Fitness trendy 2018: Wearables, HIIT, jóga a co dál? | Ženy.cz
 


Trendy ve cvičení 2018: Vsadíte na klasiku, nebo zkusíte nové hity?

13. března 2018
Trendy ve cvičení 2018: Vsadíte na klasiku, nebo zkusíte nové hity?
• Foto: iStock.com

Horké novinky i oblíbené stálice. Máme pro vás přehled toho, co bude v letošním roce hýbat světem milovníků pohybu. Do které skupiny se zařadíte vy?

HIIT

Na výsluní se poprvé objevil před několika lety. Na chvíli se zdálo, že o něj už nebude takový zájem, ale nyní je zpátky a vypadá to, že se na žebříčku popularity ještě dlouho udrží.

Výhodou vysoce intenzivního intervalového tréninku (High Intensity Interval Training) je, že je jedinečný a prospívá všem, tedy i těm, kteří se nikdy nehýbali, i těm starším dospělým, nezabere příliš mnoho času a nevyžaduje žádné speciální vybavení. Je ovšem náročnější na srdce a klouby, pokud vás tedy nějaký z těchto problémů trápí, konzultujte cvičení s lékařem. Ve světě se ovšem začínají objevovat i lekce LIIT, tedy nízkointenzivního intervalového tréninku, který se od HIIT liší tím, že intenzivní část tréninku je o něco méně náročná a čas určený pro rekonvalescenci je delší.

Skupinové lekce

Znáte to, ve dvou se to lépe táhne. Pokud se rozhodnete cvičit ve větší skupině třeba s přáteli, je takový pohyb jednoznačně zábavnější a víc motivující. A tak skupinové lekce zažívají opět velký boom. Jejich výhodou je široká nabídka možností, ze které si vyberou jak ti, kteří potřebují rychlou hudbu, pulzující energii a vzájemné hecování, tak ti, kteří dávají přednost pomalým, plynulým pohybům a koncentraci. Zároveň ale roste zájem i o cvičení v menších skupinách (2–3 lidé), při kterém se vám může lektor více věnovat, a kromě toho nemusíte často platit tolik jako při osobním tréninku.

Dalším trendem poslední doby je skupinové venkovní běhání. Do běžeckého kurzu se můžete přihlásit například na www.jdubehat.cz. Vsaďte se, že na nějakou takovou partu určitě dříve či později narazíte i ve svém okolí.

Nositelné technologie

Možná jste si také všimli, že stále více lidí využívá při sportování (a nejen při něm) tzv. wearables. O co jde? O všechny ty chytré hodinky a fitness náramky, které dokážou sledovat, kolik kroků uděláte, jak dlouho se hýbete, kolik přitom spálíte kalorií, jaký je váš srdeční tep a podobně.

Z dlouhodobého hlediska pak umí vytvářet nejrůznější přehledy a vy tak můžete přesně vidět, jestli a jak se zlepšují vaše výkony. A když už jsme u těch technologií, vyzkoušeli jste už cvičení pomocí elektrostimulace svalů (EMS)? Jeho výhody oceníte zejména tehdy, pokud máte nějaké pohybové omezení, například v důsledku úrazu nebo nadváhy. Pro ostatní může fungovat jako doplnění běžné sportovní aktivity.

Využívání váhy vlastního těla

Je to jednoduché, nepotřebujete žádné zvláštní vybavení, i když lze samozřejmě využívat například různé posilovací gumy či balanční podložky, můžete cvičit v klidu doma nebo třeba podle on-line videí. Tady ovšem dejte velký pozor na to, koho si vyberete za svého virtuálního lektora. Měli byste si vždy ověřit profesní úroveň daného člověka. Zajímavé lekce najdete například na www.onlinefitness.cz nebo www.fitfabstrong.cz. Případně můžete využít některou z mnoha dostupných aplikací do mobilního telefonu. A až vás kliky, dřepy, vzpory, výpady nebo angličáky přestanou bavit, můžete vyzkoušet cvičení se závěsným systémem TRX.

Jóga

Tenhle trend bude in asi pořád. Už jen vzhledem k tomu, kolik různých druhů a podob jógy existuje. Pokud chcete dynamičtější pohyb, vsaďte na powerjógu. Chcete se pořádně protáhnout a v dobrém slova smyslu zapotit? Vyzkoušejte bikramjógu. Pro milovníky klasiky je tu hathajóga, pro pokročilé ashtanga, vinyasa plyne pomalu společně s dechem, akrojóga v sobě zahrnuje prvky akrobacie, a tak bychom mohli pokračovat dál. Některé jógové směry jsou dokonce zaměřené i na odstraňování nejrůznějších zdravotních problémů a bloků.

A co je nejvíc in ve světě, pokud jde o jógu? Jednak speciální jógové pobyty na odlehlých ostrovech, třeba v Řecku, na Bali nebo v Thajsku, tzv. yoga retreats, jednak lekce za přítomnosti zvířat, jako jsou psi, kočky nebo kozy. A abychom nezapomněli, dalším velkým trendem je nošení jógového oblečení i mimo lekce v běžném životě.

Cvičení pro zdraví

Stále víc se také v nabídkách fitcenter, a nejen tam, objevují lekce a programy zaměřené na zdravá záda, funkční chodidla nebo speciální cvičení pro maminky po porodu, ty hodně řeší zejména diastázu přímých břišních svalů, tedy jejich rozestup. Je tedy jasné, že pro stále více lidí představuje pohyb nejen způsob, jak zhubnout, ale i jak napravit neduhy způsobené sezením u počítače a nevhodnými nebo nedostatečnými pohybovými návyky. Ostatně podle Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR jsou nejčastějšími příčinami nemocnosti zaměstnanců onemocnění dýchacích cest a nemoci svalové a kosterní soustavy. A tento stav se meziročně nezlepšuje, právě naopak. Velký boom zažívá také využívání válců (rollerů) pro protahování a masáže namožených nebo zatuhlých svalů a fascií (svalových obalů).

Článek vyšel v časopise Dieta. Aktuální číslo přináší rozhovor s Kateřinou Hrachovcovou, velké téma o jarním detoxu, a to nejen tělesném, ale i duševním, a spoustu dalšího zajímavého čtení o zdravém životním stylu. K dostání právě teď!

......Autor: red

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. S námi zhubnete zdravě a napořád!