Jojo efekt? Může za něj jediná chyba: Která to je a jak mu předejít? | Ženy.cz
 


Jojo efekt? Může za něj jediná chyba: Která to je a jak mu předejít?

18. února 2020 • 06:00
• Foto:iStock.com

Také jste chtěli zhubnout co nejrychleji, a teď máte kil mnohem víc? Pokud jste se upnuli na extrémní dietu, mohla jít kila první dny i týdny velice rychle dolů. Ta pravá výzva přichází až po ukončení dietního režimu. Nízký příjem a dlouhodobé odpírání si se na těle podepíšou i s úroky a váha může ukázat i číslo vyšší než na samém začátku. 

Našla jste si dietu, ale odmítáte změnit svůj životní styl? Pak hledejte dále! A najděte takovou, kterou byste mohla dodržovat do konce života.

V tom je totiž ten vtip: Rychlé a extrémní diety založené na odpírání a omezování sice nějakou dobu vydržíte a kil se zbavíte, už dopředu je vám ale jasné, že takhle celý život žít nemůžete. Nejíte lepek, sladké, vynecháváte alkohol, není pak divu, že se těšíte, až dieta skončí a vy půjdete zase s přáteli na víno. Zkrátka: pokud se po dietě vrátíte ke svému starého životnímu stylu, bude to znamenat kila zpět a možná ještě nějaké navrch.

Jak hubnout zdravě a bez jojo efektu

Předejít jojo efektu můžete už výběrem správné diety. Vyhněte se všem detoxům a příliš omezujícím dietám, které jsou založeny na konzumaci omezeného spektra potravin. 

Vsaďte raději na zdravý jídelníček, kde nechybí ani to, co máte rádi, i když je to víno nebo čokoláda.

Příklad zdravého jídelníčku, který vám pomůže udržet váhu, najdete zde.

Příklad zdravého jídelníčku, se kterým zhubnete, najdete zde.

Jezte to, co máte rádi

Jediné omezení, které byste měla podstoupit, je snížení kalorického příjmu, a to pouze na hodnotu, při které nebudete hladovět. Tělo tak nebudete zbytečně stresovat, podpoříte správnou hormonální funkci, a přesto budete efektivně spalovat přebytečný tuk.

Kalorický redukční příjem si můžete napočítat přes nejrůznější on-line kalkulačky, přičemž výpočet bude vycházet z bazálního metabolismu a denní fyzické aktivity. 

Při dietě byste se měla ve větší míře vyhýbat alkoholu, sladkostem a tučným pokrmům. Určitě si ale nic nezakazujte! Pokud si jednou týdně dopřejete něco hříšného, nebudete mít nutkání to dohánět později. Mnohem snadněji tak ukočírujete množství a zároveň se nebudete muset vyhýbat společenským událostem, jako jsou nejrůznější oslavy, večírky apod. 

Nehubněte příliš rychle

Zdravá redukce by se měla pohybovat okolo půl až jednoho kila za týden. „Ze začátku může váha klesat o něco rychleji, jelikož se tělo zbavuje přebytečné vody, kterou zadržovalo z přemíry nezdravých potravin a přemíry sacharidů ve stravě. Už po pár dnech se ale váha ustálí a budete bojovat za každý gram,“ říká výživová expertka Veronika Duží. „Nemějte však velké oči a vizualizujte si tuk např. do kostek másla. Uvědomíte si, jak moc dvě stě padesát gramů tuku ve skutečnosti je, a budete na sebe rázem pyšná.“

 

Nezapomeňte na pohyb

Příčinou jojo efektu po skončení diety může být nejen nárůst kalorického příjmu, ale také nedostatečný výdej. Zatímco dosud jste byla při dietě zvyklá pravidelně cvičit, teď se dostavil pocit, že už nemusíte... Opak je ale pravdou. Zatímco za redukcí stojí v hlavní roli váš jídelníček, v udržovacím režimu vám právě pohyb nejlépe pomůže se ve stávající formě udržet. 

I přes jen pozvolné navyšování kalorického příjmu vám váha může začít stoupat příliš rychle. Není totiž snadné najít tu míru, kolik kalorií navíc už je příliš. Nezapomínejte proto na pohyb. Nejenže vám bude líto si po hodinovém běhu dát kus dortu, ale především snadněji udržíte ideální energetickou bilanci. 

 

Autor: redakce Ženy.cz
Jdi na homepage Zpět na začátek