Odborníci radí: Jak nenaletět šmejdům zdravé výživy?

Informací je všude spousta a vyznat se v nich dá zabrat. Chce to nadhled a odstup, které nám často chybí, protože chceme jasnou odpověď na všechno. A nejlépe hned. To se nám ale může vymstít v podobě nefunkční diety nebo zbytečných doplňků stravy. Kdo nebo co je ten „šmejd“? Je to výrobce, prodejce, výživář, nebo nepochopená informace, která se šíří po internetu? Buďte nároční, hledejte spolu s námi jádro pudla!

Jídelníček „na míru“ a hubnoucí zázraky

Něco tak složitého, jako je lidské tělo, vyžaduje lepší péči než výživový plán kopírovaný formou ctrl+c a ctrl+v. Nabízel vám někdo jídelníček pro každého nebo zázračný hubnoucí produkt? Držte se hesla: Co funguje tobě, nemusí fungovat mně!

TIP NA VIDEO: Jak (ne)vychovat tlouštíka?

Odpovídá: ING. BC. LUKÁŠ ROUBÍK Odborník na výživu, autor dvou populárních knih o výživě a fitness a zakladatel Institutu moderní výživy. Ve své praxi se zabývá popularizací vědecky podloženého pohledu na výživu a redukční diety a provozuje nutriční poradny v Praze, Brně a Ostravě. V loňském roce jste ho mohli vidět v televizním pořadu Tlouštíci. Jeho osobní vizí je naučit Česko jíst bez extrémů, neudržitelných diet a „zázračných“ produktů.

Kdo může v České republice prodávat jídelníčky a výživové plány, co k tomu člověk potřebuje za kvalifikaci? Bohužel, prodej jídelníčků je v České republice stále „Divoký západ“ a tato oblast je legislativně velmi špatně regulovaná. Jídelníčky prodávají dnes snad úplně všichni a ve velkém to dělají i osoby bez jakékoli odborné kvalifikace, ať už úplně načerno, anebo na volnou živnost. V dnešní době jsme také svědky toho, jak si různí influenceři vybudují vysokou sledovanost a pak ve velkém prodávají na sociálních sítích generické „ctrl+c a ctrl+v“ jídelníčky.

Co by měl odborník na výživu splňovat podle vás? Jak ho poznat? Odborná kvalifikace v oblasti výživy začíná minimálně akreditovaným kurzem Poradce pro výživu, ale ideální je vystudovat výživu na vysoké škole – obor nutriční terapeut. Je v tom stejný rozdíl, jako kdybyste měli problém s pohybovým aparátem a rozhodovali se, zdali si například necháte „spravit záda“ od maséra, nebo od vysokoškolsky vzdělaného fyzioterapeuta. Dejte také pozor na extrémní diety, které nejsou dlouhodobě udržitelné a prodej doplňkových produktů s nabalováním dalších prodejců.

Kdysi jste vyvolali celou kauzu jednomu takovému produktu – kávě na hubnutí. O co ve stručnosti šlo? Před dvěma lety se tu začala prodávat takzvaná „káva na hubnutí“, která byla prezentovaná jako stoprocentně přírodní produkt pro šetrné hubnutí. Tento mix velmi silných stimulantů ale obsahoval v EU zakázanou dopingovou látku ze skupiny amfetaminů! Prodejkyně navíc svým zákaznicím obsah této látky zatajovaly anebo účinek bagatelizovaly, a některé dokonce o produktu tvrdily, že pomáhá léčit zdravotní problémy, jako je vysoký krevní tlak. Přitom látka fenylethylamin může být velmi riziková pro osoby, které trpí vysokým krevním tlakem, cukrovkou, onemocněním ledvin a dalšími potížemi. Stejně tak jste po konzumaci této kávy mohli mít pozitivní test na drogy. Potravinářská inspekce varovala před produktem až po třech našich článcích a dvou reportážích v pořadu Černé ovce v prosinci 2020.

Má člověk bez výživového vzdělání šanci takové produkty odhalit, když je navíc mnohdy propagují sportovní ikony, blogeři, influenceři? Pro běžnou veřejnost je bohužel velmi složité se v tom orientovat. Když má nějaký influencer nebo influencerka pěknou postavu, tak si velká část lidí myslí, že tedy musí dobře rozumět výživě a dietám. Ve většině případů je opak pravdou a skrývá se za tím nebezpečí v podobě velkých extrémů.

„Influencerům bych chtěl vzkázat, že s vysokou sledovaností by měla jít ruku v ruce i velká odpovědnost. Protože řada z nich může svým jednáním poškodit velké množství lidí. A veřejnosti bych vzkázal následující – neexistují žádné zakázané potraviny, jen zakázané množství! Zdravý životní styl není o tom, že byste si už nikdy nesměli dát čokoládu, zmrzlinu nebo víno v kontextu jinak kvalitního jídelníčku a zdravého životního stylu s dostatkem pohybu.“

Článek pokračuje na následujících kapitolách. >>>