Oblíbenou značku celebrit potápí rasismus. Módu změní nejen Covid-19, ale i George Floyd | Ženy.cz
 


Oblíbenou značku celebrit potápí rasismus. Módu změní nejen Covid-19, ale i George Floyd

9. června 2020 • 06:00
Lily Aldridge • Foto:Profimedia.cz

Jako by nestačil Covid-19, vzápětí se na módní průmysl navalilo protirasistické hnutí Black Lives Matter. Minulé úterý tak nebylo módní značky či influencerky, která by na svém Instagramu nesdílela černý čtverec s hashtagem #blackouttuesday. A běda tomu, kdo jen o pár hodin zaváhal nebo se příliš brzy vrátil ke svému obsahu. Jedna populární značka to však příkladně schytala za ostatní. Za své pokrytectví i za rasismus, který pod rouškou udržitelnosti po léta páchalo vedení společnosti na svých černých zaměstnancích. 

Reformation – původem losangelská značka, která svůj marketing od počátku postavila na principu udržitelnosti, před několika lety působila jako zjevení na trhu. Do té doby jsme si totiž pojem „sustainable“ spojovali s jakousi umírněností, střihovou i barevnou, která absolutně opomíjí trendy. Šaty a blůzky od Reformation byly ale jiné – na tělo, s roztomilými vintage vzory, drzé a hlavně sexy.

Zkrátka pro cool holky. A mezi těmi zakrátko nechyběly Kaia Gerber, Emily Ratajkowski, Selena Gomez, Irina Shayk, Hailey Bieber, Rihanna anebo třeba Adele, kterou v šatech Reformation vyfotili paparazzi v lednu, kdy se ukázalo, že výrazně zhubla. Nyní hrozí, že Reformation o tyto prominentní zákaznice přijde, stejně jako o mnoho dalších.

Černé úterý

Na pozadí tohoto příběhu stojí aktuální nepokoje v Americe, které rozpoutala smrt George Floyda. Ty na Instagramu vyústily v týdenní happening, kdy se značky i influenceři hromadně a jednoznačně přidávali na stranu odpůrců rasismu. Jeho symbolem se stal černý čtverec, který jako tapeta minulé úterý zaplavil tuto sociální síť. Přidávaly se celebrity i média a záhy jsme tu měli černé na bílém, kdo vyznává jaké hodnoty. 

Záhy se však také ukázalo, že černý čtverec nestačí. Mnohé značky ho totiž zveřejňovaly z pocitu povinnosti, zkrátka aby zůstaly na té správné straně barikády. Jenže kritici se okamžitě začali ozývat: Proč zveřejňujete černý čtverec, a nemáte na svém e-shopu ani jednu černošskou modelku? Proč zveřejňujete jen černý čtverec, co takhle nějaká akce, finanční dar, konkrétní podpora? Proč zveřejňujete černý čtverec, a hned druhý den se vracíte k obvyklému obsahu?

Udržitelná, ale rasistická

Pod palbou kritiky se tak ocitla například oblíbená francouzská značka Rouje, kterou založila Jeanne Damas, kterou fanoušci obviňovali z vágního přístupu (jen černý čtverec a co dál?) a pokrytectví (chceme víc diverzity). Naprostý rozkol hodnot však předvedla právě značka Reformation z úvodu tohoto příběhu. Její zakladatelka Yael Aflalo před jedenácti lety začínala tím, že přešívala vintage kousky na nové, až svou vášeň přetavila v úspěšný byznys. 

Nyní se však ukazuje, jak moc špatným leaderem Yeal Aflalo byla, pokud šlo o řízení lidí. Žena s přezdívkou @energyelle totiž na Instagramu napsala otevřený dopis, ve kterém odhalila systematický rasismus praktikovaný v Reformation. „Pracovala jsem v Reformation jako asistentka vedoucí (kterou jsem neměla) něco přes rok, zatímco vy jste ustavičně najímali na vyšší pozice bělošky s nižší kvalifikací,“ stěžuje si @energyelle, vlastním jménem Leslieann, která prý o povýšení usilovala několikrát a bezvýsledně.

Selhala jsem

Za nejhorší zážitek považuje seznámení s Yael Aflalo, která si ji jen odměřeně prohlédla a pak ji naprosto ignorovala. Vybavuje si také moment, kdy se ve firmě řešilo, jestli by přece jen neměli fotit oblečení na černošských modelkách. „Na to ještě nejsme připraveni,“ odvětila tehdy Aflalo. Člověk nemusí žít v USA, aby mu došlo, že tohle jsou pro módní značku, která se staví za jiné ušlechtilé hodnoty, naprosto skandální výroky. 

Yael Aflalo v roce 2017Yael Aflalo v roce 2017Autor: Profimedia.cz

V Reformation se to nakonec rozhodli uhrát na co nejupřímnější notu. Yael zveřejnila vyjádření nazvané I've failed (Selhala jsem), ve kterém se ke všem uvedeným incidentům přiznala. Uznává, že svému týmu nebyla dobrým leaderem, ale druhým dechem dodává, že zaměstnance i značku nyní řídí mnohem osvícenější lidé, kteří budou usilovat o co největší diverzitu i transparentnost. Ona sama přislíbila věnovat půl milionu dolarů na charitu podporující černošské obyvatelstvo. Bude to (na záchranu pověsti) stačit? 

Fotogalerie: Celebrity v šatech Reformation

Fotogalerie

8 fotografií

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy