Letní tipy pro lepší hubnutí i relax

Léto pozitivně ovlivňuje nejen naši náladu, ale často i naše výživová rozhodnutí. Využijte prázdninové měsíce k pochopení toho, jak lépe přistupovat k hubnutí, relaxu i sami k sobě. Na rady a doporučení, v čem nám může období letních měsíců pomoci, a také na to, jak se vyhnout zbytečným přešlapům ve stravování, jsme se zeptali nutriční poradkyně a psycholožky Zuzany Douchové.

Je léto dobrým obdobím pro změnu životního stylu?

Léto má výhodu v tom, že se nám díky teplému počasí přirozeně snižuje chuť na těžké a tučné pokrmy a naopak preferujeme osvěžující, lehké a ochlazující potraviny. Delší slunečné dny nás také více lákají jít ven a k aktivnímu pohybu. Navíc díky zvolnění a častějšímu odpočinku máme přirozeně i více energie na pohyb a zdravější jídelníček, než když jsme ve stresu a vyčerpaní. V tu chvíli máme naopak sklon doplňovat chybějící energii velmi kalorickými jídly a na pohyb nemáme ani pomyšlení. Z tohoto pohledu je léto pro změnu životního stylu a hubnutí přívětivé.

Jak naše tělo reaguje na zvolnění v podobě dovolené nebo prázdnin?

Je potřeba si uvědomit, že zvolnění je důležitou součástí prevence stresu, přejídání a různých psychosomatických potíží. Únava a stres jsou hlavními faktory, které negativně ovlivňují nejen naše mentální a fyzické zdraví, ale také náš jídelníček. Čím hůře se cítíme, tím těžší je pro nás dodržovat zdravý životní styl. Je však důležité pečovat o sebe celý rok, fyzický i mentální odpočinek zařazovat pravidelně a především si ho dovolit! Nutkání stále něco dělat, výčitky z odpočívání, neustálé myšlenky na práci i na dovolené – to jsou již příznaky dlouhodobého vyčerpání a nepodporujícího vztahu k sobě.

Stejné je to se stravováním. Pokud se po celý zbytek roku omezujeme nebo jíme nepravidelně, o to více se může na dovolené spustit opačný extrém, kdy máme potřebu se přejídat a doplňovat si všechno to, co po zbytek roku nemáme.

Jste autorkou e-booku 10 pravidel chronické dietářky aneb Největší mýty o hubnutí. Který z bodů je typický pro letní měsíce?

Držení nesmyslných diet, striktní omezování se v jídle před plavkovou sezonou a strach ze zakázaných potravin. Diety a hladovění jsou pro tělo jen další zátěží, na kterou v konečném důsledku reagujeme přejídáním, a tedy i přibíráním na váze. Strach z určitých potravin nás sice může provázet po celý rok, ale v létě je kolem nás víc lákadel v podobě zmrzlin, zákusků, alkoholu a grilovaných dobrot. Jestli si rozdělujeme jídlo na „povolené“ (nebo „zdravé“, „dietní“) a na „zakázané“ („nezdravé“, „po čem se tloustne“), nejenže se trápíme výčitkami po snědení zakázaného, ale o to více po něm toužíme. Neexistuje totiž zdravé a nezdravé jídlo – je jen zdravé a nezdravé množství. Proto je důležité do vyváženého jídelníčku zakomponovat i „zakázané“ potraviny a učit se je jíst s mírou a bez výčitek.

Teď si hlavně ženy připravují k obědu či večeři saláty. Ty sice na první pohled vypadají zdravě, nemůžou být ale někdy nenápadným důvodem vzrůstajících kil?

Ano, máte pravdu. I ze salátu se může stát kalorická a tučná bomba přidáním tučné zálivky, majonézy či dresinku. Nebo může jít o naprosto nevyvážený pokrm s chybějícími živinami, po kterém máme ještě větší hlad a chuť sáhnout po nezdravých dobrotách. Když jíme salát jako doplněk k hlavnímu jídlu, stačí zeleninu pokapat kvalitním rostlinným olejem. Když jej však máme jako hlavní jídlo, samotný salát nestačí! Je důležité přidat zdroj bílkoviny (libové maso, rybu, luštěniny, tofu či sýr) a doplnit salát celozrnným pečivem nebo obilovinou (kuskus, těstoviny, bulgur). Zdravé tuky zastoupí kvalitní olej nebo semínka či ořechy.

Ovoce není jen skrytý zdroj cukru: Jaké vám pomůže při hubnutí?