Jak se ubránit vánoční depresi? Co když Vánoce nemusíte? | Ženy.cz
 


Jak se ubránit vánoční depresi? Co když Vánoce nemusíte?

13. prosince 2019 • 06:00
Jak se ubránit vánoční depresi? Co když Vánoce nemusíte?
Už jsou tu zase ty svátky! • Foto: iStock.com

Všude kolem sebe slyšíte o tom, jak Vánoce jsou a měly by být nejkrásnějšími svátky roku, plné pohody, radosti a lásky. Jenže pro mnohé lidi je to přesně naopak. Stres, nervozita, pocit nepotřebnosti, smutku právě v tomto období vykrystalizují. Vánoční deprese není nic neobvyklého. Ale nemusí to tak být.

Pro mnohé lidí může být zběsilé nakupování dárků, úklid, večírky povinné i nepovinné a ladění dekorací vzrušující. Ale co když pro vás tohle období není tím nejkrásnějším z roku? Možná bojujete s osamělostí, žijete v rozhádané rodině, letos na tom nejste finančně dobře a to, že nemůžete koupit dárky, které se od vás očekávají, vás vhání do deprese. Kromě těchto spouštěčů smutku mezi ně může patřit i vysoké pracovní nasazení, nemožnost mít volno, únava, přílišná komercializace všude kolem. Řada lidí, a není jich málo, považuje svátky za nesnesitelné z mnoha důvodů, zejména pokud trpí „vánoční depresí“.

Může existovat vánoční deprese? 

Termín deprese z dovolené a svátků se běžně používá, ale odborníci na duševní zdraví jej neuznávají. Terapeuti však souhlasí s tím, že deprese a úzkost mají tendenci během volných dnů sílit. Jak upozorňuje lékařka klinického duševního zdraví pro Center for Discovery Karen Fullerová, ještě více depresivně se můžete cítit, pokud již bojujete s poruchou nálad. Dny volna mohou být také spouštěčem pro jednotlivce, kteří zápasí se sezonní depresí, což je třída deprese, kterou uznávají odborníci na duševní zdraví a lékaři.

„Sezonní afektivní porucha (SAD) je sezonní deprese, která vrcholí v zimních měsících kvůli kratším dnům a sníženému slunečnímu záření. Snížená hladina serotoninu, zvýšená hladina melatoninu, nízká hladina vitaminu D a narušení cirkadiánních rytmů jsou známými spouštěči sezonní afektivní poruchy,“  vysvětluje odbornice. Jednotlivci, kteří žijí v chladnějších zasněžených oblastech a místech dále od rovníku a tráví spoustu času v uzavřených tmavších místnostech, jsou více ohroženi sezonní afektivní poruchou. 

Co pomáhá, když se cítíte o Vánocích špatně?

Jestliže se jedná o sezonní afektivní poruchu, léčba spočívá v kombinaci antidepresiv a terapie světlem. Avšak nemusí to dojít tak daleko a váš smutek a stres z Vánoc se nemusí rozjet do takové míry, že je potřeba lékařská péče. Jak tomu předcházet? Zahrnuje to řadu životních změn a vyšší míru osobní odpovědnosti. Níže jsou dle Karin Fullerové uvedeny způsoby, které vám pomohou zvládat „prázdninovou vánoční depresi“ nebo jí zabránit.

Stanovte si realistická očekávání

Místo toho, abyste se účastnila spousty vánočních akcí, se tento rok zavažte pouze k jedné v oblasti práce i rodiny, nebo je klidně i vynechte. Mít velká očekávání od svátků a naději na zlepšení života a vztahů může být stresující a můžete se točit ve spirále otázek, problémů a pocitů. Buďte v klidu. Je naprosto v pořádku zůstat doma, nemít žádné plány a dělat jen to, co vás činí šťastnými: Vánoce pročíst, odjet pryč, prolenošit je se psem na gauči a na Silvestra usnout v jedenáct.

Vyhněte se určitým členům rodiny

Možná máte strýce, který vtipkuje o vaší práci, sexuální orientaci, single životě nebo který nerespektuje vaši střízlivost. Možná existuje jeden nebo dva členové rodiny, kteří neustále protiargumentují na vaše názory na politiku nebo životní styl. A tak se cítíte během svátků naštvaná, nedoceněná, možná hloupá a na společná setkání se vůbec netěšíte. Pamatujte si, že neexistuje absolutně žádné pravidlo, že byste měla s těmito lidmi trávit čas, dokonce ani během volna a svátků. Pokud máte členy rodiny, kteří spouštějí a způsobují vám hodně stresu, pak se jim vyhněte, i když to znamená vynechat rodinná setkání. Z tohoto rozhodnutí těží vaše duševní zdraví.

Být sama je v pořádku

Možná jsou to vaše první svátky, kdy jste sama, a tak se vám nechce ani zdobit stromeček, ale stejně to uděláte, protože byste měla. Nedělejte to. Pokud máte ráda zdobení a dekorace, zkrášlete si domov, pokud ne, tak tak nečiňte. Pokud máte ráda vánoční filmy, pečení cukroví, balení dárků, tak to klidně dělejte i sama. Přinese vám to radost.

Cestujte

Možná chcete všechno tohle šílenství přeskočit a vypadnout z města ven a mít čas přemýšlet o svém životě. Proč ne? Cestování, dovolená u moře, na horách, kdekoliv, je skvělý způsob, jak uniknout shonu Vánoc a depresi.

Promluvte si s terapeutem

Možná je to vaše první dovolená bez manžela nebo dětí. Rozvedla jste se, rozešla s dlouhodobým přítelem, zasáhla vás bolestná ztráta, odstěhovala jste se a právě tato roční doba může být obzvláště silným spouštěčem smutku a deprese. Hovořit s odborníky na duševní zdraví o svých pocitech vám může pomoci v tom, abyste se během této roční doby neutápěla v depresi. Terapeut vás naučí i techniky a dovednosti, které vám budou pomáhat zpracovávat váš smutek.

Nakonec je jen na vás, jak se rozhodnete, jak strávíte sváteční období. Naše společnost na nás v tuto vánoční dobu vyvíjí velký tlak, a proto je nezbytné věnovat čas a prostor tomu, abychom se rozhodli pro to, co nás činí šťastnými. Sváteční období uplyne bez ohledu na to, jak ho strávíte. Berte každý den takový, jaký je, prožijte ho, jak vy chcete, a pamatujte, že není nic špatného na tom, když Vánoce moc nemusíte a nejsou pro vás nejkrásnějším obdobím roku. 

Co váš čeká v příštím roce? Horoskop pro všechna znamení na rok 2020 od Martiny Boháčové najdete zde.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy