.

. Zdroj: archiv firmy

.
.
.
.
.
8
Fotogalerie

Podnikání ve dvou: Když dvě holky z kanceláře začnou navrhovat kabelky

Anna Čudáková a Alexandra Krutá alias San vystudovaly ekonomické školy a jejich kariéra směřovala i tímto směrem. Jenže pak začaly nosit ze školek a škol svých dětí plné kabelky obrázků a výtvorů. A tak přišel nápad na unikátní designové kabelky. Vznikla značka Maluju mámě. A s ní kabelky, které jen tak nikdo nemá.

Co vás přivedlo k nápadu podnikat?

San: S nápadem použít obrázky dětí přišla Anina. Původní myšlenka byla spojená s oblečením, ale velice brzy jsme si uvědomily, že mnohem originálnější a elegantnější způsob, jak mít obrázky svých blízkých denně po ruce, je použít je na kabelce. Na začátku celého našeho projektu byla káva dvou kamarádek, ze kterých se staly parťačky v podnikání.

Anina: Největší inspirací v mém životě jsou děti. A i ty stojí za celým projektem. Výtvory, kterými mě obdarovávaly, mi přinášely ohromný pocit štěstí a radosti. Až se zrodil nápad, který San pomohla vyzdvihnout do výšin, a společně jsme vytvořily značku Maluju mámě. Myslím, že ani jednu z nás dříve nenapadlo o podnikání ani přemýšlet.

.
. | Zdroj: archiv firmy

Říká se, že podnikání ve dvou je obtížnější a dlouho nevydrží. Jaké výhody či nevýhody vidíte vy ve vaše společném podnikání?

Anina: Zatím jsem žádné nevýhody neobjevila. Každá jsme jiná, ale máme podobně nastavené životní hodnoty. Obě jsme mámy a víme, jak děti umí zaúřadovat s našimi plány. Poznaly jsme se jako kolegyně v práci, víme, jak která z nás pracuje, vzájemně se, myslím, uznáváme a respektujeme, skvěle se doplňujeme, umíme o pracovních problémech diskutovat a vždy se snažíme společně najít to nejlepší řešení. Sama bych rozhodně nebyla schopná dotáhnout vše do téhle fáze.

San: Základem úspěchu naší spolupráce s Aninou je skutečnost, že máme stejný žebříček hodnot, pracovní nasazení a vnímání priorit. Navzájem se doplňujeme, motivujeme, učíme se jedna od druhé a jsme si psychickou oporou.

.
. | Zdroj: archiv firmy

Vaším produktem jsou kabelky, kterých je kolem nás v obchodech víc než dost. V čem jsou ty vaše jiné?

Anina: Naším produktem jsou luxusní kabelky s emocí. Pro každou majitelku navrhujeme jedinečný design inspirovaný jejím obrázkem. Je jedno, zda se jedná o dětskou kresbu, nebo třeba osobní vzkaz, vždy je to ryze osobní věc, kterou se snažíme do ručně zpracované kabelky vnést.

.
. | Zdroj: archiv firmy

Pro značku Maluju mámě je dětský svět důležitý. Obě jste maminkami a denně s tímto světem přicházíte do kontaktu. Co jste se díky němu naučily o sobě samé a využily v práci.

Anina: Myslím si, že na světě není lepšího manažerského kurzu, než je mateřská dovolená. Moje dvě děti s ročním rozestupem mi v prvních společných měsících ukázaly, že zvládnu válku, time management je pro mě už úplná brnkačka, kurz sebeovládání a asertivity už máme taky za sebou a poslední dobou se zaměřujeme na argumentaci a vyjednávání. Jsou to pro mě ti nejlepší učitelé.

San: Mé dvě holčičky mě školí každý den. Trpělivost nikdy nebyla mojí silnou stránkou, ale role maminky mě v tomhle směru posunula o kus dále. Po všech těch nemocech a úrazech si více uvědomuji, co je v životě skutečně důležité. I díky nim jsem pochopila, jakou magickou sílu mají ty zdánlivě obyčejné věci, jakými jsou kytička z pampelišek nebo obrázek darovaný z čisté lásky. A právě tyto emoce jsou největší hodnotou našich kabelek.

.
. | Zdroj: archiv firmy

.
. | Zdroj: archiv firmy

Kromě dennodenních školení dětí je i něco jiného, co se pro podnikání hodí? Co vaše znalosti z původních profesí? Využíváte je?

Anina: Dá se říci, že úplně všechno. Vystudovala jsem Fakultu ekonomickou ZUČ v Plzni obor Podniková ekonomika a management se zaměřením na Strategické řízení a inovační projekty. Již při studiu jsem pak působila jako Projektová HR specialistka v nadnárodní společnosti a nyní jsem na pozici projektové manažerky v IT společnosti.

San: V mém případě je to personální management, který byl mou specializací na Vysoké škole ekonomické v Bratislavě a UNYP (University of New York in Prag) v Praze. Mnoho let jsem strávila v nadnárodních společnostech, kde jsem měla možnost být součástí různých projektů. A podnikání je ve své podstatě „jenom“ jeden z takový projektů s tím rozdílem, že na všechny dílčí úlohy jsme jenom my dvě. V mé profesi je důležitá komunikace, empatie, schopnost porozumět druhým ale také dodržování termínů a legislativy, důslednost a systematický přístup. Všechno, co jsem měla možnost osvojit si v práci, teď denně využívám také při rozjezdu našeho podnikání.

.
. | Zdroj: archiv firmy

Takže do podnikání jste vpluly celkem dobře, nabité studijními i pracovními zkušenostmi. Jsou i přesto nějaké překážky či náročné situace, se kterými se musíte, i přes své zkušenosti, vypořádat?

San: Rozjezd podnikání znamená být připraven učit se každý den nové věci a neztrácet elán a chuť, i když se věci nevyvíjejí dle plánu. V porovnání se zaměstnaneckým poměrem je potřeba větší dávka sebedisciplíny a je mnohem těžší oddělit práci od soukromí.

Anina: Za sebe bych řekla a souhlasím se San, že nejtěžší je neztratit elán a nadšení. Po cestě je spousty nástrah a slepých uliček a někdy si člověk říká, jak snadné by bylo se na všechno vykašlat. Pak je to také určitě čas – začátek je strašně náročný a nefunguje to tak, že hned jak máte produkt, vyděláváte miliony. Je to fuška a v začátcích bez finančního zisku. Naštěstí nás to ale tak baví, že se nám společně daří tyto chvíle přestát. A to i díky projektu T-Mobile Rozjezdy, kterých jsme se zúčastnily a vyhrály plzeňské kolo. Otevřelo se nám díky tomu spoustu dveří a příležitostí.

.
. | Zdroj: archiv firmy

Takže jste se rozloučily se svou dosavadní prací a vaším životem a obživou už je jen podnikání se značkou Maluju mámě?

San: S naším podnikáním jsme jen na začátku, i když myšlenka přenést obrázky dětí na látku vznikla už před rokem. Tehdy jsme ale netušily, kolik práce a času bude potřeba na to, abychom nápad zhmotnily do podoby, se kterou budeme spokojené. Webovou stránku www.malujumame.cz jsme spustily 21. 2. 2019 a těší nás zvyšující se zájem o naše produkty. Tak jako při startu každého podnikání je investice času a energie ještě vyšší než příjmy z ní plynoucí.

Anina: Náš projekt je tak čerstvoučký, že pokud bych to mohla přirovnat k mateřské, mám pocit, že jsme začátkem roku porodily. A v této chvíli to určitě není ziskové, natož na uživení nás dvou. Věříme ale, že se to brzo otočí.

Podnikání ve dvou: Když dvě holky z kanceláře začnou navrhovat kabelky

.
. | Zdroj: archiv firmy
.
. | Zdroj: archiv firmy
.
. | Zdroj: archiv firmy
.
. | Zdroj: archiv firmy
.
. | Zdroj: archiv firmy
.
. | Zdroj: archiv firmy
.
. | Zdroj: archiv firmy
.
. | Zdroj: archiv firmy