Chcete smích? Dělejte lepší vtipy. Taylor Swift na Glóbech připomněla, že žijeme ve světě mužů
81. ročník udílení Zlatých glóbů se nesl v duchu elegantních rób a trapných vtipů moderátora večera Joa Koye. A zatímco jedni profesionálního stand-up komika kritizují, druzí se ho zastávají a účastníky slavnostního ceremoniálu obviňují z toho, že nemají smysl pro humor. Kdy už muži přestanou očekávat, že se z jejich podprůměrných sexistických fórů budou všichni hystericky plácat do kolen?
K čemu jsou ženy na světě? Aby se smály stupidním vtipům průměrných mužů, zdá se. Dne 7. ledna proběhl 81. ročník udílení Zlatých glóbů, a zatímco z hlediska oceněných filmů, seriálů a tvůrců ceremoniál příliš nepřekvapil, proslov moderátora večera Joa Koye vzbudil kontroverzi. Stand-up komik z povolání, jehož organizátoři slavnostní události povolali do akce na poslední chvíli, házel do publika jeden vtip za druhým, většina z nich ale nepadla na úrodnou půdu. Pozornost veřejnosti upoutaly zejména sexistické narážky na feministickou komedii Barbie.
TIP NA VIDEO: Znáte velké ikony feminismu? Jsou mezi nimi i Češky
„Oppenheimer vychází ze sedmisetstránkové knihy o projektu Manhattan, oceněné Pulitzerovou cenou. Barbie je založena na plastové panence s velkými prsy,“ řekl Koy, když srovnával dva nejvýraznější velkofilmy loňského roku. Ačkoliv se téměř nikdo v sále nesmál, moderátor v monologu pokračoval. Až když zaregistroval několik vyloženě zmatených výrazů – reagovaly tak například herečky Emma Stone či Emily Blunt nebo herec Ryan Gosling – snažil se situaci uklidnit omluvným prohlášením, že nabídku provázet galavečerem dostal teprve před deseti dny a že některé vtipy, které říká, za něj napsali scenáristé.
O virální moment na sociálních sítích se ale postarala Taylor Swift, která v sále seděla coby jedna z nominovaných v nově vzniklé kategorii Cinematic and Box Office Achievement, v níž jsou oceňovány komerčně a divácky nejúspěšnější tituly roku. Popové hvězda v uplynulých měsících opakovaně čelila v mnoha ohledech absurdní kritice ze strany sportovních fanoušků za to, že se účastní zápasů svého současného partnera, fotbalisty Travise Kelceho, a že svou přítomností rozptyluje nejen diváky, ale především hráče na hřišti, čímž přispívá k prohrám Kelceho týmu Kansas City Chiefs.
Není tedy divu, že když Koy pronesl, že „hlavní rozdíl mezi NFL a Zlatými glóby je v tom, že na Glóbech je míň záběrů na Taylor Swift,“ jednu z nejúspěšnějších zpěvaček současnosti to nechalo chladnou. Swift nehnula ani brvou a raději si lokla šampaňského. Lepší reakci si ani vymyslet nemohla. Zároveň tím připomněla, že jakkoliv slavná a úspěšná žena je, ani v roce 2024 není ušetřena šovinistického zacházení.
Ženy vám smích nedluží
Video s otráveným výrazem Taylor Swift obletělo Instagram, Threads i X a songwriterka si okamžitě vysloužila řadu nálepek: nemá smysl pro humor, neumí si ze sebe udělat legraci. Proč se tváří, jako že ho chce zabít? Moderovat takovou akci je náročné, to by jí to něco udělalo, kdyby se trochu usmála? Problém ale samozřejmě není ve Swift.
Problém je, že si příliš mnoho mužů zvyklo, že ať řeknou cokoliv, ať jsou jejich vtipy jakkoliv hloupé a nevkusné, ženy jim vždy věnují minimálně soucitné pousmání a především luxus toho, že se zdrží kritického komentáře. Ženy tu ale nejsou od toho, aby s úsměvem odkývaly úplně všechno, a muži se tak mohli cítit pohodlně. Existuje spousta důvodů, proč Taylor Swift přestat uctívat jako nedotknutelnou bohyni: je to třeba fakt, že si kvůli častému létání drží status největšího znečišťovatele životního prostředí nebo že ve své pozici využívá jen liberálně feministické narativy, z nichž coby bohatá běloška těží hlavně ona sama. Strefovat se do ní zas a znova kvůli tomu, s kým randí, je ale trapné. Stejně jako snaha dělat z ní nudnou megeru proto, že se nezasmála debilnímu vtipu.
Celá aféra zároveň znovu otevírá diskuzi o tom, kde leží hranice humoru a jak je to vlastně s tou neustále omílanou (ne)korektností. Ačkoliv řada lidí ráda spílá moderní době dramatickými výkřiky, že „dneska už si člověk ani nemůže dělat legraci“, pravdou je, že rasistické, sexistické a jinak ponižující či zraňující vtipy nebyly vtipné nikdy: teď se jen míň lidí bojí ozvat a na tuto skutečnost upozorňovat. Když se pokusíte o humor a někdo vám řekne, že se to moc nepovedlo nebo že ho to uráží, na vás je to přijmout a respektovat. To ovšem vyžaduje určitou mentální a osobnostní zralost, jíž nedisponuje každý. Bohužel se ale úplně každý snaží být zábavný.
Když si Amy Schumer jako moderátorka předávání Cen Akademie v roce 2022 dělala legraci z toho, že Leonardo DiCaprio chodí s výrazně mladšími ženami, došla se ho před začátkem akce zeptat, jestli je s tím v pohodě – stejně tak obešla i další osobnosti, ze kterých si plánovala na pódiu střílet. Její vtipy nebyly o nic míň zábavné a kolegům i sobě ušetřila nepříjemné pocity trapnosti. Stačilo, aby trochu přemýšlela o tom, co se chystá během globálně vysílaného přenosu říct, a aby vzala v potaz celkový kontext dané události.
Jo Koy na to měl prostor také, a to i když k moderování Zlatých glóbů evidentně přišel tak trochu jako slepý k houslím. Ale neudělal to a po nás se teď chce, abychom jej omlouvali za to, že neovládá základní principy vlastního řemesla. Příští rok by organizátoři měli raději najmout moderátorku: ostatně, jak právě Schumer upozornila před dvěma lety na Oscarech, vyjde to levněji. A velmi pravděpodobně to nebude tak bolestivé.