25 stylových mikin, ve kterých můžete vyrazit i na večírek nebo do práce
Mikina zdaleka nepatří jen do fitka nebo k víkendovému nicnedělání.
Mikina za šest let oslaví sto let od svého vzniku. V roce 1925 v anglickém slovníku poprvé zakořenil pojem sweatshirt, který označoval praktický šedý kousek s dlouhými rukávy a bez límce, ve kterém atleti trénovali na své závody. Kousek, ve kterém je příjemně teplo a ve kterém se klidně můžete i zapotit, protože dobře absorbuje pot čili vodu.
Přesně pro tuhle vlastnost si o šedesát let později oblíbili mikiny i surfaři, kteří podnítili vznik oblíbených značek jako Quicksilver nebo Roxy. Surfařská subkultura vtiskla mikinám a jiným kouskům také svůj specifický vinatge styl plný vyšišovaných barev, polaroidových potisků a batiky. A právě letos je opět velkým trendem.
Z hudebního hlediska ovlivnil vzhled mikin hlavně hip hop a rap, zatímco módní průmysl je vzal za své s příchodem trendu logománie v osmdesátých letech. Návrháři jako Vivienne Westwood, Calvin Klein nebo Norma Kamali představili mikinu na přehlídkách i jako součást kampaní. Jean Paul Gaultier ji poprvé zkombinoval se svým klasickým pruhovaným sakem, zatímco Michael Kors pro změnu s kožíškovou vestou.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Jeanette Friis Madsen (@_jeanettemadsen_),Úno 11, 2019 v 7:07 PST
Na skutečně módní kousek však mikinu povýšila až spolupráce japonského návrháře Yohjiho Yamamota s Adidas, kterou navázali v roce 2003. Barevný minimalismus, nové střihy, unisex, nevtíravá loga a mikina jako vlajkový produkt – to je jejich společná značka Y-3.
Konec "noughties" (desátých let) přinesl do módy pojem athleisure, jenž označuje ležérně sportovní oblečení, které ovšem můžeme nosit i ve volném čase či do společnosti. Nejen tenisky, ale i tepláky a mikiny najednou pronikly tam, kam měly dříve vstup zakázán – na party i jiné oficiální akce. Módní influencerky začaly mikiny oblékat ke květovaným sukním. A značky jako Off-White nebo Vetements z nich učinily luxusní zboží pro vyvolené.
Všechny tyto historické vlivy se mísí se současnými trendy, které jsou plné pastelových barev, sportovního retra, batiky, vintage potisků, ironických nápisů i trendy vzorů. Nechybí ani čistý minimalismus, díky němuž se do mikin zamilovali i zapřísáhlí anti-sportovci. Protože, co si budeme povídat, o sport tu už dávno nejde!