Jak přežít open space?

Jak přežít open space? Zdroj: Profimedia

Jak přežít open space? Tyhle 4 věci, vám to umožní

Valentýna Machová

Otevřené kanceláře, v nichž sedí pohromadě desítky lidí, mají podporovat spolupráci a produktivitu. I když vám práce v takovém prostoru připadá spíš jako šílený sadomasochistický experiment, neztrácejte naději.

Vytvořte si perfektní prostor

Otevřené kanceláře mohou působit přeplněně a nesoukromě, zvlášť pokud nejste extrovertní typ. Obklopte se věcmi, které vám přinášejí radost. Můžete si kolem sebe vylepit fotografie rodiny nebo si na stůl přinést květinu.

I v otevřeném prostoru, kdy se může zdát, že nemáte šanci na soukromí, si tak vytvoříte svůj vlastní osobní kout. Důležitý pro vás bude také pocit, že máte své okolí alespoň zčásti pod kontrolou. Na opravdu soustředěnou práci si můžete zkusit na hodinu nebo na dvě zarezervovat zasedačku nebo jinou místnost, která je u vás v práci vyhrazena pro schůzky s klienty.

Rozvrhněte si čas

Na každém pracovišti je v určitých částech dne rušněji a jindy zase klidněji. Využijte tento rytmus ve svůj prospěch. Zjistěte si, kdy je v kanceláři nejvíce a kdy nejméně kolegů. Rozdělte si práci na jednodušší a náročnější úkoly.

Práci, u které se potřebujete více soustředit, dělejte v nejklidnějším čase, například brzy ráno nebo k večeru. Naopak přestávky si můžete naplánovat na dobu, kdy je v kanceláři nejvíc lidí. Pokud máte možnost jít se během pauzy na oběd projít do parku nebo kamkoli jinam, kde nebudete obklopeni lidmi, udělejte to.

Mít kolem sebe celý den hluk a více lidí může být stresující. Ačkoli si to zcela neuvědomujete, v každém okamžiku přijímáte spoustu informací, už jenom tím, že je slyšíte kolem sebe. Udělejte si čas pro sebe a dopřejte odpočinek tělu i mysli.

Vysílejte signály

Iluzi soukromí si navodíte i tím, že použijete kvalitní sluchátka. Můžete pak poslouchat hudbu, která vám je příjemná, a zároveň dáte jasně najevo kolegům, že teď vás nemají vyrušovat. Ovšem pozor – podle některých studií může poslech hudby ze sluchátek snižovat naši produktivitu a schopnost zapamatovat si nové informace.

Je možné, že budete-li se například snažit psát, texty písniček vás prostě budou rozptylovat. Do sluchátek si ale můžete pustit například i zvuky lesa nebo rušné městské kavárny, které jsou pro soustředění údajně velmi stimulující (na rozdíl od rozhovorů vašich kolegů). Sluchátka můžete ovšem použít i bez hudby – pouze jako vnější signál, že nechcete být vyrušováni.

Máte-li odvahu vypadat před kolegy trochu jako mírný podivín, můžete za stejným účelem použít například i ceduli s nápisem „nerušit“ nebo dopravní značku STOP.

Jděte včas domů

Výzkum pracovních návyků, který provedla společnost Microsoft, ukázal, že práce v open space kancelářích vede k prodlužování pracovní doby. Lidé totiž mají sklon zůstávat v kanceláři, dokud neodejde někdo z jejich kolegů. Nechtějí být tím, kdo odejde domů jako první.

„V pracovních kolektivech je tenhle nenápadný kolektivní nátlak poměrně častý,“ říká britská kariérní koučka Sue Clarke. „Nenechte se tím vystresovat. Když pracujete efektivně, není důvod, proč byste měli zůstávat po skončení pracovní doby.“

Článek připravil časopis Moje psychologie.

Doporučujeme

Načíst další články