Clubhouse se v Česku stává fenoménem

Clubhouse se v Česku stává fenoménem Zdroj: Profimedia.cz

Sociální síť Clubhouse: O co jde a proč se o ní teď všude mluví?

„Už máš pozvánku do Clubhouse?“ Možná jste tuhle otázku v poslední době někde také zaregistrovali. Nová sociální síť funguje v Česku teprve týden, ale pomalu se z ní stává velké společenské téma. Proč?

Kdepak nový seriál na Netflixu či HBO, ale Clubhouse je to, co nyní hýbe konverzacemi na sociálních sítích. Přichází v době, kdy řada osobností opouští Facebook, protože se cítí ubitá neustálými názorovými bojůvkami. V době, kdy řada z nás sedí doma na home office a jediní, s kým si můžeme promluvit, jsou rodinní příslušníci, kurýr rozvážkové služby anebo kočka.

A do třetice přichází v době, kdy už je většina z nás naprosto přehlcena vizuálním obsahem z Instagramu a jiných platforem. Clubhouse je totiž postaven výhradně na mluveném slově, audio rozhovoru nebo diskusi, a má tak podobně konejšivý efekt jako třeba poslouchání podcastů nebo audioknih. Perfektní načasování přispívá k tomu, že je teď o Clubhouse takový zájem. Jenže má to háček. Tahle sociální síť není pro všechny.

Jen pro zvané

První podmínkou je vlastnit iPhone. Máte ho? Ani to však nestačí. Když se podíváte do komentářů na Instagramovém účtu Clubhouse, zjistíte, že se to tam hemží prosbami o koupi pozvánky. Clubhouse je totiž něco jako virtuální Studio 54 – místo pro zvané, kam se může dostat jen ten, kdo obdrží pozvánku. A když už jste členem, můžete takové pozvánky svým přátelům či známým odeslat jen dvě. I když je s podivem, že se s nimi dá i kupčit, vlastně to dává smysl.

Clubhouse je totiž klub pro vyvolené. Lidi, kteří jsou profesně prověření a mají co říct. Lidi, kteří se nepřišli hádat ani hloupě tlachat, neřkuli do někoho rýpat, ale sofistikovaně diskutovat na jakékoli téma od profesních až po ta, která se normálně probírají u vína nebo u piva – jaké knihy vás v poslední době nejvíc bavily, kam vyrazit po Česku nebo které restaurace na Woltu jsou ty nej.

Přitažlivost spočívá v tom, že si tyto informace vyměňujete s prověřenými lidmi, které možná osobně neznáte, ale můžete je považovat za opinion leadery. Alespoň v této rané fázi totiž v Clubhouse nejčastěji natrefíte na známější novináře, marketéry či influencery. K tomu, aby z toho nevzniklo fórum, kde se lidé překřikují, slouží virtuální místnosti, tak zvané roomky. A také striktní pravidla, která by se měla dodržovat a která shrnuje následující desatero.

A co introverti?

„Pochopila jsem správně, že ten Clubhouse je o tom, že si povídáte s cizími lidmi? Pořád si lámu hlavu, proč by to někdo dobrovolně dělal?“ napsala na Facebooku spisovatelka Barbora Šťastná. A jiná autorka, Simona Vlková, jí odpovídá, že může jen poslouchat. „Poslouchala jsem včera holky, co mají problém se sebevědomím, a když cokoliv udělají, tak se ptají, jestli je to fakt dobrý.“ Takže ano, Clubhouse může být i pro introverty, jen někteří si možná na svou pozvánku počkají trochu déle, protože vítaní jsou hlavně aktivní jedinci.

Český Clubhouse je zatím jako sněhová koule, která se ale rychle nabaluje a nejen u nás, ale i v dalších státech Evropy, odkud teprve nedávno pronikla z USA. Tam funguje již od jara loňského roku. Bude zajímavé sledovat, jak dlouho si tahle nová sociální síť udrží exkluzivitu. Zatím je přitažlivá i tím, že budí rozporuplné pocity – na jednu stranu dráždí neproniknutelností, na druhou stranu si člověk musí přiznat, že je příjemné být součástí klubu vyvolených a vědět, o čem se hovoří „za zavřenými dveřmi“. Otázkou však také je, jak dlouho budeme schopni poslouchat, než nás to znovu zahltí.