Jak vám pomůže kineziologická páska? Kdy máte tejpovat | Ženy.cz
 


Jak vám pomůže kineziologická páska? Kdy máte tejpovat

30. srpna 2019 • 06:00
Jak vám pomůže kineziologická páska? Kdy máte tejpovat
Tejpování výrazně pomáhá při nápravě zranění • Foto:iStock.com

Při volejbalu, běhu nebo při cyklistickém závodě si můžete všimnout barevných pásek, jimiž jsou sportovci polepeni. Nejčastěji je mají na ramenou, kolenou či přes záda. Kineziologické pásky nejen pomáhají zvýšit výkon, ale hlavně uzdravit poraněná místa na těle. A mohou se vám hodit i při vašich běžeckých trénincích!

Kineziologická páska je terapeutická páska, která se strategicky aplikuje na tělo a poskytuje podporu, zmírňuje bolest, snižuje otoky a zlepšuje výkon. Kdo jednou vyzkoušel, ví, že umí zázraky a vrátí vás rychle do formy. Sportovní terapeuti a fyzioterapeuti ji doporučují, kde to jen jde. Na natažené svaly, vykloubené palce, na bolest holení, ramen, vbočeného palce a dalších. Proto je dobré vědět, jak tyto pásky fungují a kdy vám mohou pomoci.

Jak funguje kineziologická páska?

Tato páska je opravdu pružná. V současné době je na trhu více než 50 značek kineziologických pásek. Původně ale produkt pochází již ze 70. let z Japonska. Tamní chiropraktik Kenzo Kase vytvořil pásku s patentovanou směsí bavlny a nylonu. Je navržena tak, aby napodobovala pružnost pokožky, takže ji můžete používat na celý rozsah pohybu. Páska je také voděodolná a dostatečně pevná, aby zůstala aplikovaná po dobu tří až pěti dnů, a to i při cvičení nebo sprchování. Když je páska nanesena na tělo, mírně se stáhne a jemně zvedne pokožku. Předpokládá se, že to pomůže vytvořit mikroskopický prostor mezi kůží a tkáněmi pod ní.

Při jakých problémech pomůže?

Mnoho studií naznačuje, že tejpování pomocí této pásky je nejúčinnější, pokud se používá společně s konvenčními léčebnými metodami. Kdy ji tedy přizvat na pomoc?

Vytváří prostor v kloubech

Při léčbě kloubů zaznamenaly pásky velký úspěch, zejména v oblasti kolen a ramen. Při použití kineziologické pásky na koleno či rameno se zvětšuje prostor v kolenním i ramenním kloubu. Přestože je zvětšení prostoru malé, pomáhá snížit riziko podráždění kloubů.

Může změnit signály na bolestivých místech

Někteří fyzioterapeuti předpokládají, že páska částečně mění informace, které váš nervový systém vysílá o bolesti a kompresi v těle. Dr. Megann Schooley, klinická specialistka v oblasti sportovní fyzikální terapie, to vysvětluje takto: „Všechny vaše tkáně  kůže, pojivová tkáň, svaly  obsahují smyslové receptory, které cítí bolest, teplotu a dotek. Všechny receptory přispívají k propriocepci, to znamená, že váš mozek vnímá, kde je vaše tělo a co dělá. Tejpování uvolňuje základní tkáně a tato dekomprese tkání může změnit signály směřující do mozku. Když mozek přijme jiný signál, bude reagovat jinak,“ říká Schooley. A proto fyzioterapeuti používají kineziologickou pásku ke zvednutí kůže přes tyto napjaté svaly. Když je oblast dekomprimována, receptory bolesti vysílají nový signál do mozku a napětí ve spouštěcím bodě se snižuje.

Může zlepšit cirkulaci krve a tekutin

Pokud jste byli zraněni, mohla by vám kineziologická páska pomoci zlepšit oběh a snížit otoky v oblasti zranění. Americká studie z roku 2017 ukázala, že kineziologické tejpování může zlepšit průtok krve v kůži a zlepšit cirkulaci lymfatických tekutin. Lymfatická tekutina je většinou voda, ale také obsahuje proteiny, bakterie a další chemikálie. A lymfatický systém je způsob, jak vaše tělo reguluje otok a hromadění tekutiny. Změna toku lymfatické tekutiny pomáhá s rychlejším hojením modřin.

Léčí zranění

Fyzioterapeuti někdy používají tejpování jako součást celkového léčebného plánu pro lidi, kteří byli zraněni. Americká asociace pro fyzikální terapii uvádí, že tejpování je nejúčinnější, pokud je používáno ve spojení s jinými způsoby léčby, jako je ruční terapie. „Používáme tejpování ke zmírnění bolesti a otoku,“ říká odbornice Megann Schooley, „ale vždy se používá jako doplněk toho, čeho se snažíme dosáhnout.“

Podporuje slabé části

Kineziologická páska se také používá k další podpoře svalů nebo kloubů, které to potřebují. Zejména oblast kolen a kyčlí či Achillových šlach, které jsou až přetěžovány. Na rozdíl od bílé lékařské nebo atletické pásky vám kineziologická páska umožňuje normální pohyb. Studie na sportovcích ukázaly, že když se kineziologická páska používá na unavené svaly, výkon se zlepšuje.

Přeškoluje svaly

Kineziologická páska může pomoci přeškolit svaly, které ztratily funkci nebo si zvykly na nezdravý způsob práce. Například tejpování lze použít k opravě držení těla v oblasti hlavy a krku. Velkým pomocníkem je i při tolik rozšířeném problému vbočeného palce.

Zvyšuje výkon

Někteří sportovci používají kineziologické tejpování, aby jim pomohlo dosáhnout špičkového výkonu a ochránili se před zraněním. „Mnoho běžců používá tuto pásku, když běží maraton,“ říká Schooley. „Někdy umístíme pásku podél hýžďového svalu jako způsob ′probuzení‘ svalu, abychom mu připomněli, že má pracovat.“

Kdy pásku raději nepoužívat

Za určitých okolností by se kineziologická páska neměla používat. Zahrnuje následující:

Otevřené rány. Použití pásky přes ránu může vést k infekci nebo poškození kůže.

Hluboká žilní trombóza. Zvyšující se průtok tekutin může způsobit uvolnění krevní sraženiny, což může být fatální.

Aktivní rakovina. Zvýšení přísunu krve k rakovinnému růstu může být nebezpečné.

Odstranění lymfatických uzlů. Zvyšující se tekutina, kde chybí uzel, může způsobit otok.

Cukrovka. Může vzniknout reakce na pásku kvůli tlaku.

Alergie. Pokud je vaše pokožka citlivá na lepidla, může vyvolat silnou reakci.

Jemná a křehká kůže. Pokud je vaše pokožka náchylná k roztržení, neměli byste na ni pásku nanášet.

 

V současné době je na trhu více než 50 značek kineziologických pásek. Původně ale produkt pochází již ze 70. let z Japonska.

Klíčová slova:  zdravísportkloubytrénink
Jdi na homepage Zpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy