.

.

.
.
.
.
.
15
Fotogalerie

Volební spot říznutý neživou romancí. Prezidentka nedojme ani nepobaví

Navrátit prezidentskému úřadu důstojnost je zbožné přání mnoha Čechů. Rudolf Havlík o tom natočil celovečerní film, který i proto vypadá trochu jako předvolební spot a trochu jako vyžehlená reklama na Malou Stranu. Uprostřed toho pobíhá Anna Geislerová v paruce, a i když se hodně snaží dodat své postavě plasticitu, vychází z toho jako místy až legrační figurka obklopená ještě úsměvnějším lidským křovím. Na vině je slabý scénář, kterému chybí emoce i kvalitní humor.

Městští liberálové, kteří za vrchol politického aktivismu považují nekupování výrobků firem z holdingu Agrofert. Ti, kdo volili Jiřího Drahoše bez ohledu na cokoliv jiného, než že už na Hradě znovu nechtěli Miloše Zemana. Fanoušci organizace Milion chvilek pro demokracii. Diváky ze všech těchto skupin může lákat nový český film Prezidentka. Režisér Rudolf Havlík do něj zabalil zbožné přání, které je všechny spojuje: navrátit tuzemskému politickému prostředí a prezidentskému úřadu úroveň. I proto filmař skrze až příliš jednoduchou symboliku nechává do čela státu nastoupit atraktivní ženu, která je sebevědomá ve své práci, poněkud nejistá ve vztazích a která se zamiluje do sochaře – restaurátora se zálibou v napravování starých a rozbitých věcí.

TIP NA VIDEO: Rozhovor s Annou Geislerovou pro časopis Moje psychologie

Video placeholde

Natočit film o důstojné prezidentce v kontextu České republiky smysl dává. Stejně tak existuje mnoho způsobů, jak takovou látku uchopit. Veškerá možná feministická témata spojená s tímto motivem již delší dobu silně rezonují v celospolečenské diskuzi, snímek tedy mohl být chytrý, vtipný i aktuální. Havlík se nicméně rozhodl palčivé otázky jako Mají ženy co dělat v politice nebo vůbec na jakýchkoliv pozicích tradičně zastávaných muži? či Jak kolidují kariérní nároky s tím, že péče o domácnost a rodinu stále leží spíše na ženách? vyřešit rozvodem hlavní hrdinky, dospělou dcerou a zároveň jedním zhruba půlminutovým dialogem v úvodu snímku.

Dále se k nim už nevrací a rozvíjí pouze romantickou linku vztahu mezi hrdinkou – Kateřinou Čechovou v podání Anny Geislerové – a sochařem Petrem (Ondřej Vetchý). To by nemusel být problém: v americké romantické komedii Srážka s láskou (2019) si kandidátka na prezidentku USA Charlize Theron začne románek s nemotorným novinářem Sethem Rogenem a je to zábavné, dojemné, má to sex-appeal. V případě české Prezidentky ale toto všechno chybí. Chemie mezi Geislerovou a Vetchým nefunguje. Scénář plný klišovitých replik postrádá jakékoliv hlubší emoce. Vývoj jejich vztahu nedostává dostatek prostoru. Divák tak nejen netuší, kde se ta velká láska, pro jejíž nedostupnost značnou část stopáže oba tak utrápeně vzdychají, vlastně vzala, on ji ani z ničeho necítí. Po celou dobu se navíc vkrádá jednoduchá otázka: Nestačilo by prostě, aby sochař absolvoval bezpečnostní prověrku – a všichni by byli spokojení?

.
. | Zdroj: Zuzana Panská

Tvůrci se pokusili dodat filmu komediální náboj plejádou vedlejších postav – od dospělých dětí ústředních protagonistů (Denisa Biskupová a Oskar Hes) přes dvojici poradců (Veronika Khek Kubařová a Juraj Loj), fungujících tak okatě v dynamice co se škádlívá, to se rádo mívá, že to fyzicky bolí, až po osobní strážkyni (Vanda Chaloupková), která se potýká s šovinistickým generálem (Vasil Fridrich) i neposlušnou prezidentkou. Králem v tomto nevýrazném křoví plochých charakterů do počtu je pak britský premiér (Ali Cook), který za Čechovou přijede ve věci ekologického summitu, ale v soukromí jí udělí mistrovskou životní raduláska je úžasná věc, máš právo být šťastná!

.
. | Zdroj: Zuzana Panská

Detaily dělají celek, a tak nedostatky snímku nepřeváží ani urputná snaha Geislerové dodat postavě Kateřiny plasticitu. I když se pokouší vtisknout prezidentce lidskou tvář, ve výsledku působí jenom jako neživá postavička, která přes den jede jako robot a v noci se lepí na doslova jediného muže svého věku, kterého potkává a který pro ni nepracuje. Ondřej Vetchý se většinu filmu tváří, jako by tam ani nebyl (nebo spíš nechtěl být). Diváka na jeho účast upozorní v podstatě jen dialog o fotbalové Spartě (které herec v reálu nadšeně fandí a tuto skutečnost často promítá do seriálových a filmových postav, jež představuje).

Jediné momenty, ze kterých se trapností alespoň částečně nekroutí prsty u nohou, jsou scény, v nichž Prezidentka skutečně „prezidentuje“ – trochu prostříhat a herečka by si z toho mohla udělat vlastní volební spot, kdyby někdy o kandidatuře na Hrad uvažovala. Není jich mnoho, ale jsou důkazem toho, že snímek zaměřený na zkušenost ženy na takovém postu by byl zajímavější a relevantnější. Je úplně jedno, že vznikají filmy o prezidentkách, královnách, matematičkách nebo lékařkách, když jejich tvůrci své ženské postavy zas a znovu nechávají řešit jen a pouze milostné vztahy s muži. Havlík na filmu začal pracovat už v roce 2016, což může být do jisté míry vysvětlením – zhruba tehdy tento zastaralý přístup, který z Prezidentky dělá zbytečnou, ryze televizní podívanou, pomalu začínal ustupovat trendu komplexních hrdinek. Vyrukovat s ním bez větší aktualizace v roce 2022 je ale komické.