Ani o Vánocích nemusíte zanevřít na vyvážený jídelníček.

Ani o Vánocích nemusíte zanevřít na vyvážený jídelníček. Zdroj: iStock.com

Jak si užít Vánoce bez výčitek a kil navíc? Vyzkoušejte tohle!

Snažíte se shodit pár kilo nebo si prostě jen hlídáte kalorický příjem? Pak dost možná řešíte Vánoce, které jsou tradičně spojené s pojídáním sladkého cukroví, ale i bohatou štědrovečerní tabulí, na které nechybí smažené řízky, kapr v trojobalu a bramborový salát plný majonézy. Jak si svátky užít se vším všudy, bez výčitek a přitom si nezkazit progres?

Rozmohl se nám tady (myšleno v ČR) takový nešvar. Dietu má mnoho lidí spojenou pouze s redukcí hmotnosti, tedy hubnutím. Přitom každý stravovací režim je ve své podstatě dietou, a pokud se o stravování zajímáte, držíte také určitou dietu.

TIP NA VIDEO: Obezitolog radí, jak si udržet zdravou váhu

Video placeholde

A dietu držíte i v případě, že s blížícími se Vánocemi přemýšlíte, jak to o svátcích uděláte s jídlem. Povolit si opasek a konečně se pořádně nadlábnout? Ale co když si pak zničím progres nebo si to budu vyčítat?

„Mnohem důležitější je, aby měl člověk výživu pod kontrolou celoročně. Pak vůbec nemusí řešit, zda si užije tradiční Vánoce a dá si cukroví a bramborový salát, anebo zda si má udělat nějaké light varianty,“ doplňuje Lukáš Roubík z Institutu moderní výživy. Jinými slovy: jeden nebo dva dny obžerství vám dlouhodobý progres nezkazí. Můžete si tak ale zadělat na břichabol, a tak je přece jen dobré o tom, co jíte, trochu přemýšlet.

Pravidlo 80 : 20

Od toho je tady pravidlo 80 : 20, které vám umožní dopřát si bez výčitek ty vánoční dobroty, které máte rádi, a zároveň tělu dodat potřebné živiny. Představte si, že se z 80 % stravujete zdravě a výživně a z 20 % si můžete dát, co chcete. Těmi 20 % čehokoli tedy samozřejmě nesmíme pravidelně překračovat vydanou energii. Celé udržování hmotnosti, hubnutí nebo nabírání je totiž vždy záležitostí vyvážení kalorického příjmu a výdeje. Jen vyváženost totiž může fungovat trvale.

„Než vydržet několik týdnů diety a pak se na několik dní vrhnout do nezřízeného přejídání doporučuji naučit se pravidlo 80 : 20 a IIFYM (If it fits your macros aneb Když ti to sedí do příjmu makroživin, pozn. redakce). Díky tomu si pak v rozumném množství můžete dát i některé oblíbené potraviny, které byste jinak nepovažovali za součást redukční diety nebo zdravé výživy,“ radí Lukáš Roubík.

Když to tedy vezmeme úplně jednoduše: pokud dlouhodobě pečujete o zdravý a vyvážený jídelníček, nepřestávejte s tím ani o svátcích jen proto, že jsou Vánoce. O Štědrém večeru si klidně dopřejte nějakou tu prasečinu na talíři a nebojte se ani cukroví, ale zbytek dne jezte tak, jak jíte normálně. A pokud si čekání na Ježíška vyplníte svižnou procházkou nebo lehkým během, pak si opravdu nebudete muset vyčítat vůbec nic.

Více o zdravém přístupu k jídlu se dočtete v aktuálním vydání časopisu Dieta. Objednat si ho můžete v on-line trafice iKiosek.cz. Už zítra ho můžete mít ve schránce a doprava je zdarma!

.
. | Zdroj: Lucie Robinson