Běhání v zimě: Co na sebe, abyste nenastydli a užili si to?

21. listopadu 2021 • 06:00
I teploty pod nulou jsou dobře zvládnutelné. Je ale nutné se dobře obléknout a rozcvičit • Foto: iStock.com

Není špatného počasí, jen špatně oblečených běžců. Tak tohle heslo by se mělo tesat do kamene! A protože zimní sezóna právě začala, pojďte si s námi připomenout základy vrstvení sportovních svršků, ať vás zima během vašich výběhů už nikdy nepřekvapí.

Oblékání do zimních plískanic je věda, jejíž zákonitosti když pochopíme, ušetříme si spoustu nepříjemností. A proč je vlastně vrstvení tak důležité? „Je nejlepším způsobem, jak zajistit, aby nám nebyla ani zima, ani horko. Během aktivity totiž dochází ke změnám tempa, a tedy i schopnosti organismu produkovat teplo a zahřát se. Na stav těla proto musíme mít okamžitou odpověď v podobě oděvu,“ upozorňuje David Kunz, expert na sportovní vybavení z Decathlonu. Pokud tedy v zimě nechcete ve svých outdoorových kratochvílích polevovat, ve vašem šatníku by svršky ze speciálních funkčních materiálů rozhodně neměly chybět.

TIP NA VIDEO: Co motivuje k běhu olympioničku Marcelu Joglovou?

Absolutním základem je první vrstva, která má za úkol efektivně transportovat pot od kůže na vnější stranu oblečení, odkud ho přesouvá do druhé vrstvy. Cílem druhé vrstvy je pak zajistit tepelnou izolaci a odvést pot do okolního prostředí, případně do další vrstvy. Vnější, třetí, vrstva je pak ochranným štítem proti živlům. Sportovci na ni kladou nejvyšší nároky, jelikož je chrání před deštěm, větrem nebo chladem. Zároveň zajišťuje finální odvod potu a přebytečného tepla ze spodních vrstev. Tímto vytváříme takzvaný cibulový systém; jinými slovy, mnoho tenkých vrstev na sobě udělá víc než jedna silná. Důvodem jsou vzduchové kapsy mezi vrstvami, které slouží jako izolant.

Vhodná péče Při praní sportovních věcí nepoužívejte aviváž. Mohla by vlákno narušit a snížit tak jeho funkčnost. Je také vhodné zaměřit se pouze na ty prací prostředky, které jsou určené přímo na praní sportovního prádla. A pozor také na mechanické poškození. Například kontakt se suchým zipem může být obzvlášť pro syntetická vlákna fatální.

Co na sebe do teplot nad nulou i pod nulou?

Při aktivitách ve vysoké intenzitě platí pravidlo, že méně je více. Pokud bychom se na běh nabalili jako pumpa, hrozilo by nám přehřátí. To bychom automaticky řešili odkládáním vrstev, což by vedlo akorát k prochladnutí organismu. Při teplotách 5 až 10 °C proto jako první vrstvu oblékneme funkční triko s dlouhým rukávem a na něj lehčí mikinu taktéž z funkčního materiálu.

Pokud bude pršet nebo bude chladněji, například kolem nuly a méně, oblékneme navíc ještě větrovku či nepromokavou bundu. Nohy a zadek zahřejí zateplené legíny. Čelo pak zakryjeme čelenkou nebo čepicí a krk šátkem. V opravdu mrazivém počasí si v něm můžeme ohřát i bradu a ústa. K zimnímu běhání patří také kvalitní vysoké ponožky nebo podkolenky. Holé kotníky jsou sice trendy, ne však při sportu. Ve skutečnosti je to jedna z nejhorších věcí, kterých se při výběru outfitu můžeme dopustit – jakmile se kotníky nachladí, koledujeme si o úraz achillovky.

Samozřejmě jsme ale každý jiný. Každý se jinak potíme, jinak vnímáme teplo a chlad i běháme různým tempem různé vzdálenosti. Není tak od věci zmapovat si před každým výběhem situaci, a proto:

A. Vystrčte hlavu z bytu a zjistěte, jaké venku panují podmínky a jak se v nich cítíte.

B. Oblékněte se tak, jako by venku bylo o 10 °C víc. Zpočátku sice budete pociťovat lehký chlad, ale nebojte, on po několika minutách pohybu zmizí. 

Nevybíhejte rovnou z gauče, ale v předsíni si udělejte krátkou zahřívací sestavu cviků. Může jít o dřepy, poskoky, páteř rozhýbejte pár předklony a záklony. Každý motor se musí před jízdou nejprve zahřát a to stejné platí pro naše tělo.

Jak běhat ve sněhu?

Běh po sněhu je sice příjemný a měkoučký, nicméně každý běžec potvrdí, že i nesmírně náročný. Proto volte raději ušlapanou nebo upravenou cestu, kde se s každým došlápnutím nebudete do bílé pokrývky tolik bořit. Jistě tak předejdete i nejednomu zranění.

Jak běhat při náledí?

Pokud se rozhodnete vyběhnout i při námraze, zkuste dělat kratší kroky. Budete mít větší stabilitu. Určitě se také poohlédněte po trailových běžeckých botách, které mají na podrážce výstupky a jsou vyšší kolem kotníku. Oceníte je celoročně při výbězích lesními stezkami a obout si je můžete i na letní výšlapy do hor.

Fotogalerie: Aktuální běžecké kolekce oblíbených značek

Fotogalerie

14 fotografií

Jdi na homepage Zpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy