více oddálíme nejen výskyt neurodegenerativních chorob, ale také si zajistíme kvalitnější život. Tento trénink může být veskrze hravý a ne vždy s intelektuálním obsahem,“ říká Jocelyne de Rotrou, neuropsycholožka v nemocnici Broca v Paříži, která zdůrazňuje, že jde o různé aktivity jako scrabble, šachy nebo jiné logické hry či učení nových jazyků, psaní deníku, a dokonce i snění. Kromě toho je důležité pravidelně střídat činnosti, abyste mobilizovali různé oblasti mozku. To platí v každém věku, a zvláště tím více, když stárneme. 

TIP NA VIDEO: Co dělat, pokud vás přepadne úzkost?

Video placeholde

2. Čistěte „operační paměť“ 

Mnoho studií uvádí negativní účinky stresu, který vylučuje hormon kortikosteron, který poškozuje paměťovou strukturu a tak zpomaluje fungování mozku. Proto je třeba se naučit ovládat své emoce. Důležité je ale také zajistit si kvalitní spánek. Při spánku zpracováváme denní informace a ukládáme je do prefrontální kůry, aby si mozek vyčistil prostor pro svou denní „operační paměť“, tedy pro získávání nových znalostí.

3. Dodržujte inteligentní výživu 

Naše šedá hmota se musí také dobře krmit. Profesor Jean-Marie Bourre, odborník na výživu, nabízí kvalitní menu složené z asi čtyřiceti živin nezbytných pro ideální údržbu našich mozkových závitů. Je to Francouz, takže pro začátek navrhuje čtvrtku bagety ke každému jídlu. Ta obsahuje pomalé cukry, tedy nezbytný zdroj energie pro mozek, který spotřebovává 1 miligram za minutu. Plátek šunky nebo sýra je vynikající doplněk, který ještě zpomaluje vstřebávání cukru. 

Živočišné bílkoviny (vejce, ryby, mořské plody, maso) se významně účastní vytváření neurotransmiterů a „šťastných hormonů. Železo umožňuje dobré okysličení mozku, omega-3 mastné kyseliny (makrela, losos, mořské plody, sleď, řepkový olej, vlašské ořechy) a omega-6 (rostlinné oleje a maso) zlepšují paměťové schopnosti. Profesor Bourre doporučuje také minerály a vitaminy: jod, nezbytný pro růst mozku, selen, zinek a vitaminy B1, B9, B12 a vitamin E, které pomáhají udržovat mozkové struktury, paměť a chrání proti depresím.

4. Pusťte mozek do světa

Mozek je veskrze společenský orgán. Aby dobře fungoval, musí komunikovat se svými kolegy. To je důvod, proč je nezbytné udržovat sociální vazby po celý život, vytvářet nové a být zvídavý. Nedávný průzkum provedený vědci na King‘s College v Londýně odhalil, že prodloužený profesní život zpožďuje nástup vážných neurologických onemocnění, jako jsou Alzheimerova či Parkinsonova choroba. „Společenské vazby a profesní činnost pomáhají dlouhodobě udržovat kognitivní schopnosti mozku, které jej chrání proti stárnutí,“ říká profesorka Françoise Forette. „Čím intelektuálně náročnější je naše povolání, tím silnější budou naše kognitivní funkce v době odchodu do důchodu,“ dodává.

5. Zapište mozek do fitka 

Výhody pravidelné fyzické aktivity těla i mozku jsou dobře známé. Snižují úzkost a zlepšují okysličování mozku i produkci faktorů, které pomáhají neuronům lépe udržovat nervová zakončení. Pomáhají také zvyšovat průtok krve mozkem, což chrání před jeho poškozením, a tak zpomalují stárnutí. Proto se doporučuje sportovní aktivita asi třicet minut každý den

Článek vyšel v časopise Moje psychologie. Archivní čísla si můžete koupit v naší on-line trafice iKiosek.cz. Nové číslo již najdete na stáncích!

.
.