Jaké rituály vám dodají energii a posílí zdraví?

Jaké rituály vám dodají energii a posílí zdraví? Zdroj: iStock.com

Proti úzkosti i nachlazení: 7 jednoduchých rituálů ajurvédy na podporu zdraví

Nebojte, nemusíte studovat celou filozofii, pro začátek postačí zařadit do svého dne tyto rituály. Dodají vám energii a posílí vaše zdraví. Možná už řadu z nich děláte.

Terapie ájurvédou si dokáže poradit se stresem a úzkostí, nachlazením, nemocemi, dokonce i projevy artritidy. Tedy aby byla terapie ájurvédou úspěšná, musí si člověk osvojit některé každodenní rituály, které podporují náš vnitřní klid, a velkou roli v tomto učení hraje i strava. Jedná se o drobné, avšak významné změny, které do svého života snadno zařadíte. Výsledky uvidíte velmi brzy.

TIP NA VIDEO: Co jsou přechodové rituály? Jejich význam vysvětluje kněžka Lilie Khousnoutdinová.

Video placeholde

1. Vstávejte za úsvitu

Vstávat s vycházejícím sluncem může být zvlášť během letních měsíců trochu problém. Dá se to ale naučit. „Pokud se probouzíte až po východu slunce, podle ájurvédy to může vést k ucpávání komunikačních kanálů nečistotami. Ucpané komunikační kanály negativně ovlivňují naši mysl i tělo. Nejčastěji se to projevuje špatnou náladou a ospalostí během celého dne,“ říká Věra Vojtěchová, zakladatelka a instruktorka pražských Domů jógy. 

2. Aktivujte metabolismus

Dalším každodenním rituálem podle ájurvédy je vypít po probuzení sklenici čisté neperlivé vody, která aktivuje orgány. Ty pak budou po celý den správně fungovat. Voda by měla být vlažná a před jejím vypitím je vhodné alespoň lehce protáhnout tělo. Čistá voda nalačno podporuje snadnější pohyb střev.

3. Vyprázdněte střeva

Tento rituál má spojitost s předchozím rituálem, kdy voda nalačno povzbuzuje naše střeva. To je důležité, protože podle ájurvédy byste měla střeva vyprázdnit co nejdříve po probuzení, čím déle fungujete přes den bez správného pohybu střev, tím více času působí ve vašem těle toxiny.

4. Vyplachujte ústa

Většina z nás si ráno po probuzení oplachuje tváře a ústa vodou. Málokdo si ale uvědomuje, že jde o jednu z ájurvédských technik, která má dokonce vlastní název – Shat Kriya. „Jedním z důležitých ájurvédských diagnostických ukazatelů je náš jazyk. Důležitá je jeho správná očista. K tomu se používá nejčastěji škrabka na jazyk, která eliminuje toxiny, jež tělo zejména během noci na jazyk vyplaví. Čím je povlak silnější, tím více je naše tělo zatížené. Odstraněním těchto toxinů si pomáháme ke zdravému trávení i chuti k jídlu,“ říká Věra Vojtěchová. 

5. Jezte pravidelně

Podle ájurvédy jsme doslova to, co jíme. Společně s potravou a kaloriemi přijímáme také pránu (životní energii) potravin, které konzumujeme. Tato energie se stává naší součástí a ovlivňuje nás. Naprosto klíčovým prvkem v ájurvédě je strava. Podle ní byste měla jíst tři jídla denně, přičemž oběd by měl být největší. 

6. Pár minut ráno cvičte a meditujte

Nedílnou součástí ájurvédy je praktikování jógy, pránájámy (vědomé dýchání) a meditace. Snažte se každé ráno si vyčlenit pár minut na protažení a provedení základních pozic jógy. Poté by mělo následovat dechové cvičení a zakončete to meditací, která vás nabudí do nového dne.

7. Choďte dřív spát

Chcete-li si udržet co nejlepší zdraví, choďte spát před desátou večer, protože podle ájurvédy se tělo očišťuje a obnovuje mezi desátou večer a druhou ráno. Hodinu před tím, než si půjdete lehnout, odložte chytrý telefon, tablet či laptop. V ideálním případě byste neměla trávit čas ani u televizní obrazovky. Všechna tato zařízení totiž vyzařují škodlivou energii, kterou si s sebou odnášíte do postele, a to jistě nechcete.

Článek vyšel v časopise Blesk pro ženy 5/20.