Očekávaná černá sci-fi komedie Chudáčci staví na skvělém výkonu Emmy Stone.

Očekávaná černá sci-fi komedie Chudáčci staví na skvělém výkonu Emmy Stone. Zdroj: Atsushi Nishijima / Searchlight Pictures / iStock.com // Grafika: Kateřina Špičáková

Stone hraje Bellu Baxter, mladou ženu, jíž život vrátí nekonvenční vědec.
V touze poznat svět i samu sebe se Bella vydává na dobrodružství napříč kontinenty.
Společnost jí přitom dělá zhýralý právník Duncan Wedderburn.
Toho ve snímku ztvárnil Mark Ruffalo.
Nesvázaná dobovými konvencemi a předsudky Bella proniká do tajů sexuality...
15
Fotogalerie

Barbie pro mírně pokročilé: Chudáčci jsou skvělá komedie, ve vážných polohách ale ztrácí dech

Pokud byla Barbie Grety Gerwig mainstreamovou učebnicí liberálního feminismu pro začátečníky, Chudáčci Yorgose Lanthimose na ženskou emancipaci pohlížejí o něco pokročilejší optikou. Její základní myšlenky servírují s chytrým humorem a ve formálně ambiciózním obalu; v momentech, kdy se snaží filozofovat, ale ztrácí schopnost vzbuzovat opravdové emoce.

Když v roce 2009 na festivalu v Cannes hlavní cenu v kategorii Un certain regard vyhrálo psychologické drama Špičák, do té doby málo známý řecký režisér Yorgos Lanthimos se dostal do povědomí většiny cinefilů po celém světě. Otevřelo mu to cestu k čím dál větším a hvězdněji obsazeným projektům; jeho aktuální počin, černá sci-fi komedie Chudáčci, už patří k nejvyhlíženějším snímkům roku. Podmanivý vizuál v kombinaci s aktuálním námětem v průběhu uplynulých měsíců lákal nejen fanoušky výrazně výtvarně stylizovaných filmů. 25. ledna pak konečně vstoupí do českých kin.

Chudáčci jsou feministickou variací na příběh Frankensteinova monstra.
Chudáčci jsou feministickou variací na příběh Frankensteinova monstra. | Zdroj: Atsushi Nishijima / Searchlight Pictures

Příběh Belly Baxter (Emma Stone) je moderní a svižnou feministickou variací na příběh Frankensteinova monstra; na rozdíl od samoty a vykořeněnosti, které prostupují slavné literární dílo Mary Shelley, jsou ale tady hlavními tématy ženská emancipace a rovnoprávnost v době, kdy právě ženy byly pouhým líbivým doplňkem, majetkem svých otců, manželů, milenců a zařízením na výrobu dědiců.

Bellu přivede zpět k životu svérázný vědec, doktor Godwin Baxter (Willem Dafoe): inteligentní a rychle se učící mladé dámě ale jeho futuristická londýnská vila začne být brzy malá, a tak zatouží po poznávání světa. Jde to ruku v ruce s odhalením existence vlastní sexuality a potěšení, jež jí smyslný fyzický kontakt přináší. Naivní hon za vzrušujícím dobrodružstvím samozřejmě vydrží jen chvíli a Bella se brzy musí srovnat se skutečnou krutostí světa i komplikovaností lidských povah a motivací. Spolu s tím ale roste a postupně se stává lepší a lidštější bytostí, než jsou muži okolo ní.

Chudáčci v mnohém evokují loňský divácký hit Barbie. Ten byl jakýmsi mainstreamovým úvodem do liberálního feminismu; Lanthimos jde o krok dál a místo učebnicové teorie předvádí jednoduchou, srozumitelnou, ale funkční praxi. Jeho svět je fantaskní, není to ale Barbie Land: od skutečného se liší spíše drobnostmi než celkovými poměry a uspořádáním. A jeho hrdinka sice není tak úplně člověkem, není ale ani panenkou. Je silná, neohrožená, nesvázaná dobovými konvencemi. Je si jistá tím, co chce a co nechce poznávat a pociťovat, touží po vědění, touží po požitcích, nemá žádný filtr. Je zábavné ji sledovat.

Emma Stone byla za svůj výkon v Chudáčcích oceněna Zlatým glóbem a dá se očekávat i oscarová nominace.
Emma Stone byla za svůj výkon v Chudáčcích oceněna Zlatým glóbem a dá se očekávat i oscarová nominace. | Zdroj: Atsushi Nishijima / Searchlight Pictures

I formálně jsou Chudáčci samozřejmě ambicióznější než Barbie, ne ale nutně lepší. Snímek Grety Gerwig mimo jiné vynikal precizním řemeslem a promyšlenými kulisami; Lanthimosova novinka sice disponuje kvalitními maskami, ale zprvu dominantní, symbolicky silně promlouvající kostýmy z dílny Holly Waddington brzo ustupují do pozadí. Tam pak fungují jen jako hezká kulisa, místy připomínající téměř čtvrt století starou Ospalou díru Tima Burtona či del Torův Purpurový vrch z roku 2015. Kompaktnost celku narušují často přestřelené vizuální efekty i sugestivní, ale nevyvážený hudební doprovod Jerskina Fendrixe.

Naopak úplně stejně jako Barbie, i Chudáčci nejlépe fungují jako komedie. Scénář je o něco málo chytřejší a rafinovanější, ale stále velmi přístupný. To se mění ve chvílích, kdy se Lanthimos vrhá do serióznějších poloh a zkouší filozofovat. Nevyhne se při tom některým stokrát omletým klišé, a především pak začíná selhávat ve schopnosti vzbudit v divákovi autentické emoce. Velkou záchranou je v těchto momentech geniálně obsazená Emma Stone, která si svým výkonem před několika dny vysloužila Zlatý glóbus. Výtečný je ale i Mark Ruffalo, který se coby zhýralý právník Duncan Wedderburn předvádí v ne úplně tradiční poloze.