Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?

Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy? Zdroj: Profimedia.cz

Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
11
Fotogalerie

Nový trend: Šaty, které mění vzhled podle nálady. Čeká nás módní revoluce?

Představte si, že si na večírek obléknete šaty a během něj několikrát proměníte jejich vzhled – třeba díky aplikaci v mobilu. Že tahle budoucnost nemusí být příliš vzdálená, předvedla na nedávné konferenci americká společnost Adobe. Prototypové šaty nazvané Project Primrose dokážou během sekundy změnit odstín i vzor, a dokonce ho umí i rozpohybovat. Je to jen další high-tech módní novinka, která zazáří a zhasne, anebo se můžeme těšit, že tohle bude jednou revoluce v oblékání, která promění naše nákupní zvyklosti?

Je to přesně rok, kdy se na pařížské přehlídce Coperni odehrál jeden z nejpamátnějších módních momentů posledních let – dva muži v černém při něj nasprejovali na téměř nahé tělo modelky Belly Hadid bílé šaty, které vzápětí zatuhly do jednolité vrstvy. Futuristická performance, která obletěla celý svět, měla za cíl představit materiál fabrican, který by do budoucna mohl změnit módu. Šaty z něj se překvapivě dají sundat, vyprat a zase nosit. Mohou se rozpustit v roztoku, až vás začnou nudit, což z nich činí udržitelnou alternativu k současné produkci. Těžko však říct, jak dlouhá cesta je ještě čeká, než se dostanou mezi běžné uživatele. O rok později můžeme jen konstatovat, že po šatech z fabricanu už není ani vidu ani slechu. Namísto nich se hovoří o další novince, kterou minulý týden v rámci své konference představila společnost Adobe – interaktivníšaty, které dokážou měnit vzhled podle nálady.

TIP NA VIDEO: 4 největší kabelkové chyby. Neděláte je také?

Video placeholde

Stojí za nimi vývojářka Christine Dierk, která se soustředí na technologické inovace v oblasti módy. Nejprve vyvinula speciální materiál, který vypadá jako vrstva tvořená lesklými šupinkami. Z něho poté vytvořila modulární šaty, které připomínají ikonické disc dress francouzského designéra Paca Rabanne – dají se podobně upravovat přidáváním či odebíráním jednotlivých plíšků, respektive v tomto případě displejů. Zajímavé je, že i před šedesáti lety si návrháři takto představovali budoucnost módy, a sám Rabanne svou přelomovou haute couture kolekci z roku 1966 nazval 12 Unwearable Dresses in Contemporary Materials. Nositelné nakonec byly, ačkoli pohodlné příliš ne. Naproti tomu šaty vytvořené v rámci projektu Primrose jsou z materiálu, který je zároveň ohebný. Tím nejlákavějším, co z nich doopravdy činí šaty budoucnosti, je ovšem jejich proměnlivost.

Christine Dierk to názorně ukázala sama na sobě. Přiléhavý korzetový model se během prezentace na jevišti dokázal změnit doslova lusknutím prstu, respektive jediným kliknutím. Někdy to však ani nebylo nutné. V jednu chvíli se Christine zavlnila v bocích a šaty samy začaly vykreslovat nový vzor – ten se posléze na šatech vlnil, jako kdybyste na ně promítali stínohru s mořským příbojem. Stojí za tím grafický program v počítači, který vzory dokáže v reálném čase přenášet na šaty. Autorka svůj projekt vidí jako nástroj, který do budoucna usnadní práci módním návrhářům – třeba díky tomu, že budou moci během několika okamžiků vytvořit několik variant týchž šatů. Vedle toho se ale nabízí otázka: Dokáže tento vynález změnit i způsob, jakým se oblékáme nebo jak nakupujeme?

Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy? | Zdroj: Profimedia.cz

Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy? | Zdroj: Profimedia.cz

Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy?
Šaty Primrose společnosti Adobe, které se promění jedním kliknutím. Vypadá takto budoucnost módy? | Zdroj: Profimedia.cz

Jednou z možností uplatnění interaktivních šatů je bezesporu červený koberec – člověku se v této souvislosti hned vybaví zpěvačka a herečka Zendaya ve světélkující róbě à la Popelka, kterou před čtyřmi lety vynesla na Met Gala. Už nyní je také snadné představit si v takových šatech třeba Beyoncé nebo Taylor Swift. Otázkou však zůstává, jestli podobné modely někdy proniknou i do běžnějších šatníků – bylo by skvělé mít doma jedny večerní šaty, které lze libovolně proměnit na trochu jiné. Člověk by ušetřil svou výplatu a možná i přírodu. Na druhou stranu je zřejmé, že nová technologie má poměrně úzce vymezené pole působnosti – Christine Dierk experimentuje třeba s kabelkami, ale těžko si lze z futuristického materiálu představit třeba džíny. Project Primrose však ještě není u konce a vývoj bude pokračovat. A my si za rok opět můžeme povědět, jestli šlo o nápad, který zazářil a zhasl, anebo o převratnou novinku s velkým potenciálem. Kdoví, třeba do našich šatníků jednou vtrhne podobně rázně, jako nás loni překvapil pokrok v umělé inteligenci.

Zendaya na Met Gala v roce 2017. Světélkující šaty ve stylu Popelky vytvořil návrhář Tommy Hilfiger.
Zendaya na Met Gala v roce 2017. Světélkující šaty ve stylu Popelky vytvořil návrhář Tommy Hilfiger.

Podívala jsem se na šaty i na technologii, kterou na ně Adobe použilo. Techwear a chytré materiály jsou hudba budoucnosti. O techwear se dost mluvilo začátkem tisíciletí a hlavně po roce 2010, kdy řada inženýrů a také značek experimentovala a hledala nové materiály. Aktuálně máme mnoho chytrých materiálů, které využívají technologie na různé bázi – od termocitlivých po materiály, které sledují zdravotní stav nosícího, až po chytré textilie se zabudovanými technologiemi. Nejčastěji bývají vyvíjeny pro zdravotnictví a armádu. Společnost Adobe tak těmito šaty určitě neobjevila „Ameriku“, nicméně je skvělé, že znovu poukázala na důležitost vývoje chytrých materiálů, na které se poslední dobu zapomínalo. Sami říkají, že šaty nejsou úplně praktické, takže cesta ke komerčnímu využití je ještě daleká a udržitelnost těchto modelů otázkou. Určitě to ale má velký potenciál, co se customizace a interakce se zákazníky týká. Z mé strany je vynikající, že se o to někdo začal znovu zajímat, nicméně šaty určitě nic převratného nepřinesly. Doufám však, že budou nadále pokračovat a příště si můžeme prohlédnout třeba kabelku propojenou s AI.

Co si o šatech Adobe myslí expertka na virtuální módu Katarína Mydliarová?