5 typů jógy: Která je pro vás ta pravá?

13. května 2018
5 typů jógy: Která je pro vás ta pravá?
• Foto: istock.com

Jóga se v našich končinách stala za poslední roky doslova fenoménem. Propadla jste již tomuto cvičení také, nebo stále hledáte svůj pravý styl? Představíme vám nejoblíbenější typy jógy a poradíme, který je pro vás ideální. 

Powerjóga

Powerjóga je v západních zemích nejrozšířenějším stylem. Často překvapí začátečníky, kteří mají o józe představy jako o meditativním cvičení, svojí dynamikou a celkovou fyzickou náročností. Powerjóga je zaměřena na protažení a posílení svalů celého těla. Jednotlivé pozice se u ní dynamicky střídají a důraz je kladen hlavně na sílu a ohebnost. "Rozvíjí koncentraci a vědomé ovládání těla. Je vhodná i ke zhubnutí nebo udržení váhy. Navíc vede k psychické a fyzické relaxaci," říká zakladatelka a instruktorka jógových center Dům Jógy, Věra Vojtěchová.   

Pro koho je vhodná: Pro aktivnější zdravé jedince a pro všechny, kteří potřebují potřebují více pohybu a dynamičnosti.

Vinyasa jóga

Na rozdíl od powerjógy jde spíše než o dynamiku o plynulé provedení jednotlivých pozic a jejich volné splynutí s dechem. Každý pohyb u ní sleduje nádech nebo výdech.  Představuje dokonale sladěnou techniku dechu a pohybu. Cvičení bývá dynamičtější a fyzicky náročnější a vyžaduje maximální soustředění.

Pro koho je vhodná:  Je určena spíše pro ty, kteří mají už alespoň pár lekcí jógy za sebou. Patří stále k dynamičtějším, mladším jógovým školám, a tak její cvičení uvítají zejména ti, kdo se chtějí nejen protáhnout, ale také trochu zapotit.

Hathajóga

Hathajóga je velmi blízko klasickému podání jógy. Lekce začíná relaxací a přes průpravné cviky se přejde k ásanám (pozicím), kdy se důraz klade na dech, správnost provedení a výdrž v každé pozici. Mezi pozicemi jsou zařazovány krátké pauzy pro zklidnění, kdy pozice doznívá a zvyšují se její účinky. Cvičení klasické jógy vás dokáže neuvěřitelně zklidnit, zbavit stresu a napětí, snižuje krevní tlak a celkově uvolňuje.

Pro koho je vhodná: Může ji cvičit prakticky kdokoliv bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Každý cvičí dle svých možností. V případě zdravotních potíží je o nich důležité informovat lektora předem. 

Hot jóga

Hot jóga není samostatným jógovým stylem, ale vylepšeným cvičení jógy, které se liší jednou zásadní věcí – cvičí se v prostorech vytopených na cca 38–41 stupňů Celsia. S vyšší teplotou se jóga a její účinky stávají intenzivnějšími, cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění nebo křeč. Dochází také ke zvýšené detoxikaci vnitřních orgánů, vylepšuje se flexibilita svalů a vytrvalost i odolnost organizmu.

Pro koho je cvičení vhodné: Hot jóga je především vhodná pro ty jedince, kterým cvičení jógy je blízké, ale potřebují se u cvičení pořádně zapotit, nebo pokud je vaše tělo mimořádně ztuhlé a běžné protahování vám příliš nepomáhá. Hot jóga se naopak nedoporučuje nemocným s kardiovaskulárními chorobami, chronicky nemocným,  těhotným a hypermobilním jedincům. 

Hormonální jóga

Hormonální jóga opět není klasickým jógovým stylem ve své pravé podstatě, ale cvičení z nich vycházející upravené na míru něžnějšímu pohlaví. Lekce je zaměřená výhradně na vyladění ženské energie. Začíná relaxací a pokračuje speciálními ásanami s dýcháním do reprodukčních orgánů. Celá lekce je soustředěná zejména na dech a techniky, které umožňují přesné vedení energií v těle tak, aby se postupně vyrovnala hladina hormonů a došlo k ideálnímu harmonickému vyladění v celém organismu. 

Pro koho je cvičení vhodné: Je vhodné pro každou ženu bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Pomáhá harmonizovat reprodukční orgány vyrovnáním hormonálních hladin v těle  a to jak v období dospívání, kdy může zmírnit nepříjemně bolestivou menstruaci, tak v čase plodnosti, kdy pomáhá při potížích s početím, a i při menopauze, kdy harmonizuje rozkolísanou hormonální hladinu a zlepšuje průběh období klimakteria. 

Zakladatelka jógových center Domů Jógy Věra Vojtěchová na závěr doplňuje: „V józe není kladen důraz na ohraničování. Každá hodina a styl můžou být odlišné podle samotného přístupu instruktora a jeho způsobu vedení lekcí. Pokud někdo s jógou začíná, doporučovala bych vyzkoušet více instruktorů a zjistit, jaký styl a vedení mi osobně nejvíce vyhovuje. Naopak se nenechte odradit první hodinou, která není podle vašeho gusta. Ta následující vás může mile překvapit."

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Jak zhubnout – vše, co potřebujete pro zdravé a krásné tělo

Které místo Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem

Ty nejlepší tipy a triky na zhubnutí připravené ve spolupráci s odborníky. Spousta praktických rad a návodů. S námi to dokážete!

Jak zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg, 20 kg. Jak zhubnout boky, zadek a paže. Jak na ploché břicho. Hubnutí po porodu. Atkinsonova dieta. Keto dieta. Jak zhubnout bez pohybu.