Co na sebe při běhání v zimě, v létě, v dešti: Manuál pro každé počasí | Ženy.cz
 


V čem běhat v zimě, v dešti, ve vedru: Manuál pro každé počasí

19. března 2019 • 06:00
V čem běhat v zimě, v dešti, ve vedru: Manuál pro každé počasí
• Foto:iStock.com

Neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený běžec, praví stará běžecká pravda. Připomeňte si ji pokaždé, když se vám do tenisek nebude chtít kvůli zimě nebo zataženým oblakům.

Existuje řada proměnných, které je při výběru běžeckého outfitu brát pokaždé v potaz. Každý se jinak potí, jinak vnímá teplo a chlad, různým tempem běhá různé vzdálenosti. Dvě obecné rady ale přeci jen existují.

1) před každým během vystrčte hlavu z bytu a zjistěte, jaké venku panují podmínky a jak se v nich cítíte

2) oblékněte se tak, abyste pociťovali lehký chlad (který po několika minutách pohybu zmizí).

I tak se ale dá sestavit něco jako manuál podle venkovních teplot. Pochopitelně každý vnímá pocity chladu a horka trochu jinak, takže upravujte podle vlastních potřeb.

Nad 20 °C

V létě je to jasné, šorkty a tílko. V běžeckém triku s krátkým rukávem se člověk sice zapotí víc než v tílku, látka ale zase ochrání ramena před dotěrnými slunečními paprsky. V každém případě se nezapomeňta namazat opalovacím krémem. Příliš krátké trenýrky mohou znamenat odřená stehna. Hodí se i kšiltovka a dobré sportovní brýle. Více o běhání v horku a o tom, jaká vás mohou čekat další úskalí, čtěte zde:

Když je trochu chladněji, měníme tílko za tričko s krátkým, později s dlouhým rukávem. Nohy něco vydrží, takže si můžete ještě nějakou dobu užívat šortky anebo sáhnout po tříčtvrtečních legínách.

15 až 20 °C

Jakmile teploty klesnou pod patnáct, dlouhý rukáv i nohavice jsou nutností. „Když je venku kolem patnácti stupňů, stačí vám určitě něco lehkého, nejlépe tenké termoprádlo s dlouhým rukávem a navrch tenké tričko, anebo upnuté tílko a na něj triko s dlouhým rukávem a legíny,“ doporučuje trenérka Denisa Barešová.

10 až 15 °C

Vezměte si tentýž outfit jako v předchozím bodě, ale navíc přidejte ochrannou vrstvu – například péřovou vestu nebo tenkou šusťákovou bundu. Důležité je zmínit se, že čím déle běháte, tím rychleji se vaše tělo ohřívá. Je tedy možné, že v tomto pak v pohodě vydržíte i v pěti stupních.

5 až 10 °C

„Ideální je proteplené termoprádlo s dlouhým rukávem, na něj šusťáková bunda nebo péřová vesta, důležité jsou ponožky nad kotníky a legíny,“ radí trenérka. Holé kotníky jsou sice velmi trendy, nikoli však při běhání. Ve skutečnosti je to jedna z nejhorších věcí, kterých se při výběru outfitu můžete dopustit – jakmile se kotníky nachladí, koledujete si o úraz Achillovy šlachy.

Kolem nuly

Tady přichází na scénu pravidlo o tří vrstev, které je dobré v zimě dodržovat. Vezměte si proteplené termoprádlo s dlouhým rukávem, tenké tričko navrch a nepromokavou bundu s podšívkou, legíny, rukavice, čepici nebo čelenku, ponožky nad kotník. Víc o tom, jak běhat v zimě, si přečtěte zde:

Pod nulou

Nezapomeňte na proteplené termoprádlo s dlouhým rukávem a stojáčkem, péřovou vestu, nepromokavou bundu s podšívkou, teplé legíny (prodávají se buď silnější, anebo se zateplenou přední vrstvou), čepici nebo čelenku, rukavice, ponožky nad kotníky.

Základní vrstva, tedy běžecké triko s dlouhým rukávem by měla být funkční, tedy dobře odvádět pot, hřát a rychle schnout. Za kvalitní dáte okolo tisícovky, ale je to investice, která se vrátí v komfortu běhu.

V zimě nezapomeňte na čelenku nebo čepici a rukavice. Hodí se i šátek; v opravdu chladném počasí si v něm můžete ohřát bradu. Do studeného počasí patří také kvalitní bavlněné ponožky nebo podkolenky. Ty kompresní tlumí nárazy a pomáhají lepšímu prokrvení lýtek. Při jejich výběru je důležité řídit se lýtkovým objemem, to aby neškrtily nebo naopak neklouzaly.

Do čeho se vyplatí investovat

Jeden pár kvalitních běžeckých bot, který dobře sedí vašemu typu nohy a jsou alespoň o půl čísla větší než klasická konfekční velikost obuvi.

Bezešvá sportovní podprsenka. Poprsí drží pevně a zabrání otlačeninám.

Kvalitní funkční triko s krátkým i dlouhým rukávem. Odvádí pot, hřeje, nedře a rychle schne. Použít se dá i na běžky nebo na horské túry.

Běžecké legíny. Dá se v nich běhat od jara do podzimu, dobře se perou a rychle schnou. Vzadu mívají malou kapsičku na klíče a drobné.

Běžecká větrovka. Ochrání proti dešti i větru, má celou řadu vychytávek (včetně nastavitelné kapuce nebo vývodu na sluchátka). Je lehká a skladná.

Autor: Hana Slívová
Klíčová slova:  běháníoblečení zimaléto
Jdi na homepage Zpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy