Tipy od úspěšných žen, jak zlepšit komunikaci
Dobrá komunikace je základem jejich práce a úspěchu. Za léta praxe se naučily, kdy raději mlčet, na koho se dívat a jaká komunikační pravidla dodržovat. Jejich tipy určitě využijete, a to ve všech oblastech svého života. Pojďme na to!
Margareta Křížová, podnikatelka, investorka a porotkyně T-Mobile Rozjezdů
Naučila jsem se pár věcí, které jsou pro mě při mluvení s lidmi důležité. Dívám se lidem do očí, naslouchám a zajímá mě, co si myslí člověk, s kterým mluvím. Není taky na škodu říct nahlas větu: „To máte pravdu.“ Každý chce mít pravdu a tahle věta dokáže zázraky. I když jednáte s někým, kdo má pravdu jenom v tom, že venku je bílý den, ta věta fakt funguje. Věřte mi, mám to vyzkoušené. A pokud mluvím k publiku, stává se, že jsem nervózní, pak je důležité najít si toho jednoho člověka, který se na mě usmívá. A k tomu mluvím, jako by byl v sále jediný. Je fakt, že pokud na toho člověka zírám ve svém hodinovém projevu, může propadnout panice a dokonce opustit sál. Ale tou dobou už jsem v klidu, takže svou řeč dokončím ke všem přítomným a doufám, že se usmívají.
Eva Plchová, PR Manager Chateau Mcely
Komunikaci vnímám jako křehkou disciplínu, na které stále pracuji. Vždyť jen jediné slovo může buď potěšit, nebo ublížit. Za 13 let, které jsem strávila na Chateau Mcely, se mi nejvíce osvědčila laskavost, a to na všech úrovních. Pokud k nám přijede naštvaný host a já ho laskavě uvítám, většinou se negace výrazně zmírní nebo úplně vytratí. Pokud laskavou formou požádám kolegyně pokojské o vylepšení úklidu pokoje, a přitom ještě vyzdvihnu, co se při přípravě pokoje opravdu povedlo, hned to vyzní jinak než příkrý příkaz. Obecně naší snahou je poskytovat, jak my říkáme, službu s láskou, a to jde v ruku v ruce s laskavostí, a pokud se přidá ještě úsměv, vše se ještě umocní. O tuto komunikaci se snažím nejen v profesním, ale i v osobním životě.
Martina Brandová, Patronka VIP klubu Zákony BOHATSTVÍ?!, autorka bestselleru Mrcha vs. Hodná holčička
Nerespektujeme pocity a emoce člověka, se kterým jednáme. Tohle je bohužel velmi oblíbené – máme svou představu, jak by se měla komunikace vyvíjet, a nenasloucháme skutečným pocitům a přáním druhého člověka. A málokdy si uvědomujeme, ze právě tohle je hluboké překročení hranic a vzájemného respektu.
Kateřina Slánská, Marketingová manažerka pro střední a východní Evropu ve společnosti Universal Robots
Velkým uměním je zvládnout komunikaci témat, která nám nejsou příjemná. Každý má svou metodu, jak efektivně komunikovat se svým okolím. V mém případě to byla léta dřiny, než jsem se naučila věcně komunikovat a být schopna adekvátně reagovat na dané podněty. Velký vliv na zlepšení mých komunikačních dovedností měla léta praxe na pozicích v marketingu a PR, stejně jako formování mé osobnosti s přibývajícím věkem. Určitě je důležité věřit tomu, co člověk říká nebo prezentuje, prostě si být jistá v kramflecích. Nesnižovat význam svého sdělení a umět své obecenstvo zaujmout obsahem sdělení a vhodnou gestikulací.
Dagmar Císařovská, Communications Manager, ExxonMobil BSC Praha
Mám za sebou 14 let u mezinárodní společnosti ExxonMobil. Pracuji pod jednou střechou s 85 národnostmi, dobrý dialog a komunikace jsou v takovém prostředí podle mě základem všeho. Zároveň mohou být v práci zdrojem nejsložitějších situací. Já jsem zastánce otevřené a upřímné komunikace. Pro mě osobně nejlépe zafungovalo odložit všechny masky a tváře a prostě být sama sebou ve všech rolích, ať už jsem na poradě vedení, s kolegyněmi na kávě nebo se synem na fotbale. Snažím se za všech situací komunikovat s respektem vůči ostatním, ale zároveň nepřekračovat své hranice. Každý komunikujeme z pozice svých hodnot a každý je máme jiné. Mě ta diverzita fascinuje. Objevuji nádheru aktivního naslouchání, vpíjení se do příběhu druhého. Myslím, že tím přináším v práci fajn změnu do našeho vesměs mužského principu fungování.