Jedním ze cvičení, které zajišťuje přísun energie, je taj-či.

Jedním ze cvičení, které zajišťuje přísun energie, je taj-či. Zdroj: iStock.com

Jak čerpat energii ze cvičení? Vsaďte na to, co vás baví, a nepodceňujte relaxaci

Jestli se máte něčemu dlouhodobě a pravidelně věnovat, musí vás to především bavit a působit vám to radost. A cvičení nebo jakákoli jiná fyzická aktivita nejsou výjimkou. Jedině tak vás bude cvičení nabíjet energií a nebudete se (nejen) po něm cítit vyřízená.


Dělejte, co vás baví

Důležité je vybrat si ten druh cvičení nebo sportu, který vám je blízký. Asi se nebudete cítit dobře na lekcích jógy v pomalém tempu, kde se klade důraz na meditační cvičení a zpívání manter, když potřebujete svůj temperament vybít v něčem výbušnějším, jako je třeba kickbox. Najděte si takovou aktivitu, která vás bude opravdu těšit a kterou budete dělat rádi. Jen tak se může stát životním návykem, který doplní vaše energetické rezervy. Na druhou stranu se ale třeba do běhání můžete pustit i přesto, že vaše poslední vzpomínka na vlastní běžecký výkon je spojená s usilovným pícháním v boku a černou tmou před očima, když jste vbíhala do posledního kola na osmistovce na školním hřišti. Stačí se do toho všeho pustit správně, tedy s ohledem na vaše momentální tělesné i psychické rozpoložení. 

TIP NA VIDEO: Jak na správné dýchání?

Video placeholde

Respektujte své tělo

„Únava nás chrání před vyčerpáním. Neplatí to jen pro případy, kdy budete provádět některou z pohybových aktivit, ale obecně v životě vůbec. Je lepší včas přibrzdit, jít chvíli krokem a rozvážit si pečlivě další postup než zbytečně hazardovat a myslet si: „Mě nic neporazí.“ Ve chvíli, kdy vám vlastní organismus vypoví službu z toho důvodu, že jste dříve nereagovali na signály SOS, které vám posílal, už je většinou pozdě,“ upozorňuje na stránkách své Běžecké školy ultramaratonec a český běžecký guru Miloš Škorpil. Na to, že ke cvičení máme přistupovat s respektem ke svému tělu, poukazuje také řada lektorů jógy.

Na skutečnost, že pro tělo je nutná nejen výživa, kterou získáváme z potravy, ale potřebuje i výživu pohybem, upozorňuje lektorka jógy a spolumajitelka jógového studia Akasha Alice Červinková. „Z toho plyne, že tělo může být pohybově podvyživené, či naopak přesycené. Vždy je důležité vycházet z toho, jak trávíme každodennost – bude velký rozdíl mezi člověkem, který se živí fyzickou prací, a člověkem, který má sedavé zaměstnání. Ten první bude potřebovat tělo spíše regenerovat, ten druhý bude potřebovat tělo nejprve namáhat a pak teprve regenerovat. Klíčem k tomu, zda si dopřáváme správnou míru pohybu, je náš vnitřní pocit. Když se začnete věnovat nějakému cvičení, je důležité, abyste se cítili dobře nejen po samotném cvičení, ale i druhý den, za týden i měsíc, aby vám zvolený způsob a četnost cvičení vyhovovaly a tělo prospívalo. Zní to velmi jednoduše, mnoho lidí se ale musí svému tělu teprve učit naslouchat,“ vysvětluje Alice Červinková. Podle ní jsme často při cvičení vedeni spíše svými představami o tom, jak velkou zátěž bychom měli snést, co bychom měli vydržet, nebo například v józe – jakou pozici bychom měli zvládnout zacvičit. 

„Potíž s nasloucháním tělu je ta, že mnoho lidí slyší tělo pouze v bolesti. A tak mají pocit, že si dobře zacvičili jen v případě, že je něco bolí. Často se říká ,najednou vím o svalech, o kterých jsem předtím nevěděl‘. Když se zaposloucháme, můžeme slyšet daleko jemnější signály těla, které nám dávají vědět, jaké účinky daný pohyb na tělo má. Potom nemusí k vyčerpání vůbec dojít a my si najdeme dobrý rytmus mezi zátěží a odpočinkem,“ dodává Alice Červinková.

Dýchejte

U žádné fyzické činnosti nebo cvičení nezapomínejte na dech. Dech nám dává důležité informace. Ideální je, když je volný a plynulý. A když se vám to nedaří, nemůžete dýchat nebo doslova lapáte po dechu? To je pravé znamení, že musíte zvolnit, aby vás cvičení energetizovalo. Když nebudete v souladu se svým dechem, cvičení nebude mít na vaše tělo a mysl ty pravé ozdravné a energetizující účinky, ba právě naopak.

Blahodárné účinky relaxace

Po fyzické aktivitě nezapomínejte na relaxaci. Ať již je to závěrečná relaxace v pozici šavásany v józe, nebo uvolnění a protažení po ranním proběhnutí. Abychom mohli v našem těle budovat energii, je potřeba tvořit energetické zásoby pomocí relaxace. Když budeme fungovat pouze na energetických rezervách, bude se nám v těle tvořit svalové napětí a ne tak toužebně očekávaná vitalita.

Nejsladší spánek

Co je naprostým základem regenerace? Není nic sladšího a energetizujícího než spánek. Vyzkoušejte si, jak se budete cítit následující den, když si dopřejete spánek před půlnocí. Nejen staří Číňané tvrdí, že každá minuta spánku před půlnocí je mnohem výživnější než spánek po půlnoci. A pamatujte na to, že s dobrou fyzickou kondicí se dají zvládnout i mizerné psychické stavy.  

Energie proudí z Asie

V Číně se už odedávna praktikují cvičení, která jsou postavena na proudění a získávání energie. Pokud chcete zažít energetickou bombu, zkuste taj-či nebo čchi-kung. Blahodárné účinky jsou prověřeny staletími.

Taj-či

Je cvičení zajišťující přísun a akumulaci energie, ovlivňuje její pohyb a kvalitu. Cvičící pracuje s vitální energií, ať už vědomě, nebo nevědomě. Pro vlastní výsledek však není subjektivní pocit ovládnutí této energie důležitý, protože taj-či funguje, ať chceme, nebo nechceme. Taj-či má velice pozitivní vliv na zdraví. Od prevence až po léčebné působení. Počínaje bolestmi zad a hlavy či psychickou odolností vůči stresu a konče civilizačními chorobami. Vysoký krevní tlak, obezita, neplodnost, nervozita – to a ještě mnoho dalšího můžete pozitivně ovlivňovat cvičením taj-či.

Čchi-kung

Smyslem cvičení čchi-kung je aktivovat v těle zablokovanou energii čchi v takzvaných meridiánech (energetických drahách), které jsou po celém těle. Čchi-kung napravuje držení těla a celé páteře, aby se nepoškozovaly jednotlivé obratle, uvolňuje emoce a zklidňuje mysl. Pravidelným cvičením se pročišťují energetické dráhy, energie proudí volněji a harmonizuje se, cvičící si ji uvědomuje. Energie se shromažďuje, centralizuje a znásobuje v tělesném středu, je možné ji řídit dechem a myslí.

Článek vyšel v časopise Moje psychologie 3/2018.