Aktuální hit v hubnutí? Žádná dieta! Stačí změnit tyto drobnosti | Ženy.cz
 

Aktuální hit v hubnutí? Žádná dieta! Stačí změnit tyto drobnosti

18. dubna 2019
  • Aktuální hit v hubnutí? Žádná dieta! Stačí změnit tyto drobnosti

    Grapefruitová, zónová či hollywoodská. Celé generace žen týraly své tělo asketickým počítáním kalorií. Ale aktuálním trendem je heslo: Nejlepší dieta je žádná dieta!

    Stále se najdou lovkyně štíhlé linie, které se kvůli gramu shozeného tuku odhodlají k čemukoli včetně polykání „zázračných“ hubnoucích pilulek či riskování zdraví. Trend se ale už vyvíjí jinak  počet žen, které drží dietu, se během posledních dvou let snížil zhruba o třetinu. Nejspíš za tím stojí „food revoluce“, která udělala z kvalitního jídla středobod našeho života a z šéfkuchařů celebrity první kategorie.

    Nejslavnější americké programy diet, mezi něž patří Weight Watchers a Nutrisystem, zaznamenaly pokles tržeb. Snižuje se i prodejnost knih o instantních dietách typu „Zhubněte pět kilo za týden“, méně na odbyt jdou i některá nízkotučná či dietní jídla. Naopak konzumace másla v poslední době stoupla o 25 % a stále více strávníků má zájem o plnotučné mléčné výrobky. Zatímco dietáři dříve chodili do restaurace s kalkulačkou a horlivě počítali svůj denní kalorický příjem, dnešní milovníci zdravého stylu považují za samozřejmost zjistit si původ vajíček nebo masa.

    Co tedy ale dělat, aby člověk nedržel dietu a ručička na váze se pohla tím správným směrem?

  • Nepočítejte kalorie

    Držení drastických diet má jednu velkou nevýhodu – jakmile omezíte příjem kalorií, metabolismus se zpomalí, a tím vzroste riziko, že se shozená kila rychle vrátí kvůli jojo efektu. Není ani tak důležité, kolik toho sníte, jako spíš co. Když vynecháte svačinu, abyste si mohla dát koláček nebo chipsy, bude to mít ve finále pro vaše tělo mnohem horší důsledky, než kdybyste si dala tu čokoládu po kvalitním obědě.

  • Nezakazujte si jídla

    Vylučování kalorických bomb z jídelníčku vede k tomu, že si k nim vytvoříte nezdravý vztah připomínající posedlost. Během diety se pak stačí podívat na obrázek tučného a nezdravého jídla, aby došlo k vyplavení dopaminu, tedy látky, která je zodpovědná za pocit blaha.

    Potrava se tak stává modlou, které nevědomky propadáme. Řešením je proto stravovat se zdravě, aniž bychom cokoli razantně z jídelníčku vyloučili. Pokud máte rádi čokoládu, dejte si ji třeba k bílému jogurtu ke svačině. Naplánujte si během týdne, kdy si dáte sladký koláč. Naučte se ho péct sami doma, budete mít kontrolu nad množstvím cukru a tuku.

  • Sdílejte

    Dalším trendem je sdílení pozitivního přístupu k jídlu na sociálních sítích. Studie dokazují, že máte-li přátele, kteří se stravují zdravě, je mnohem pravděpodobnější, že je budete následovat. Pokud tedy vaše kamarádka sdílí fotografii avokádového salátu, zatímco jiná se podělí o nový recept na zeleninové ratatouille, vy sama pak automaticky ztratíte chuť na svíčkovou s pěti knedlíky.

  • Hledejte novou motivaci a cesty

    Dřívější klasické diety často ztroskotávaly na chybějící motivaci nebo lépe řečeno sebemotivaci. Najít smysl hubnutí jenom ve shozených kilech nebo případně v menších objemech totiž není vůbec jednoduché. Strategie dnešních žen je proto jiná a dá se říct, že je mnohem úspěšnější.

    Chtějí totiž dělat vlastní rozhodnutí kolem jídla, vařit si a vychutnávat každé sousto, a to jim umožňuje elegantně vyhrávat válku s nadbytečnými kily a zároveň si užívat života plnými doušky.

    Jak najít tu správnou motivaci a poznat správný čas, kdy začít s hubnutím, čtěte zde.

  • Povídejte si

    Tak tohle je jednoduché  kdo si při jídle povídá, méně toho sní. I na to jsou studie, například ta z časopisu Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism: Skupinka lidí jedla zmrzlinu a měla na to 5 nebo 30 minut. Ti, kteří jedli pomaleji a přitom si povídali, hlásili mnohem dříve, že jsou plní. Protože mozku to nějakou dobu trvá, než si pocit sytosti uvědomí a zavelí tělu stop. Takže si dopřejte dobré jídlo, ale hlavně v dobré společnosti.

    A pokud vás zajímá, jak vypadá takový zdravý jídelníček, se kterým můžete shodit i 5 kilo za dva měsíce, podívejte se sem.

    Podívejte se, jaké frčely diety (a jaké už jsou také dávno passé).

    1829 GRAHAMOVA DIETA Reverend Sylvester Graham vynalezl grahamové krekry a propagoval dietu založenou na vysokém příjmu vlákniny, omezení mléčných výrobků a nulové konzumaci masových produktů. Cílem diety bylo mimo jiné zbavit se "hříšných myšlenek“.

    1920 GRAPEFRUITOVÁ DIETA Stravovací režim známý také jako hollywoodská dieta byl založený na půlce grapefruitu ke každému jídlu, což mělo nastartovat spalování. V 70. letech minulého století dieta zažila svůj comeback.

    1950 TUKOŽROUTSKÁ DIETA Tato dieta byla založená na sedmidenním jídelníčku obsahujícím velké množství polévky z hlávkového zelí. I ona se několikrát vrátila zpátky do módy a slibovala úbytek až pěti kilogramů.

    1970 SCARSDALSKÁ DIETA Za své jméno vděčí městu Scarsdale, v němž působil její duchovní otec, lékař Herman Tarnower. Spočívala zejména ve svačinkách na bázi kořenové zeleniny a popíjení nápojů s obsahem kofeinu.

    1977 DIETA SLIM FAST Heslem „tekuté diety“, která měla rychlé výsledky, bylo dát si šejk ke snídani i k obědu a svůj jídelníček korunovat střídmou večeří.

    1981 DIETA Z BEVERLY HILLS  Šestitýdenní kontroverzní plán začínal desetidenním jídelníčkem založeným jen na ovocné stravě a měl obrovský úspěch mezi hollywoodskými celebritami.

    1990 NÍZKOTUČNÉ DIETY Dietní bible této doby hlásaly omezení nasycených tuků ve prospěch nízkotučných výrobků, které byly ale mnohdy nabité cukrem a v konečném efektu ještě posílily vlnu obezity.

    1992 ATKINSONOVA DIETA Proslavila ji vydatná snídaně na bázi vajíček se slaninou. Tato nízkosacharidová dieta povolovala i velmi tučné uzeniny a sýry, které jsou v jiných dietních režimech tabu.

    1995 ZÓNOVÁ DIETA Biochemik Barry Sears zavedl poměr sacharidů, bílkovin a tuků s poměrem 40-30-30, což stabilizovalo hladinu krevního cukru. Ne každého dietáře však bavilo propočítávat procenta.

    2000 OČISTNÁ KÚRA MASTER CLEANSE Nápoj z vody, citronu, javorového sirupu a kajenského pepře vznikl už v roce 1940. Do módy se ale vrátil hlavně na začátku milénia, kdy ho proslavila zpěvačka Beyoncé.

    2010 PALEO DIETA Podle příznivců této diety jde spíše o životní styl, který nás vrací ke kořenům a ke zvykům našich prapředků. V praxi to znamená spoustu ořechů, masa a žádné pečivo či průmyslově zpracované potraviny.

    2013 DIETA 5:2 Princip diety, mezi jejíž fanoušky patřila i modelka Heidi Klum, je jednoduchý  pět dní jíte, na co máte chuť, a dva dny počítáte kalorie. Pro „hladové“ dny je stanoven počet kalorií: 500 pro ženy a 600 pro muže.

Autor: Linda Háková, redakce Ženy.cz
Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!