Osobní trenér: Kdy a komu se vyplatí a jak najít toho opravdu dobrého?

6. března 2018
720p480p360p240p
Zuzka Light má vzkaz pro ženy, které začínají cvičit • Zdroj: Adam Balažovič/Jesse James

Často slýcháte, že cvičení pod vedením trenéra je zárukou toho, že budete vše provádět správně a bude to mít požadovaný efekt. A že minimálně tehdy, když s nějakým sportem začínáte, měli byste o rady poprosit odborníka. Ale skutečně to tak je? A jak poznat toho opravdu zkušeného?

Když si najmete osobního trenéra, absolutně mu důvěřujete. Berete ho podobně jako třeba lékaře a je to zcela přirozené. Je to odborník ve svém oboru a vy mu za jeho profesionální služby platíte. Může se ale stát, že po nějaké době začnete mít pocit, že jeho rady a trénink vlastně tolik nepomáhají. Začnete si o problematice zjišťovat další informace a najednou narazíte na něco úplně jiného, než vám říkal. I to je přirozené, informací koluje zejména po internetu mnoho, a ne všechny jsou ověřené.

Právě tady je ale prostor pro zkušeného trenéra, který by vám měl zákonitosti pohybu a lidského těla dokonale vysvětlit a nejrůznější pravidla by měl aplikovat na vás a přizpůsobit je potřebám vašeho těla – teprve potom do sebe všechny dílky skládačky zapadnou a vy máte jasno.

V čem je problém?

V první řadě je trenérů hodně, možná až příliš. „Způsobuje to snadná dostupnost kurzů, bohužel včetně těch rekvalifikačních, a nabídka fitness škol, které vám za školné nabídnou téměř cokoli, včetně výroby certifikovaného trenéra za pouhý měsíc,“ popisuje renomovaná česká trenérka Radka Vandasová, kterou si za svou ambasadorku vybrala značka Nike.

To, že se z fitness stal obrovský trend, dokládají i statistiky. V Česku sice přesná čísla nevedeme, ale v Británii je nárůst dramatický – mají tam už 22 tisíc osobních trenérů, přičemž z toho jen pouhých 18 % považuje trenérství za svou hlavní výdělečnou činnost. „Vykašlat se na stávající zaměstnání a stát se trenérem je fenoménem dnešní doby, protože je to velmi jednoduché. Spousta z těchto novodobých trenérů to navíc vnímá spíš jako slávu na Instagramu,“ říká respektovaný trenér Rich Tidmarsh (zkontrolujte si ho třeba na www.r4reach.com).

A co certifikáty?

Nepřehlednou situaci s trenéry bohužel příliš neřeší ani kvalifikace nebo certifikace, jež by byly udělovány jen těm trenérům, kteří mají obor zvládnutý skutečně komplexně. I těch je tady totiž mnoho. „Žádná z nich navíc nedokáže komplexně zajistit dobrou úroveň trenéra. Kromě krátkodobého vzdělání v trenérském kurzu a ,nabiflování´ teorie ke zkoušce zde hrají roli další skutečnosti, hlavně vlastní zkušenosti ze svého tréninku, kompenzace, regenerace, znalosti anatomie, biomechaniky, cyklování tréninků, rehabilitace po zranění a podobně,“ vysvětluje Radka Vandasová.

Příliš se nelze spoléhat ani na poměr „čím více (kvalifikací a absolvovaných kurzů), tím lépe“. „Ani seznam složených kurzů v portfoliu nezaručí klientovi to, že bude trenér nabrané vědomosti při trénincích aktivně využívat,“ dodává instruktor fitness a Les Mills a ambasador značky Reebok David Pártl. Nezbývá tedy, než se na „trhu s trenéry“ pokusit vyznat na vlastní pěst. Sestavili jsme pro vás návod, který by vám hledání toho pravého (trenéra) měl usnadnit.

Proč špatný trenér vadí?

Protože špatný trénink neznamená jen vyhozené peníze a ztracený čas, ale také vliv na zdraví. Bolesti zad a potrhané vazy bývají nejčastějšími problémy, se kterými lidé končí u lékaře v důsledku špatného zacházení při tréninku. Jaké jsou nejčastější chyby? V první řadě nemají trenéři dostatečnou znalost tréninkových metod. Na další místa v pomyslném žebříčku neprofesionality by námi oslovení trenéři zařadili také přílišnou univerzálnost tréninku, kdy každému svému klientovi diktují tutéž sestavu, která se cvičí pořád dokola.

S tím souvisí jedna ze zásadních věcí, a sice že trénink by měl být individualizovaný. To znamená, že ať už máte soukromého trenéra, nebo jste na hromadné lekci, instruktor by vám vždy měl dokázat cvičení přizpůsobit, hledět si vás. Změny v tréninku by navíc měly přicházet v návaznosti na odezvu těla a veškeré metody by měl mít trenér odzkoušené na sobě.Spousta trenérů jsou buď teoretici, nebo nemají daný trénink vyzkoušený na vlastním těle a netuší odezvu klientova organismu. Trenér by měl být na vyšší fyzické úrovni než jeho cvičenec.

Stejně tak je ale důležité, abyste vlastní tělo poslouchali i vy sami. „Pokud se cítíte během tréninku nebo po něm špatně, je něco v nepořádku. Trenér by měl s vámi stále konzultovat, zjistit vaše cíle a směřovat tréninkový plán k jejich dosažení. Také by měl chodit připraven a věnovat se vám po celý trénink,“ popisuje David Pártl. Neexistuje tedy, aby trenér během vašeho cvičení třeba odpovídal na esemesky nebo si povídal s kolegou.

Povídat by si měl jedině s vámi, a to výhradně o cvičení a vašem těle. Vše ostatní proberte až po sprše, jinak se vzájemně obíráte o koncentraci. Každou minutu zkrátka musíte být pod maximálním dozorem.

Hrají roli peníze? „Není to populární, ale hrají,“ nebojí se otevřenosti Radka Vandasová. Dobrý trenér si může (a měl by!) účtovat vyšší sazbu vzhledem k odbornosti, letům praxe, dosaženým kurzům v oboru i oborech souvisejících, naplněnému diáři a podobně. Do jeho ceny se promítají jak již absolvované, tak i předpokládané kurzy nebo workshopy, kterými svou kvalifikaci a trenérskou kvalitu zvyšuje. Ale pozor, vyšší cena znamená vždy vyšší kvalitu – v žádném případě to není úzus.

Jak poznat dobrého trenéra?

Přístup osobních trenérů jsme probrali celkem do hloubky. Vy ale ze všeho nejdřív potřebujete vědět, jak se zorientovat. Na co se ptát, čeho si všímat, a hlavně vědět, jak někoho, kdo není moc dobrý, odhalit co nejdříve. Tyhle signály vám s tím pomohou.

Má reference – pokud vám trenéra doporučí někdo z vlastní zkušenosti, máte v podstatě vyhráno.

Sestavuje vám tréninkový program na míru a ptá se, jaká jsou vaše očekávání.

Pozná, co potřebujete. Při cvičení kontroluje vaši techniku. › Investuje – do vzdělávání, do zkušených kolegů, do vybavení. › Má vlastní studio – také to může být určitý a velmi dobrý ukazatel.

Rozumíte mu. Chápete, co říká, čili to pak také budete umět provést. › Je vám sympatický. Rovněž váš první dojem je velmi důležitý, přece jen spolu budete trávit celkem hodně času.

A na závěr pár otázek, kterými byste svého trenéra měli zahrnout:

Jaké má vzdělání?

Jaké jsou jeho praktické zkušenosti se sportem?

Má praxi v rehabilitaci?

Jak umí popsat, co po mně žádá?

Dokáže vysvětlit principy cvičení?

Kdy s jeho cvičením dosáhnete svých cílů?

Kolik má klientů?

Článek vyšel v časopise Dieta.

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. S námi zhubnete zdravě a napořád!