Make-up nejen jako umění: Reality show Glow Up probouzí kreativitu
Sháníte inspiraci pro své líčení? Zapomeňte pro jednou na Instagram a Pinterest a radši si na svůj další binge-watching naplánujte netflixovskou reality soutěž Glow Up, známou též pod českým názvem Make-up Star: Další hvězda make-upu. Dost možná se totiž stane, že ve vás probudí lásku nejen k líčení a barvám, ale také k umění jako takovému.
Fotit beauty editoriál s legendárním fotografem Rankinem, podílet se na nové kampani pro Asos nebo vytvářet falešné zranění pro natočení jedné z nejznámějších rvaček v seriálu Peaky Blinders. To všechno zažívají začínající make-up artisté, kteří se stali součástí jedné ze tří řad britské make-up soutěže Glow Up, jejíž třetí sezóna se do nabídky Netflixu dostala teprve před měsícem.
Dá se říct, že soutěže točící se kolem make-upu a módy zažívají v posledních letech opět velké žně. Zatímco jedni se nemohou dočkat další řady drag queenovské senzace s RuPaulem, jiní v jedné z pandemických vln zase hltali každý módní verdikt Alexy Chung a Tana France v Next in Fashion – kreativní soutěži pro začínající i poloprofesionální módní návrháře z celého světa.
TIP NA VIDEO: Naučte se základy nadčasového líčení
Klasická reality show? Nenechte se mýlit!
Princip Glow Upu se možná na první pohled zase až tolik nevymyká zažitým tradicím z obdobných televizních pořadů. Na začátku totiž tradičně čeká desítka mladých nadějných talentů vyzbrojených štětci, pudry a očními stíny, jež touží po kariéře profesionálních make-up artistů. Zatímco jedni se vidí jako vedoucí týmů na světových fashion weeks, jiní touží už navždy líčit herce ve sci-fi filmech. Osud soutěžících leží v rukou dvojice ostřílených profíků z oboru: Val Garland, globální make-upové šéfky L’Oréal Paris, která má na kontě nespočet módních i hudebních spoluprací včetně třeba líčení Lady Gaga na obal alba Born This Way, a Dominica Skinnera, klíčového vizážisty pro celý líčící svět značky MAC.
Týden co týden pak soutěžící prochází různými úkoly, jejichž první část se vždy odehrává v terénu pod dohledem dalších profesionálů z daného make-upového odvětví. Jeden týden musí v krátkém čase nalíčit herce jednoho z divadel v londýnském West Endu, jindy zase tanečníky z britské obdoby české Star Dance či účinkující v hudebním klipu, který režíruje sám fotograf Rankin.
Druhá část je poté přeci jen o něco kreativnější, neboť kromě tématu není svázaná žádnými pravidly a slouží především k odhalení osobního talentu i představivosti soutěžících. Jak už to ale bývá, každý týden musí jedna naděje chtě nechtě pohasnout. Nic nového pod sluncem? Možná ano, ale...
Sbohem otravná taktiko!
Formát je minimálně na první pohled tradiční. I přes to se tato britská soutěž něčím vymyká. Čím? V první řadě svou absolutní bezelstností. Zapomeňte na otravné taktizování, falešná přátelství a podkopávání vizí. To se totiž v Glow Up vůbec nenosí. Je znát, že už od prvního dílu první série bylo jedním z cílů tvůrců představit make-upový svět ne jako nafintěný, vždy dokonalý a plný povrchnosti, ale jako prostředí, ve kterém obrovskou roli hraje diverzita, otevřenost všemu novému i vzájemná podpora.
Ano, mezi začínajícími make-up artisty tak najdete klidně i influencery, ale třeba také barvoslepého muže, který světu líčení propadl teprve před devíti měsíci, autisty, člověka s Tourettovým syndromem i queer slečnu, která se skrze make-up snaží mimo jiné vyrovnat se sexuálním napadením.
Cynik by mohl namítnout, že takové složení účinkujících musí být jistojistě účelné a uměle vytvořené, poplatné době politické korektnosti. Jenže v tomto případě se vše jeví naprosto přirozeně. V této soutěži jde totiž hlavně o make-upové schopnosti, neboť právě ty rozhodují a vypráví jeden osobní příběh za druhým.
Místo zbytečného televizního patosu v Glow Upu pravidelně vzniká reálné umění, které ukazuje, že skutečný talent či cit pro barvy, preciznost a symetrii se může skrývat skutečně v každém. A že je možné se prosadit, i když se vám třeba budou ostatní celý život posmívat, že jako barvoslepý nikdy nemůžete nikoho nalíčit. Můžete. Stačí se třeba konkrétně o tomto přesvědčit hned v první řadě série.
Výhra není všechno
Glow Up není ani tak soutěž, ve které se budete klepat, kdo vyhraje. Přát to totiž budete nejspíš úplně každému, což dokládá i přístup poroty, který se též poměrně vymyká zejména v Česku zažitým televizní standardům. Kritika samozřejmě nesmí chybět, to je jasné. Vždy je ale upřímná, konkrétně zacílená a místo vykalkulované show, ve které pro pobavení diváků padají urážky a rádoby vtipné komentáře, nabízí skutečná řešení i velké pochopení.
A tak vám postupně s přibývajícími díly dojde, že opravdu nesledujete jen honičku za prvním místem. Výhry a klíčové pracovní nabídky zde totiž přichází průběžně. Místo toho ale začnete naplno hltat make-upové techniky, budete se chtít dozvědět nové věci a dost možná po víkendovém glowupovém maratonu (ano, i soutěž o třech řadách se dá za tu dobu stihnout) se ráno postavíte před zrcadlo a místo obyčejné řasenky vytáhnete ty zahrabané metalické stíny a barevnou linku. A konečně začnete experimentovat.
Síla make-upové inspirace na Instagramu či TikToku je velká, s Glow Upem se ale nejspíš ještě znásobí. A třeba vám pomůže v sobě objevit onu skrytou kreativitu a líčící sebevědomí, které jste dosud potlačovali. Stejně jako spousta soutěžících, kteří to nakonec dotáhli až do vizážistických nebes.