.

. Zdroj: Phoebephilo.com / iStock.com / Grafika: Ivona Horváth Souralová

.
Kašmírový svetr, 1700 eur, phoebephilo.com
Kožená bunda, 4900 eur, phoebephilo.com
Ručně pletené šaty s flitry, 14 000 eur, phoebephilo.com
Šněrovací boty, 1200 eur, phoebephilo.com
23
Fotogalerie

Zara v ceně haute couture? Nejočekávanější módní kolekce všech dob budí rozpaky

Jedna z nejuctívanějších návrhářek poslední dekády, Phoebe Philo, konečně představila svou první módní kolekci, kterou vytvořila pod svým jménem. Připomeňme, že ze světa módy se stáhla v roce 2018, kdy opustila módní dům Céline (dnes Celine). Následovala tříletá tvůrčí pauza plná spekulací, kde se Philo vynoří tentokrát. V létě roku 2021 nakonec oznámila, že zakládá vlastní značku, poté následovaly další dva roky ticha. Ticho však v tomto případě jen šponovalo napětí a očekávání. Módní fanoušci se nakonec dočkali v pondělí 30. října, kdy byl spuštěn prodej první kolekce. A prvotní reakce pokrývají celé spektrum emocí: od aplaudujícího nadšení po rozhořčené zklamání. Takhle vysoké ceny totiž nikdo nečekal...

Kdo se těšil na novou kolekci Phoebe Philo, zažil poslední říjnové pondělí šok. Britská návrhářka a někdejší kreativní ředitelka módních domů Chloé a Céline totiž představila kolekci, která si cenami nezadá s haute couture. Nejlevnějším kouskem jsou futuristické sluneční brýle a masivní stříbrné prsteny, které se pohybují okolo 450 eur. K nejdražším kouskům pak patří kožíšek v barvě kaviáru (nejspíš faux fur, ale přesné složení není uvedené) a ručně pletené šaty s flitry, které se pohybují v cenové hladině okolo 12 tisíc, respektive 14 tisíc eur. Jde bezesporu o prvotřídní práci v kombinaci s nejkvalitnějšími materiály, nicméně kolekce i tak budí rozpaky. Jak pronesl módní komentátor Hanan Besovic na svém IG účtu @ideservecouture: na tohle by většině z nás nestačily ani tři výplaty (ba ani osm, když se bavíme o průměrné hrubé mzdě). A to je v přímém rozporu s oficiální prezentací kolekce – civilní, střídmá a přirozená, která neskrývá vrásky ani jizvy (modelky, mezi nimiž nechybí dlouholetá múza návrhářky Daria Werbowy, na sobě nemají make-up).

TIP NA VIDEO: Top second handy v Praze, které musíte navštívit

Video placeholde

Phoebe Philo si vždy zakládala na introvertním pojetí exkluzivity. Její tvůrčí síla spočívala ve vytříbeném minimalismu, který nabízel nové pojetí ženskosti, jež se přirozeně snoubí s pánskými elementy. Když Philo po deseti letech opouštěla módní dům Céline, zbylo po ní nadlouho prázdné místo. Stesk po jejím stylu umocnil i její nástupce v křesle kreativního ředitele Hedi Slimane, který zcela proměnil vizuál značky. Namísto promyšlených siluet přišel prvoplánový návrat k flitrům a minišatům. „Tohle vypadá jako ze Zary,“ spílali mnozí Celine. Podobná kritika se ale teď nevyhýbá ani tehdejší královně Philo. Byť se snažila o svůj pověstný intelektuální přístup, prezentace kolekce na první pohled připomíná právě nabídku Zary – modelky jsou standardně hubené a známý módní řetězec evokuje i nasvícení, pózy či ořezy fotek.

Nabízí se otázka, jestli si Phoebe Philo nedala příliš dlouhou pauzu – jakkoli je to v dnešním zrychleném světě sympatické. Pod rouškou super exkluzivního přístupu, který kromě vysokých cen zahrnuje i fakt, že oblečení není možné nikde vyzkoušet fyzicky a případné vrácení je nutné provést do dvou týdnů, totiž nyní nabízí design, který evokuje něco, co už člověk v poslední době viděl. Trochu Bottega Veneta, trochu Acne Studios, se zipy na kalhotách už před několika lety až do krajnosti experimentovala značka Vetements. Nemluvě o tom, že i rychlé řetězce mezitím zdokonalily systém kopírování i svůj vizuální styl – i pro zmíněnou Zaru dnes totiž pózují modelky zvučných jmen. Hranice mezi drahým a dostupným se tak v online světě zcela smazává, což pro luxusní domy znamená nové výzvy. Phoebe Philo se prozatím rozhodla jít tou nejvíc niche cestou. Její kolekce jsou nejen finančně náročné, současně budou přibývat formou nepředvídatelných „dropů“, tedy limitek (Philo je nazývá edits), které čas od času přistanou na webu a velmi rychle se zase vyprodají. Svědčí o tom i ta první, která je po 24 hodinách víc než z poloviny pryč.

Jisté je, že Phoebe Philo musela pracovat pod tlakem obrovských očekávání. Její fanouškovská základna ji totiž doslova povýšila na kult a bylo jasné, že cokoli jednou v budoucnu pod svým jménem návrhářka představí, bude považováno za nedotknutelné. I v době jejího „sabatiklu“ se z jejích kousků stávaly vintage trofeje, do kterých byli zákazníci ochotni investovat více, než byla původní pořizovací cena. Také v tomto kontextu je poněkud nefér, že pro naprostou většinu věrných, kteří udržovali její jméno při životě, jsou nové kousky zcela nedostupné. Návrhářka se totiž rozhodla vyjít vstříc jen těm, kteří na to doopravdy mají – a nabízí tichý luxus s vizuálem ve stylu Zary, ale s cenami na úrovni haute couture.

„Cena jednotlivých kousků navíc není jediným problémem této debutové kolekce. Navzdory veškerým tlakům dnešní společnosti a apelu na diverzitu v módním průmyslu nedokázala Philo opustit zkostnatělý přístup k velikostem. Její oblečení tak není exkluzivní pouze finančně, smůlu mají i ti, kteří nosí oblečení ve velikosti větší než 42. A to je velmi smutný vzkaz k veřejnosti, která tuto designérku tolik let podporovala,“ dodává Kristýna Dobeš Moučková, editorka webu Ženy.cz. Tito potenciální, avšak zcela nevyužití zákazníci si teď mohou maximálně tak užít svoji frustraci a škodolibě se smát, až za týden či za dva přijdu rychlé řetězce s vlastními kopiemi. Na první (online) pohled budou totiž k nerozeznání.

V souvislosti s uvedením nové kolekce začalo na sociálních sítích kolovat video, na kterém modelka Iman v rozhovoru říká, že bojkotuje kabelky Céline, protože Phoebe Philo začala najímat na přehlídky modelky tmavé pleti až poté, co se k tomu cítila být přinucená společenským tlakem. Iman doslova říká, že na to má samozřejmě právo, nicméně ona má zase jako zákaznice právo nekupovat její kabelky. Jakkoli jde o deset let staré video, frustrovaní zákazníci v post #metoo éře nyní považují značku za nepřijatelně rasistickou a veřejně se hlásí k bojkotu Phoebe Philo. Paradoxní je, že jeden z nejdiskutovanějších kousků nové kolekce, náhrdelník s písmeny MUM, je inspirován matkou Phoebe Philo Celií – grafickou designérkou, jež se podílela na ikonickém přebalu desky Aladdin Sane Davida Bowieho. A Iman, jak známo, byla Bowieho manželkou.

Spor Phoebe Philo s modelkou Iman