Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie Zdroj: iStock.com

Nike za 50 tisíc, spolupráce s Gucci: Jak vydělat na slavných teniskách?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovním doplňkem nebo prostou pohodlnou obuví, kterou volíme na výlety nebo do města. V posledních letech se staly obrovským byznysem, jehož investiční potenciál zejména díky mladým generacím roste do závratných výšin. Jak se dá na takových Nike nebo Adidas botách vydělat a na které modely se zaměřit?

Od symbolu atletického ducha po kulturní komoditu a znak luxusu. Tenisky si za posledních sto let prošly značnou proměnou a dnes je z nich jeden z nejzajímavějších módních segmentů vůbec. A to nejen skrze estetické zpracování, ale především díky jejich stále stoupající hodnotě, jejíž růst v posledních letech dosahuje neuvěřitelných čísel. Podle webu Fast Company dosahoval v roce 2020 globální trh s teniskami hodnoty okolo 79 miliard dolarů. V roce 2026 se nicméně očekává, že překoná hranici 120 miliard dolarů.

TIP NA VIDEO: S čím nosit bílé tenisky?

Video placeholde

Z Wimbledonu do digitálního světa

Kde to ale všechno začalo? Počátky tenisek tak, jak je známe dnes, bychom mohli hledat ve 30. letech 19. století. Tehdy John Boyd Dunlop, zakladatel gumárenské společnosti Liverpool Rubber Company, vymyslel způsob, jak správně šít plátěné boty s gumovou podrážkou. Se stále rostoucí oblibou sportu – zejména tenisu – se pak dále s teniskami experimentovalo tak, aby sportovcům přinesly co nejvyšší komfort a potřebnou oporu.

V roce 1929 obul na Wimbledonu slavné Dunlop Green Flash tenista Fred Perry, na olympiádě v Berlíně v roce 1936 běžel legendární Jesse Owens v jednom z prvních modelů značky Adidas (tehdy ještě firma fungovala pod názvem Gebrüder Dassler Schuhfabrik) a v roce 1972 vznikl první ikonický model značky Nike Cortez.

A právě v 70. letech se začala vzdouvat první vlna, kdy se tenisky propojovaly s kulturou – zejména s rodící se hiphopovou scénou, ale také s undergroundem a Terrace Fashion, stylem fotbalových fanoušků. Pojetí tenisek jakožto módního kousku symbolizujícího společenský status a neutuchající módní touhu se nicméně zrodilo až o dekádu později, konkrétně v roce 1984, kdy spatřil světlo světa model Nike Air Jordan ušitý pro basketbalového hráče Michaela Jordana. O rok později se boty dostaly k široké veřejnosti a spustily lavinu, která trvá dodnes.

Nike Air Jordan, nebo Adidas Yeezy?

Sportovní i módní značky si dodnes zakládají na tradici prodávání tenisek spjatých se slavnými osobnostmi, hiphopovými interprety a sportovci. A právě takové spolupráce, potažmo limitované edice se stávají vůbec největším lákadlem pro teniskové nadšence i v dnešní digitální době. Kromě pocitu jedinečnosti z vlastnictví něčeho, co drtivá většina nemá, jim takové boty přinášejí slušný investiční potenciál, se kterým mohou do budoucna dále pracovat.

Díky tomu výrazně posiluje sekundární (resalový, resellový) trh s teniskami. Jeho odhadovaná velikost se pohybuje okolo 6 miliard dolarů s tím, že by v roce 2030 měl mít velikost okolo 30 miliard dolarů. Tento trh s přeprodávanými teniskami ovládají především dva sportovní giganti – zatímco Nike na něm stále boduje hlavně se značkou Jordan, Adidas sází na silný brand Adidas Yeezy, který provozuje ve spolupráci s rapperem Kanyem Westem.

Proč je tento trh zajímavý a co na něm ovlivňuje cenu tenisek? „Ve většině případů resellovou cenu ovlivňuje dostupnost konkrétní tenisky. Čím méně dostupné jsou, tím vyšší bude pravděpodobně jejich hodnota. Příkladem může být spolupráce Nike s amsterdamským obchodem Patta. Zatímco jejich ojedinělá spolupráce Nike x Patta Air Max 1 Chlorophyll z roku 2009 má hodnotu okolo 50 000 Kč, daleko dostupnější spolupráce stejných značek na stejném modelu z konce roku 2021 a průběhu 2022 má hodnotu ‚pouze‘ okolo 8000 Kč,“ vysvětluje Daniel Klíma, kurátor ve start-upu FlexDog, který funguje jako specializovaný online katalog tenisek.

Přeprodejní cenu tenisek nicméně může ovlivnit třeba i to, jaký má konkrétní model hype na sociálních sítích. Znamená to, že některé boty jsou tak trendy, že poptávka na trhu převyšuje nabídku výrobce. „Něco takového jsme mohli v posledních letech pozorovat například u modelu Air Jordan 1 nebo Nike Dunk. Maloobchodní cena těchto bot se pohybovala mezi 2500 až 4000 Kč, ale jejich přeprodejní cena byla dvakrát až třikrát vyšší,“ přibližuje Klíma.

Obecně též platí, že čím exkluzivnější tenisky jsou, tím vyšší budou mít pravděpodobně hodnotu. Takovým příkladem jsou spolupráce nebo edice ke speciálním příležitostem. V tomto roce se například povedla spolupráce Nike a značky Louis Vuitton,“ dodává Klíma s tím, že právě kolaborace sportovních značek s luxusními brandy fungují poslední dobou skvěle. Jde totiž o správný mix poměrně dostupného sportovního produktu, který zároveň nese prvky high fashion, což pro mnohé znamená symbol určitého společenského statusu. Mezi další podobně lákavé spolupráce posledních let lze zařadit také Nike x Jacquemus, Adidas x Gucci, Adidas x Prada, Birkenstock x Dior nebo Reebok x Maison Margiela.

Jak začít investovat do tenisek?

Obchodování s teniskami se na první pohled zdá jako obor pro pár zasvěcených, ostřílených hráčů. Pravda ale je, že se do něj může pustit kdokoliv s nadšením pro sportovní boty. Daniel Klíma z FlexDogu radí, že úplně ideální je provést první nákup rovnou od výrobce vybraných tenisek, neboť se tak vyhnete padělkům. Nike a Adidas mají na prodej resellových tenisek dokonce i vlastní mobilní aplikace. Pokud nákup přímo u výrobce nevyjde, je vždy vhodné nakupovat pouze na ověřených webech, případně v obchodech, které disponují kamennou pobočkou. Přehled českých, slovenských i evropských resellů najdete právě i na FlexDogu, kde si nakupující může rovnou porovnat ceny, za něž se tenisky na jednotlivých místech prodávají.

Tím ale rady pro nákup (a případný pozdější prodej) nekončí. Na jakou klíčovou věc při investici do tenisek ještě nezapomenout? „Nikdy svou investici neobouvejte. Po nošení tenisky okamžitě ztratí hodnotu. Stejně tak sledujte pravidelně trh. Dobrým zdrojem informací jsou i sociální sítě, kde se člověk o nových teniskách dozví jako první. Už podle toho, jaká očekávání a nálady provázejí uvedení bot do prodeje, lze odhadnout, jak půjde cena daných tenisek nahoru,“ radí na závěr Klíma.