Dieta pro duši: Dopřejte mysli úlevu a odpočinek!

13. listopadu 2017
Dieta pro duši: Dopřejte mysli úlevu a odpočinek!
• Foto: istock.com

Naše mysl potřebuje úlevu a odpočinek stejně jako tělo. Máme pro vás „dietní plán“, který vám pomůže na dva dny v týdnu vypnout a dopřát své duši, aby se mohla znovu nadechnout. 

Půst jako očista těla není žádná novinka. Ale umíte si představit, že byste očistu v podobě půstu dopřáli každý týden své mysli? Více než dvě třetiny lidí po celém světě touží po tom, aby si mohli užívat víc odpočinku. Ukázal to výzkum provedený mezi 18 tisíci respondenty ze 134 zemí. Možná ještě důležitější je zjištění, že lidé, kterým odpočinek chronicky schází, hodnotí celkovou úroveň své životní pohody jako poloviční oproti těm, kteří mají volného času dostatek. 

Vyřešit to není nijak snadné a dělat toho příliš málo je pro nás stejně škodlivé jako dělat toho moc. Naše mysl potřebuje informace a stimulaci, podobně jako tělo potřebuje energii z jídla. Musíme jí je dodávat, abychom mohli fungovat v nejlepší formě. 

Dieta pro duši, kterou vám chceme navrhnout, se podobá slavné hubnoucí dietě 5 : 2. Neznamená to, že dva dny budete jenom sedět doma na gauči – i když ani na tom není příležitostně nic špatného. Spíše jde o to, že snížíte příjem „negativních duševních kalorií“, tedy těch, které vás vyčerpávají. Negativní kalorie v duši spouštějí přemílání temných myšlenek a strachů, způsobují, že trpíme úzkostí nebo se nudíme. Tak například stresovat se tím, že příští týden musíte jít na finanční úřad, nebo si přehrávat v hlavě nepříjemnou větu, kterou vám včera řekla šéfová, jsou typy myšlenek, které vám ubírají energii a mentální prostor. Tento druh myšlení vás nejen vystavuje stresu, ale navíc může přispívat k řadě zdravotních problémů. 

Podobně jako dieta 5 : 2, která omezuje příjem kalorií, i dieta 5 : 2 pro duši usiluje o to, aby naše mysl dostala přiměřené množství „kalorií“, ale negativní myšlenky nahrazuje aktivním odpočinkem. Během pěti dnů budete dělat zábavné věci, které vás nabijí pozitivní energií, ve dvou zbývajících dnech se pak snažíte nastartovat mysl naplno a negativní myšlenky přitom držet zkrátka. Tady je několik způsobů, jak každý den v týdnu změnit stav své mysli k lepšímu.

PONDĚLÍ

Na začátku týdne potrénujte svou mysl trochou duševního tenisu. Pokaždé, když se vám v hlavě vynoří negativní myšlenka, například: „Proboha, už je zase pondělí ráno a já vůbec nic nestíhám,“ odpinkněte ji zpátky přes síť a přeformulujte ji pozitivně, třeba takto: „Je pondělí ráno a čeká mě tolik nových příležitostí.“ A když se vám míček opět vrátí, můžete smečovat: „Dneska zakončím svůj den lekcí jógy, hurá!“ S trochou praxe postupně dospějete k tomu, že negativní „přihrávky“ budou méně časté a vaše myšlenky budou celkově pozitivnější – ano, dokonce i v pondělí.

ÚTERÝ

Výzkumníci z London School of Economics nasbírali od uživatelů chytrých telefonů velký soubor dat o štěstí a životní pohodě. Mimo jiné se ukázalo, že právě úterý je považováno za nejpříšernější den, který navíc v pracovním týdnu subjektivně vnímáme jako nejdelší. Abyste se vypořádali s velkou náloží negativních duševních kalorií, dovolte si trochu denního snění. Vaše mysl přijde na to, že jen tak se potulovat je snadnější na klidném místě bez přílišných vzruchů. A když nemůžete odejít z kanceláře, použijte prostě sluchátka. Jestliže vás opět přepadnou negativní myšlenky, například že vás něčím naštval váš expřítel, nakrmte mysl něčím pozitivním. Snažte se však, aby vaše představy byly ukotvené v realitě. Můžete myslet třeba na setkání s kamarádkami, na které se těšíte, nebo na román, který se chystáte napsat. Pro mysl je to „výživnější“ než prázdné kalorie v podobě představ, že vyhrajete sto milionů ve Sportce. Tento přístup trénuje vaši schopnost motivace, kdy si sami dokážete zvednout náladu a umocnit nadšení pro věci, které vás čekají. 

STŘEDA

Čas přeprogramovat svůj mozek pomocí trochy nostalgie. Výzkumy ukazují, že nostalgie posiluje sociální pouta, zvyšuje pozitivní pohled na sebe sama a celkově zlepšuje náladu. Pusťte si tedy svůj oblíbený klasický film nebo si znovu prohlédněte své nejoblíbenější dětské knížky. Mysl tím naladíte hřejivě, a navíc si můžete přidat body za aktivní odpočinek. Případně se můžete věnovat nějaké retro sportovní aktivitě, jako je třeba bowling nebo minigolf. 

ČTVRTEK

Vyfoťte dnes něco – a máme na mysli normální fotografii, nikoli selfie. Může to být předmět, na který se díváte každý den, například vaše oblíbené křeslo, autobusová zastávka, ze které jezdíte do práce, anebo váš hrnek na kávu. Soustřeďte se na ten předmět a povšimněte si jeho tvarů, barev i nedokonalostí. Překvapuje vás nějakým způsobem? Vyfoťte ho znovu z jiného úhlu a opět si fotografi i prohlédněte. Soustředěním na běžné předměty každodenního života svou mysl plně zaměstnáte, přenesete ji do prostoru „teď a tady“, a tím ji zbavíte negativních duševních kalorií. 

PÁTEK

Vyhlaste pátek „dnem úžasné nedokonalosti“! Spoustu negativních duševních kalorií vstřebáváme proto, že usilujeme o dokonalost. Jenomže lidé jsou tvorové chybující. Když opustíme představu, že musíme být bezchybní, osvobodíme se od únavných očekávání. Takže oslavujte své drobné nedostatky a průšvihy. Naše nedokonalost nás dělá jedinečnými a zaslouží si za to pozitivní uznání; možná také zjistíte, že když přijmete ostatní takové, jací jsou, sociální pouta se posílí a porostou. Můžete například zavolat kamarádce, před kterou jste se vždy snažila vypadat bezchybně, a přiznat barvu. Jaká úleva! Uvolněte ramena, zhluboka dýchejte a oslavte to malým tanečkem.

SOBOTA: 1. DIETNÍ DEN

Dnes vaši mysl zaměstnáme něčím velkolepějším. Účelem „dietních“ dnů je zaměřit mysl zcela na pozitivní myšlenky a úkoly, v nichž se můžete doslova rozplynout. Můžete se například pokusit někoho jiného něčemu naučit. Když předáváme nějakou dovednost jiné osobě, nejenže si ji sami procvičujeme, ale zároveň musíme být schopni skvěle ji popsat a zaznamenávat slovní i neverbální zpětnou vazbu od našeho žáka. Tento proces naši mysl zcela zaměstná, vyžaduje velké soustředění, ale také empatii, soucit, lidské propojení. A negativní myšlenkové kalorie zůstanou stranou, protože duše se v tu chvíli krmí něčím jiným. 

NEDĚLE: 2. DIETNÍ DEN

Během druhého dietního dne si vyzkoušejte něco, co vás trochu děsí nebo co vás alespoň vyvede mimo vaši komfortní zónu. Eleanor Rooseveltová říkala: „Člověk musí dělat věci, které nedokáže.“ Mohou to být drobnosti: například ochutnat jídlo, o kterém jste si vždycky mysleli, že ho nemáte rádi. Může to být i organizovaná akce – například skok padákem. Když uděláte něco děsivého, vaše mysl se na tento zážitek bude plně soustředit, místo aby ulpívala v negativním myšlení. Kombinace toho, že děláte něco významného (a tím je každý pokus o nový a nevyzkoušený zážitek), a zároveň si dokážete, že nikdy nejste příliš staří, než abyste se něčemu naučili, je velmi pozitivní. 

Nezáleží na tom, jestli vaše dva dietní dny budou následovat hned po sobě, nemusejí to být ani dny víkendové. Důležité je pravidelně procvičovat techniky aktivního odpočinku. Budete-li pravidelně pětkrát týdně provádět drobné aktivity, které zbaví vaši mysl negativních a vysilujících myšlenek, a potom strávíte dva dny činnostmi, které vaši mysl pohltí zcela, vaše duše si odpočine, a tím zesílí i váš pocit pohody. 

Článek vyšel v magazínu Moje psychologie!

...

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy