Tuky z ryb, ořechů a semínek pomáhají snížit riziko deprese, ukazují nové výzkumy | Ženy.cz
 


Tuky z ryb, ořechů a semínek pomáhají snížit riziko deprese, ukazují nové výzkumy

19. prosince 2019 • 06:00
Tuky z ryb, ořechů a semínek pomáhají snížit riziko deprese, ukazují nové výzkumy
• Foto:iStock.com

Tuky se dlouho považovaly za největšího nepřítele lidského zdraví. Neplatí to ale pro všechny, některé potraviny, i když v sobě mají hodně mastných kyselin, zdraví prospívají, a to, jak ukazují nejnovější výzkumy, včetně psychického.

Ryby, jako je například losos, ořechy, ale i různá semínka mohou zmírňovat depresi. Čeští lékaři toto téma řešili dokonce na svém největším setkání – na Sdružení všeobecných lékařů ČLS JEP ve Zlíně.

Rybí tuk

Mýtus, že tuky tělu škodí, se po letech jejich obviňování těžko překonává. Přitom některé tuky jsou nezbytné pro správné fungování našeho těla. „Vedle bílkovin a sacharidů by tak měly být tuky nedílnou součástí pestré stravy. Důležité jsou zejména omega-3 nenasycené mastné kyseliny,“ říká Hana Přikrylová Kučerová z Psychologického ústavu Masarykovy univerzity v Brně.

Omega-3 mastné kyseliny si lidské tělo nezvládne samo vyrobit. Musí je proto dostávat z jídla. Nejvíc jich lidé získají z ryb, které žijí ve studených vodách, třeba z lososa, sledě nebo sardinky. Dalším důležitým zdrojem jsou pak chia semínka nebo vlašské ořechy.

Naopak omega-6, které jsou obsaženy v olejích, by se měly jíst s mírou. „V Česku, ale i v okolních zemích, mají lidé nadbytek omega-6 a nedostatek omega-3 mastných kyselin. Lidské tělo tuky potřebuje, ale důležitý je správný poměr mezi nimi. Měli bychom jíst méně smažených brambůrek a naopak přidat do jídelníčku ořechy a ryby,“ vysvětluje lékařka.

Jak nedostat depresi a rakovinu

Nadbytek omega-6 podle ní způsobuje v těle rozvoj zánětů, které jsou spouštěčem řady civilizačních nemocí. Patří mezi ně například rakovina, onemocnění srdce, ale i zmíněná deprese. Potvrzuje to například nedávná studie lékařů z pražského IKEM. Tým profesora Rudolfa Poledneho potvrdil, že kromě často uváděných rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění sehrává důležitou roli také prozánětlivý stav organismu. Ten je do značné míry ovlivnitelný složením jídelníčku.

Jedním ze zánětů, který může vést k dalším závažným onemocněním, je paradentóza. „Zdánlivě banální zánět dásní mívá na svědomí vyšší riziko infarktu,“ doplňuje MUDr. Igor Karen.

Zánětem k depresi

Kromě výše uvedeného mohou záněty postupně ovlivňovat psychiku člověka a vést až k depresi. S tou se setká za svůj život až 16 procent lidí. Častěji postihuje ženy a její projevy se různí. Pacienti se často kromě závažné poruchy nálady potýkají s poruchami spánku, úzkostí, únavou, zhoršenou koncentrací a s pocity viny, které mohou vést až k sebevraždě.

„Depresi lze léčit pomocí antidepresiv, psychoterapie a dalších aktivit, jako je dostatek spánku nebo sportu. Bohužel se ale ukazuje, že úspěšnost zmírnění symptomů nemoci je pouze asi 50 procent. Právě zařazení zdravých tuků do stravy může spolu s dalšími metodami pacientům pomoci. Je prokázané, že v zemích, kde se konzumuje hodně ryb, zeleniny a ovoce, je výskyt deprese podstatně nižší,“ uzavírá docentka.

Jak zánět odhalit

Zánět přitom lze odhalit pomocí speciálního vyšetření krve, takzvaným hs-CRP. Od známého CRP vyšetření se liší tím, že je senzitivnější než klasické CRP a dokáže tedy odhalit i menší odchylku proteinů. Zánět ale dokáže odhalit i klasické CRP. Lidé by neměli infekci podceňovat a přecházet nemoci. CRP nepatří k běžným úkonům u preventivních prohlídek. Jakmile má ale lékař podezření, že by v těle mohl nějaký zánět být, CRP obvykle pacientovi udělá.

Záněty lze včas odhalit při preventivních prohlídkách, a to jak u praktika, tak u gynekologa nebo zubaře, který upozorní na počínající zánět či parodontózu.

Autor: Alžběta Javorková
Klíčová slova:  jak zhubnout
Jdi na homepage Zpět na začátek