Haute couture on-line: Miniaturní šaty, nepříjemný trapas a Češka v hlavní roli!
Haute couture fashion week je za námi. Letos trval pouhé dva dny, zato zúčastnit jsme se ho mohli takřka všichni. Konal se totiž výhradně na sociálních sítích. Jak si návrháři s touto výzvou poradili?
Vrcholný luxus pro pár tisíc vyvolených, kteří si mohou dovolit utratit mnoho tisíc (dolarů či eur) za jediné šaty. To je haute couture. Svět dokonalého řemesla, ručně malovaných a vyšívaných látek, svět pohádkových šatů, které se vyrábějí výhradně v Paříži a výhradně na zakázku. Vysoká móda má svá přísná pravidla, která od roku 1945 určuje La Chambre Syndicale de la Haute Couture.
Letos ale bylo vše jinak. Tradiční přehlídky nahradily on-line fotografie a videa, popřípadě skici na papíře (Ralph & Russo, Schiaparelli) nebo zmenšeniny šatů (Dior). Svět založený na přepychu, opulenci a nadbytku, zažívá vlivem koronaviru hodně střídmý rok. Kromě toho, že se nemohl konat klasický fashion week, byly zrušeny i velké společenské akce, kde nachází haute couture své zásadní uplatnění – Met Gala a filmový festival v Cannes. A budoucnost je stále nejistá.
Návrháři to přesto nevzdali a svoje vize světu představili alespoň na dálku. Módní dům Chanel pod vedením Virginie Viard zveřejnil stylový lookbook, který nafotil Švéd Mikael Jansson. V kolekci se pak prolínají jak romantické prvky inspirované 19. stoletím, tak i dekadentní osmdesátky. Vysloveně glamour podívanou ve stylu zákulisních příprav si připravil francouzský designér Julien Fournié, který do hlavní role obsadil českou modelkuMichaelu Tomanovou.
Velice kreativně se k současné situaci postavila Maria Grazia Chiuri, která představila kolekci miniatur – zmenšených, ale precizně zpracovaných šatů, jež bude rozesílat klientům Dior (mimochodem, takto se řešil nedostatek látek i v poválečných letech haute couture). Australská dvojice Ralph & Russo prezentuje část své kolekce na modelce-avatarovi, kterou navíc digitálně přenesla k sedmi divům světa.
To Alexandre Vauthier, oblíbený couturiér zpěvačky Céline Dion, zasadil své modely do karanténního domácího prostředí. A koronavirová krize se vepsala i do kolekce polského tvůrčího dua La Metamorphose, které modelkám nasadilo delikátní krajkové roušky.
Jakkoli by se mohlo zdát, že v digitálním prostředí mají tvůrci vše pod kontrolou a není zde prostor pro náhody, není tomu tak. Olivier Rousteing, kreativní ředitel módního domu Balmain, jistě nebyl nadšený, když na internet unikly fotografie, na nichž má jedna modelka rozjetý šev a druhé kouká z korzetu vycpávka (na oficiálních fotografiích je obojí vyretušované). Ale i to vypovídá o letošní sezóně haute couture, jejíž příprava byla nebývale náročná, a dost možná tak došlo i na ono pověstné „šití horkou jehlou“.