.

. Zdroj: Instagram @servispanska

.
Servis Panská postavil svůj úspěch na srovnávacích fotografiích před a po.
Nové podrážky...
.
.
31
Fotogalerie

Tomáš Valta ze Servisu Panská: Nejsme stroj na nové kabelky

Nejspíš jste si také párkrát v životě zničila boty o dlažbu. Anebo se vám třeba do kabelky rozlilo pití. Co s tím? Zatímco dřív člověk považoval tyhle věci za nevratně zničené, nyní nabízí pomoc Servis Panská. Jeho šéf, vyučený švec Tomáš Valta, společně se svým týmem totiž výrazně posunul význam slov „To nejde“. Na Instagramu vzbuzuje úžas nad tím, co všechno dokáže opravit nebo vyčistit. Jak to dělá, že dá do kupy i botu Gucci, kterou rozkousal pes? A kde leží hranice jeho schopností?

Na Instagramu to vypadá, že Tomáš, jak ho prý stačí oslovovat, umí doslova zázraky. Ve skutečnosti je však především realista, který nechce slibovat nemožné. Některé skvrny zkrátka vyčistit nejdou, některé opravy vyžadují výměnu původního materiálu za jiný, byť z Itálie, kam často jezdí na veletrhy. „Raději budeme dělat věci kvalitně a draze, než levně a nekvalitně,“ řekl mi během rozhovoru. Ten se uskutečnil přímo v jeho dílně v pražské ulici Panská.

TIP NA VIDEO: Jak poznáte kvalitní kašmírový svetr?

Video placeholde

Myslela jsem si, že jste zaneprázdněný, ale překvapilo mě, když jste říkal, že se lidé trousí ještě před otvírací dobou a že se tu i dvakrát denně tvoří fronty. To je bez nadsázky. Když budete někdy během dne v centru, tak si to tu schválně namátkově projděte.

To mají Češky, potažmo Češi, opravdu tolik luxusních kabelek a bot k opravám? Sám bych se tomu divil, ale je to tak. V tomto oboru dělám přes dvacet let a byla doba, kdy už jsem mu příliš nevěřil. V Panské jsme osmým rokem a zhruba před třemi lety jsme začali měnit koncepci. Původní ideou bylo, že budu vyrábět boty na zakázku, více mě zajímala pánská móda. Teď jsou z 90 % mými zákaznicemi ženy a jsou to také hlavně ony, kdo nás sleduje na Instagramu. S pánskými zákazníky aktuálně zažíváme útlum, nevím, čím to je. Chlapi jsou asi víc zalezlí doma, zatímco ženy se chtějí líbit i u popelnice.

Vzpomenete si, který moment odstartoval vlnu zájmu o Servis Panská? Instagram jsem založil před dvěma lety. V té době už jsme byli na trhu dlouho a dělali jsme hodně zajímavé věci, takže bylo co ukazovat. Prvotní impuls dala moje partnerka Klára, která na Instagramu sleduje Terezu Raditsch (manželku šéfkuchaře Marka Raditsche, pozn. redakce). Ta nás požádala, jestli bychom nedokázali vyčistit její boty Ugg, které měla ušpiněné. Boty jsme vyčistili, Tereza nás pochválila na Instagramu a já jsem si najednou začal všímat, že nás sleduje skokově víc lidí. Tehdy jsem pochopil, že to funguje.

Jak to chodí, když vám člověk přinese třeba ušpiněnou kabelku? Nejprve mu vysvětlím, co všechno je v našich silách a co už ne. Když je kabelka hodně špinavá, nechám zákaznice podepsat, že za výsledek čištění neručíme. Funguje to zkrátka podobně jako v čistírně oděvů. Mám ale hodně příběhů se šťastným koncem. Slečna například donesla hodně poničené tenisky od Louboutina, které vypadaly, jako když jí přes ně přejelo kolo od oleje. Vysvětlili jsme jí to, podepsala čištění bez záruky, za týden jsem jí poslal fotku a byla nadšená. Ale kdyby se mě ptala na začátku, jestli to půjde vyčistit, tak jí řeknu, že nevím.

Nejsou naopak někdy zákaznice zklamané, protože mají nereálná očekávání? Na Instagramu to působí, že dokážete zázraky na počkání. Zrovna řeším i opačný příklad, kdy nám slečna poslala růžovou Vuittonku ušpiněnou od tmavých džín. Řekl jsem jí, že to vyčistit nepůjde, a když, tak jen trochu. Ale že ji můžeme vyčistit a přebarvit. Trvala na tom, že chce pouze čištění, a pak se divila, že její kabelka nevypadala jako nová. Takových zákaznic je ale jedna z tisíce. Anebo tady mám tašku LV, u které si zákaznice přeje spravit popruhy, ale čistit kabelku nechce s tím, že to zkusí sama. Ale to je cesta do pekla. Jestliže předtím byly šance na vyčištění kabelky 50 na 50, tak tímhle ji výrazně sníží, jelikož neodborným čištěním jen zapustí špínu hlouběji.

Mezitím přichází zákaznice a chce si nechat podrazit boty. „Necháte barvu podrážky na nás, nebo chcete nějakou svoji?“ ptá se Tomáš se vzorníkem v ruce. „Nechám to na vás.“ Zaujalo mě, že podrážky působí velmi hladce. „Neklouže to s nimi?“ Tomáš mě vyvádí z omylu a dává mi k vyzkoušení jednu botu s původní podrážkou a jinou botu s novou, prý protiskluzovou. Vložím do obou ruce, zatlačím proti stolu a překvapivě nehnu s tou druhou botou.

Někdy si musíte vypomoci náhradními materiály. Tvoříte nové podrážky, ošoupaným kabelkám dodáváte novou barvu. Nevadí klientkám, když tím jejich luxusní produkt trochu pozměníte? Barvu umíme vyrobit jakoukoliv, ale pouze pokud se to dá udělat v určitém množství. Ale když přijde zákazník a bude chtít o odstín tmavší růžovou podrážku, tak mu ji necháme na zakázku vyrobit v Itálii. To samé platí i pro popruhy na tašky – na zakázku lze vyrobit cokoliv. Na kabelky LV, které opravujeme nejčastěji, objednáváme hlazenici z Francie. Současně jsme si pořídili vysekávací nůž na popruhy. Každá ruční práce v sobě nicméně nese nějakou nedokonalost. U barvení kabelek jsme schopni odstín trefit velmi blízko, ale nikdy nebude stejná. Třeba tahle kabelka… To je v podstatě vintage model, který jsme celý přebarvili. (Tomáš vybaluje krémovou Pradu, která vypadá jako nová.) Pokaždé, když řeším přebarvování, upozorňuju zákaznice, že kožené štítky uvnitř nebarvíme, takže rozdíl uvidí. Samozřejmě pokud se najde nějaká vada na naší práci, tak to hned napravíme. Ale jestli někdo chce bezchybnou Pradu, tak ať jde do Pařížské 16 a koupí si ji. Nejsme stroj na nové kabelky.

Přijde mi, že ve své práci musíte být nesmírně kreativní, třeba vyvíjet nové techniky čištění, barvení a podobně. Máte taky nějakou inspiraci v zahraničí? Aktuálně zkoušíme barvení lakované kůže, což je opravdu oříšek. Teď jsem byl na veletrhu v Miláně, odkud si vozíme materiály a s nimi si tady pak hrajeme. Barvení lakované kůže nabízíme pouze tehdy, když přijde zákaznice a přinese něco, co by jinak stejně vyhodila. Je to pro nás nové a nemůžeme jí slíbit, že se barva za půl roku neoloupe. Kdyby se tak stalo, tak jí do koruny vrátíme peníze, ale pod podmínkou, že nám zničenou věc nechá, abychom s ní mohli dál experimentovat. Ale abych to mohl začít nabízet jako standardní službu, potřebuju nabarvit takových tašek třeba sto.

Opravna obuvi a kabelek (www.lamarche.cz.), která se nachází na adrese Panská 8 (Praha 1), se stala fenoménem díky Instagramu @servispanska. Šéf Tomáš Valta zde formou srovnávání před a po prezentuje výsledky své práce. Řeší nejen standardní péči a opravy, ale i opravdu zapeklité situace, které se nevyhýbají ani luxusním kouskům – třeba podpatky rozpárané od pražských dlažeb. Není na to sám, má k sobě tým lidí, z nichž někteří se specializují například jen na barvení produktů. Samozřejmou součástí jeho servisu je i poradenství, jak o boty a kabelky pečovat. Nedávno s kolegyní natočili i tutoriál na Youtube, který najdete na účtu Servis Panská.

Servis Panská

Základem je určitě i prevence a péče o produkty. Co byste poradil každé zákaznici? Péče by měla být pravidelná a měla by začít už v obchodě. Už při nákupu bot je třeba si uvědomit jejich účelnost, ale také kde žijete. Italské luxusní boty se nevyrábějí na naši středověkou dlažbu, na které si je zničíte během jednoho dne. Do bot byste měla dávat každý den napínáky, lehce je očistit a třeba vykartáčovat nebo nabalzámovat – každá kůže potřebuje něco jiného. Mám zkušenost, že moji pánští zákazníci to skutečně dělají. Mimochodem, přes napínáky jsem se seznámil i se svou partnerkou. Chodila je ke mně nakupovat pro tatínka, a když jsme neměli velikost 42, naléhala na mě tak dlouho, dokud jsem je pro ni nesehnal. Do lodiček se používají pěnové napínáky, které špičku nejen vyztuží, ale také z ní vysuší pot. Důležitá je samozřejmě také impregnace jednou za měsíc. Pokud ale chcete řešit péči na své boty nebo kabelky, přineste mi je. Nerad prodávám produkty naslepo.

Na závěr ukazuju Tomášovi svoji YSL kabelku.

Dobře, jak mám pečovat třeba o tuhle kabelku? Mám ji teprve půl roku, ale nosím ji skoro denně a některé rohy už jsou ošoupané. Co byste mi doporučil? Na tuhle bych dával klasický vyživující balzám (podává mi ho). Jemně na houbičku a rozetřít. Vydřené rohy bych nechal nabarvit, barvit ji celou nemá smysl. Když se dělají jen růžky, může tam být vidět přesah – ale na černé to nebývá tak zřetelné.