DASH dieta: Zdravé hubnutí, které doporučují odborníci! | Ženy.cz
 


DASH dieta: Zdravé hubnutí, které doporučují odborníci!

1. října 2020 • 06:00
• Foto: istock.com

Psal se rok 1997, když v The New England Journal of Medicine vyšla studie o speciální dietě, která dokáže zásadním způsobem snížit problematický vysoký krevní tlak. Zmiňovaná dieta se zapsala do povědomí veřejnosti jako DASH – Dietary Approaches to Stop Hypertension. A způsobila celkem poprask.

Psal se rok 1997, když v The New England Journal of Medicine vyšla studie o speciální dietě, která dokáže zásadním způsobem snížit problematický vysoký krevní tlak. Zmiňovaná dieta se zapsala do povědomí veřejnosti jako DASH – Dietary Approaches to Stop Hypertension – a stála na dnes již všeobecně známém doporučení omezení příjmu nevhodných tuků ve stravě.

Plná byla naopak celozrnných obilovin, ovoce, zeleniny, ryb, drůbeže, luštěnin a nízkotučných mléčných produktů a na minimum stáhla červené maso nebo sladkosti. Snahou bylo nechat pacienty dosyta najíst, ale dát jim zdravé zdroje energie a naučit je vybírat správné potraviny. Taková doporučení pro dnešek způsobila opravdový zlom. Ten ovšem vlastně nastartoval celý boom zdravého stravování.

A ten přinášel benefity. Lepšil se nejen krevní tlak, ale i fyzická kondice jako taková. Lidé na DASH dietě cítili víc energie a zhruba čtyři roky stará studie prezentovaná v American Academy of Neurology vykreslila nakonec ještě jeden podstatný, nový a přitom tak logický rozměr – DASH dieta má viditelně preventabilní účinky v otázkách psychických onemocnění, jako jsou například deprese nebo úzkosti!

Jídlo a psychika

Přestože ani tato zmínka o souvislosti jídlo/psychika pro vás nemusí být nová, pro vědce a lékaře je stále ještě neprobádaná. Protože hybných mechanismů je v tomto ohledu spousta. Pro teď odborníci skončili u obecných konstatování o jediné jisté skutečnosti: Dobře poskládaný jídelníček plný živin představuje lepší vyhlídky nejen pro vaše fyzické, ale i psychické zdraví. Tedy už neplatí jen: Jste to, co jíte. Ale i cítíte se tak, jak jíte. A teď se teprve pomaličku odhaluje proč.

Jednou z odpovědí je fakt, že nezdravá strava se spoustou cukrů a éček vyvolává v těle, a především pak v oblasti střev, vznik mnoha zánětlivých procesů. A jakmile v těle probíhá zánět, není vám dobře a logicky se dobře necítíte. Na přetřes se dostala mimo jiné i otázka střevního mikrobiomu. O střevech se začalo mluvit jako o tzv. druhém mozku. Například se ukázalo, že střevní bakterie obsahují aminokyseliny ovlivňující určité mozkové buňky, ale za samotnou komunikací na trase střeva–mozek tyto kyseliny nestály. Tu pravděpodobně nejvíc ovlivňuje aktuální skladba střevní mikroflóry, tedy to, v jaké kondici jsou vaše střevní mikroorganismy.

No a tady se projevila zase ta promyšlená jednoduchost DASH diety – pokud zahrnovala málo cukrů a omezené množství tuků, zato hodně vlákniny a mikroživin v podobě vitaminů a minerálních látek, musela střeva zásadně uzdravovat (dodávala jim mimo jiné také probiotické a prebiotické živé bakterie ze živé stravy) a omezovat zánětlivé procesy vyvolávané nezdravou stravou.

V současné době se tak řeší, jak moc naše zdraví ovlivní výživové doplňky s obsahem prebiotik a probiotik. Samotné bakterie, resp. jejich stav, se zatím ukazují jako hlavní zdroj informací pro mozek, který následně také ovlivňují. Potažmo v něm ovlivňují to, jak se cítíte. Pokud by to potvrdily i další výzkumy, byli bychom jako lidstvo na prahu opravdu neuvěřitelného objevu – zjednodušeně řečeno byste na bolesti hlavy mohli dostávat bakterie A, na trable se štítnou žlázou bakterie B, na úzkosti bakterie C…

Ale studie a výzkumy jsou pořád v počátcích a bakteriologická léčba tím spíš. Zatím tedy všichni můžeme začít jediným: DASH dietou. Anebo prostě zdravým jídelníčkem, o kterém přece už dávno víme, že je jedinou správnou cestou k dobré fyzické kondici. A pokud může pomoci i s psychikou, jen lépe.

***

Otázka pro Moniku Divišovou:

Jak přesně aplikace zmiňované DASH diety nebo racionálního jídelníčku skutečně pomůže?

Když lidé s úzkostmi a depresemi vyčistí jídelníček od lepku a cukru a většinou i velkého množství masa a alkoholu… najednou se jim skutečně jakoby rozjasní „obloha“ a mozek. Ale nesmíme zapomínat, že stejně jako výživa ovlivňuje psychiku, je tomu i naopak. Někdy nám nejdou zdravé návyky u klienta vybudovat. Zjistili jsme, že důvodem bývá hluboko uložené trauma neboli nezpracovaná životní událost, a pokud se neadresuje a neintegruje, opravdová příčina nadváhy se nikdy nevyřeší.

Proto jsem si také ke své práci nutriční koučky přidala před lety i trauma-terapeutický výcvik, abych právě s těmito hluboko uloženými zraněními mohla pracovat anebo, pokud jsou velmi závažná, tak jsem je rozeznala a doporučila klientovi zároveň při práci na jídelníčku i spolupráci s psychoterapeutem.

Někdy totiž volí náš organismus tuky jako ochranu – před větším „nebezpečím“ hrozícím naší psychice. Třeba před zahlcením z nezvladatelné situace, která se mohla stát již dávno v našem dětství, je tuk skvělou ochranou – může vyvolat například jakousi otupělost, necitlivost, nedostupnost, fyzicky jsme větší a jakoby silnější… Už před pár lety jsem přestala pracovat odděleně jen s výživou klienta. A letos v dubnu jsme proto po dvou letech příprav spustily s mými kolegyněmi on-line vzdělávací program www. restarthubnuti.cz právě na toto téma. Prioritou DASH diety je omezení soli na úplné minimum. Největší podíl v jídelníčku mají obiloviny, zelenina a ovoce. V menším množství se pak konzumují nízkotučné mléčné výrobky, maso, ryby, ořechy a luštěniny.

Článek vyšel v časopise Dieta. V aktuálním čísle najdete rozhovor se Shopaholic Nicol a dozvíte se, co mělo zásadní vliv na její hubnutí. Karolína Four, jedna z vítězek soutěže FOOD blog roku, vám prozradí, jak nejíst blbě. Čeká vás spousta inspirativního čtení. Kupte si časopis v našem iKiosku

Autor: red

Autor: Linda Háková
Jdi na homepage Zpět na začátek