5 typů jógy: Která je pro vás ta pravá? | Ženy.cz
 


5 typů jógy: Která je pro vás ta pravá?

13. května 2018 • 06:00
5 typů jógy: Která je pro vás ta pravá?
• Foto:istock.com

Jóga se v našich končinách stala za poslední roky doslova fenoménem. Propadla jste již tomuto cvičení také, nebo stále hledáte svůj pravý styl? Představíme vám nejoblíbenější typy jógy a poradíme, který je pro vás ideální. 

Powerjóga

Powerjóga je v západních zemích nejrozšířenějším stylem. Často překvapí začátečníky, kteří mají o józe představy jako o meditativním cvičení, svojí dynamikou a celkovou fyzickou náročností. Powerjóga je zaměřena na protažení a posílení svalů celého těla. Jednotlivé pozice se u ní dynamicky střídají a důraz je kladen hlavně na sílu a ohebnost. "Rozvíjí koncentraci a vědomé ovládání těla. Je vhodná i ke zhubnutí nebo udržení váhy. Navíc vede k psychické a fyzické relaxaci," říká zakladatelka a instruktorka jógových center Dům Jógy, Věra Vojtěchová.   

Pro koho je vhodná: Pro aktivnější zdravé jedince a pro všechny, kteří potřebují potřebují více pohybu a dynamičnosti.

Vinyasa jóga

Na rozdíl od powerjógy jde spíše než o dynamiku o plynulé provedení jednotlivých pozic a jejich volné splynutí s dechem. Každý pohyb u ní sleduje nádech nebo výdech. Představuje dokonale sladěnou techniku dechu a pohybu. Cvičení bývá dynamičtější a fyzicky náročnější a vyžaduje maximální soustředění.

Pro koho je vhodná:  Je určena spíše pro ty, kteří mají už alespoň pár lekcí jógy za sebou. Patří stále k dynamičtějším, mladším jógovým školám, a tak její cvičení uvítají zejména ti, kdo se chtějí nejen protáhnout, ale také trochu zapotit.

Hathajóga

Hathajóga je velmi blízko klasickému podání jógy. Lekce začíná relaxací a přes průpravné cviky se přejde k ásanám (pozicím), kdy se důraz klade na dech, správnost provedení a výdrž v každé pozici. Mezi pozicemi jsou zařazovány krátké pauzy pro zklidnění, kdy pozice doznívá a zvyšují se její účinky. Cvičení klasické jógy vás dokáže neuvěřitelně zklidnit, zbavit stresu a napětí, snižuje krevní tlak a celkově uvolňuje.

Pro koho je vhodná: Může ji cvičit prakticky kdokoliv bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Každý cvičí dle svých možností. V případě zdravotních potíží je o nich důležité informovat lektora předem. 

Hot jóga

Hot jóga není samostatným jógovým stylem, ale vylepšeným cvičení jógy, které se liší jednou zásadní věcí – cvičí se v prostorech vytopených na cca 38–41 stupňů Celsia. S vyšší teplotou se jóga a její účinky stávají intenzivnějšími, cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění nebo křeč. Dochází také ke zvýšené detoxikaci vnitřních orgánů, vylepšuje se flexibilita svalů a vytrvalost i odolnost organizmu.

Pro koho je cvičení vhodné: Hot jóga je především vhodná pro ty jedince, kterým cvičení jógy je blízké, ale potřebují se u cvičení pořádně zapotit, nebo pokud je vaše tělo mimořádně ztuhlé a běžné protahování vám příliš nepomáhá. Hot jóga se naopak nedoporučuje nemocným s kardiovaskulárními chorobami, chronicky nemocným, těhotným a hypermobilním jedincům. 

Hormonální jóga

Hormonální jóga opět není klasickým jógovým stylem ve své pravé podstatě, ale cvičení z nich vycházející upravené na míru něžnějšímu pohlaví. Lekce je zaměřená výhradně na vyladění ženské energie. Začíná relaxací a pokračuje speciálními ásanami s dýcháním do reprodukčních orgánů. Celá lekce je soustředěná zejména na dech a techniky, které umožňují přesné vedení energií v těle tak, aby se postupně vyrovnala hladina hormonů a došlo k ideálnímu harmonickému vyladění v celém organismu. 

Pro koho je cvičení vhodné: Je vhodné pro každou ženu bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Pomáhá harmonizovat reprodukční orgány vyrovnáním hormonálních hladin v těle – a to jak v období dospívání, kdy může zmírnit nepříjemně bolestivou menstruaci, tak v čase plodnosti, kdy pomáhá při potížích s početím, a i při menopauze, kdy harmonizuje rozkolísanou hormonální hladinu a zlepšuje průběh období klimakteria. 

Zakladatelka jógových center Domů Jógy Věra Vojtěchová na závěr doplňuje: „V józe není kladen důraz na ohraničování. Každá hodina a styl můžou být odlišné podle samotného přístupu instruktora a jeho způsobu vedení lekcí. Pokud někdo s jógou začíná, doporučovala bych vyzkoušet více instruktorů a zjistit, jaký styl a vedení mi osobně nejvíce vyhovuje. Naopak se nenechte odradit první hodinou, která není podle vašeho gusta. Ta následující vás může mile překvapit."

Základní infromaci o tom, jestli máte nadváhu, vám dá naše BMI kalkulačka.

Jdi na homepage Zpět na začátek