Proč čeští politici nejsou sexy? Chybí jim tyto vlastnosti!

21. listopadu 2018
  • Proč čeští politici nejsou sexy? Chybí jim tyto vlastnosti!

    A měl by vůbec být politik sexy? Nejsou snad zásadnější znalosti, schopnosti a úplně jiné požadavky? Ukazuje se však, že na posuzování knih podle obalu a důležitosti vnímání příjemného zevnějšku není vůbec nic špatného.

    Světová historie nabízí celou řadu vizuálně atraktivních typů, které rozhodně nelze popsat jako prázdné nádoby. Určitě mezi ně patří americký prezident John Fitzgerald Kennedy (a mnoho dalších členů jejich rodinného klanu). I Tony Blair na začátku devadesátých let pobláznil velký kus Británie. O pohled víc také rádi věnujeme mladému francouzskému prezidentovi Emmanuelu Macronovi.

    Když jsem se probírala záznamy z předvolební kampaně současného kanadského premiéra Justina Trudeaua, chvíli jsem váhala, zda opravdu sleduji události kolem voleb, nebo snad poněkud vemlouvavou reklamu na pánský parfém? Jak to, že se v politickém prostoru vyskytuje chlap, který má v sobě něco natolik přitažlivého, co v českém prostředí jen ztěžka hledám a nenalézám?

    Dávno pryč jsou doby, kdy všechno a všichni (západně) zahraniční měli v sobě jistý neuchopitelný a těžko definovatelný faktor X, který – zdálo se – jakoby nám, Čechům, chyběl. Na jedné straně jsme příjemný vzhled obdivovali, na druhé, a to stále přetrvává, je jistá povznesenost nad atraktivní vzhled a tendence jej znevažovat, zlehčovat a vysmívat se mu. Jako bychom neustále tvrdili, že péči o zevnějšek, významnou to součást naší neverbální komunikace, považujeme za něco povrchního, a všem jsme dávali ostentativně najevo, že důležitější je to uvnitř.

    Být slušný, vstřícný a přívětivý nejsou slabosti.

    Při pohledu na nejednoho českého politika člověk nutně nabyde dojmu, že úvahy týkající se dopadů vlastní vizuální stránky na okolí se odehrávají v linii „dobře padnoucí sako je zbytečná rozmařilost, boty musejí být hlavně pohodlné a návštěva holiče je čiré vyhazování peněz“.

    Podle současných výzkumů britské Asociace pro psychologickou vědu však ve vnímání přitažlivosti ostatních jedinců fungují pozitivní stereotypy. Atraktivní obal (knihy nebo politika) přitáhne naši pozornost k objektu a my se snažíme začíst i do obsahu, tedy zjistit, co se skrývá pod tímto povrchem. (Ne nadarmo nakladatelství zaměstnávají spoustu šikovných grafických designérů a marketingová oddělení vyhodnocují prodejnost knih podle různých typů obálek.)

    Člověku, kterého shledáváme atraktivním, budeme mnohem více naslouchat a budeme aktivně věnovat pozornost obsahu jeho sdělení. Takže na tolikrát proklamovanou důležitost toho, co je uvnitř, by stejně došlo, kdyby měl na sobě dotyčný mnohem zajímavější outfit a umyté vlasy. Vizuálně silné kultury, jako jsou Itálie a Francie, historicky vzato vědí své o vhodně střižených kabátech a ladících barvách kravat a obuvi.

    Článek pokračuje na další straně. >>>

  • Podle této teorie je naše nastavení uzpůsobeno tak, že krásno pro nás znamená dobro. Americký psycholog Scott Barry Kaufman se ve své knize The Complexity of Greatness věnuje zkoumání souvislostí mezi atraktivitou, kreativitou a konáním dobra. Být slušný, hodný, vstřícný a přívětivý rozhodně nejsou slabosti, ale jedná se o vlastnosti, které mají schopnost vyvolávat haló-efekt, a předchází-li tyto vlastnosti svého majitele, automaticky ho vnímáme pozitivně a atraktivně.

    V českém politickém prostředí, kde slušnost je mnohdy považována za slabost a hulvátství a podpásovky jsou běžnou a oslavovanou součástí veřejného diskurzu, se těžko politik (a volič) přesvědčuje o opaku.

    Podle rozsáhlých výzkumů z University of California v Los Angeles existuje několik globálně platných jevů, které u mužů shledáváme sexy. Jasnou výhrou zůstává oku lahodící, přiměřeně svalnaté tělo. Vypracovaný pekáč buchet na břiše není úplně nutný, ale nadváha a celková tělesná nepružnost nezískávají přízeň.

    Další vlastnosti a must-have požadavky pro sexy tělo i mozek sice trochu vypadají, jako by popisovaly Mirka Dušína 21. století, ale řekněme si, že takové politiky by si naše země rozhodně zasloužila. Na seznamu se objevují kvality jako schopnost ostatní rozesmát. Politik zrovna nemusí být z kategorie stand-up komiků, ale mít schopnost nadhledu, smysl pro nadsázku, umět odlehčit složitá témata, nebrat se smrtelně vážně, to vše dává lidem naději, že právě takový politik je převede i těžkým obdobím (Winston Churchill).

    Požadavky na sexy tělo i mozek sice trochu vypadají, jako by popisovaly Mirka Dušína 21. století, ale řekněme si, že takové politiky by si naše země rozhodně zasloužila.

    Důležitý je prvek altruismu, dobrovolnictví, upozadit ego a sebeprosazování ve prospěch schopnosti lidi spojovat, vytvářet mosty mezi názory, nezasévat nenávist a nepřívětivost. Příznivě je vnímán vztah k dětem („otcovský typ“ se schopností vidět za hranice jednoho volebního období a vnímat život v širších souvislostech), ale i ke zvířatům.

    Jizvy jsou nejen doménou válečných veteránů nebo hokejových obránců. Přítomnost jizvy nejen metaforicky signalizuje „mám něco za sebou, něco jsem zkusil, něco jsem zažil (a přežil jsem)“, tedy další z pozitivních znaků, které bychom rádi u politiků nacházeli. Něco, co okolí říká: „Se mnou se nemusíte bát, zvládnu to a všichni společně to také dokážeme.“

    Další bod plus je za pozitivní vztah k hudbě. Není nutné mít za sebou rockerskou minulost, ale vidět politika i v jiném světle než při náročných vyjednáváních je osvěžující. Na stejné vlně funguje i zapálení pro sport, nejen týmový. Schopnost překonat překážky a sebe sama vypovídá o zápalu a vnitřní disciplíně politika. Opět můžeme ocenit vlastnosti, které jsou dobře srozumitelné na sportovišti i v politické aréně (švédský král Karel XVI. Gustav běžel Vasův závod).

    Být sexy rozhodně není znakem intelektuální omezenosti a povrchnosti. Je to soubor tvrdých i měkkých znalostí a komunikačních dovedností, které hlavně v případě politiků může jen sbírat body u voličů kdykoli, nejen před volbami. Čeští politici by se rozhodně měli nechat inspirovat.

    Článek vyšel v srpnovém čísle časopisu Moje psychologie. Aktuálně je na stáncích listopadové číslo s Lindou Rybovou na titulce. Objednat si ho můžete i přes sms. Jak? 

    Pošlete SMS na číslo 902 11 ve tvaru:

    PSYCHOLOGIE1811W mezera JMÉNO mezera PŘÍJMENÍ mezera ADRESA mezera MĚSTO mezera PSČ

    Příklad: PSYCHOLOGIE1811W Jan Novak Prubezna 233 Olomouc 77900

    Cena každé přijaté SMS je 69 Kč vč. DPH (zahrnuje poštovné i balné). Provozuje Czech News Center, a. s., infolinka 296 363 199 ve všední dny 8–16 hod., mobil@cncenter.cz, www.platmobilem.cz.

    Autor: red

Jdi na homepageZpět na začátek
1080p 720p 360p
Další příběhy

Horoskopy